کد خبر: ۶۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 14
نایب رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>امروزه استفاده از هندز‌فری به ویژه بین کودکان و نوجوانان رایج شده است. شنوایی‌سنج ها معتقدند که حد مجاز شدت صدا برای فردی که از هندزفری استفاده می‌کند باید به گونه‌ای باشد که فردی که کنار او نشسته است صدای موزیک را نشنود.

به گزارش شفا آنلاین : سعید ملایری، نایب رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره استفاده از هندزفری، اظهار داشت: آلودگی صوتی یکی از پیامدهای شهرنشینی و جوامع پیشرفته محسوب می‌شود. صوت تأثیرات مخربی بر کل بدن به ویژه سیستم شنوایی دارد و در درازمدت می‌تواند تمام اندام‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

* برخی هندز‌فری‌ها در درازمدت به سیستم شنوایی آسیب می‌زنند

مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: یکی از منابع آلودگی صوتی گوش دادن به موسیقی با صدای بلند است. استفاده از برخی هندزفری ها یا گوشی‌هایی که داخل گوش قرار می‌گیرند در درازمدت به سیستم شنوایی آسیب می‌رساند.

وی افزود: حد مجاز شدت صدا برای فردی که از هندزفری استفاده می‌کند باید به گونه‌ای باشد که فردی که کنار او نشسته است صدای موزیک را نشنود.

* هندزفری‌های استاندارد کدامند

نایب رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران اظهار داشت: هندزفری‌هایی استاندارد هستند که سطح لاله گوش را بپوشاند بر این اساس استفاده از هدفون‌ها می‌تواند کم‌ خطر باشد. همچنین برخی شرکت‌های سازنده محافظ داخلی در قسمت خروجی صدا قرار می‌دهند که اجازه نمی‌دهد صدا از حدی بالاتر رود.

* کودکان جزو گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر صدای زیاد

این شنوایی‌سنج با بیان اینکه کودکان جزو گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر صدای زیاد هستند، گفت: در گذشته آلودگی صوتی در مورد کودکان به اسباب‌بازی‌ها ختم می‌شد اما امروزه علاوه بر اسباب‌بازی‌ها کودکان وسایلی در اختیار دارند که مجهز به هندزفری است. این در حالی است که اسباب‌بازی‌ها باید صدای استانداردی داشته باشند و از نظر شدت صدا از حد مجاز فراتر نرود.

وی افزود: گوش کودکان حساسیت بالاتری نسبت به بزرگسالان داشته و امکان آسیب‌دیدگی بیشتری در مورد سیستم شنوایی کودکان وجود دارد.

* والدین مراقب تضعیف سیستم شنوایی کودکان خود باشند

نایب رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که گوش کودکان دارند لزوم توجه والدین به استفاده کودکان از برخی اسباب‌بازی‌ها که صدایی بالاتر از حد مجاز دارند و تلفن همراه ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: در صورت ادامه استفاده از این ابزارها حلزون گوش و سلول‌های حساس شنوایی که در گوش داخلی وجود دارند دچار به هم ریختگی و دست‌خوردگی می‌شود و در درازمدت سلول‌های دریافت کننده صدا به تدریج دچار افت عملکرد دائم شده و فرد دچار کم‌شنوایی می‌شود.

* تاخیر در صحبت کردن نتیجه اسباب‌بازی‌هایی که صدای زیادی دارند

ملایری خاطرنشان کرد: علاوه بر اختلال در سیستم شنوایی آسیب گفتاری و تأخیر در گفتار جزو پیامدهای استفاده کودکان از اسباب‌بازی‌ها و ابزار دیجیتالی است که صدای بلندی از آنها شنیده می‌شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فائزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
خیلی ممنون مطلب مفیدی بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: