کد خبر: ۶۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
معاون وزیر بهداشت خواستار شد؛
شفاآنلاین:تغذیه>بهداشت>معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، بر ممنوعیت کالاهای آسیب رسان به سلامت افراد تاکید کرد و گفت: این روش، یکی از راه هایی که در دنیا دنبال می شود.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر رسول دیناروند افزود: سازمان بهداشت جهانی در این خصوص حساسیت های ویژه ای دارد اگر بر اسناد سلامت  آنها  و برخی کشورهای پیشرفته تمرکزشود چند عامل تاثیر گذار برای توسعه بیماریها مشاهده خواهد شد که الکل و دخانیات در سطر، عدم تحرک ، شیوه زندگی و تغذیه  در مراحل بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه  عواملی که ذکر شدند عوامل اصلی هستند مگر در همین کشور خودمان عوامل دیگری مثل آلودگی هوا و استرس را می شود به لیست توسعه دهندگان بیماریها اضافه نمود اظهار داشت: مردم ما دچار هستند باید تلاش کنیم کشور به گونه ای مدیریت شود که استرس های موجود جای خود را به آرامش دهد و برنامه هایی داشته باشیم که اشاعه شادابی نماید.

دیناروند با توضیح اینکه ایجاد روحیه شادابی خیلی هم ربطی به درآمد مالی ندارد افزود: در کشوری مثل نپال با درآمد ناخالص ملی یک دهم ایران آرامش بسیار زیادی وجود دارد و حتی کشور عمان در منطقه خودمان، با درآمد ناخالص ملی اندکی بیش از ایران، آرامش بی نظیری برای مردمانش ایجاد کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: در بین موارد مطروحه در توسعه بیماری های کشور ایران، خوشبختانه مصرف الکل اندک است وضعیت دخانیات نیز همینطور است مثلا سرانه مصرف دخانیات در ایران در حالی ۱۲ درصد است که کشوری تقریبا مشابه ما مثل ترکیه ۲۴ درصد است.

وی ضمن انتقاد از عدم تحرک موجود در کشور، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا برنامه ریزی کرده اند و میانگین عدم تحرک را کاهش داده اند لذا باید در جهت اصلاح این مسئله جدی اقدام عاجل کنیم.

معاون وزیر بهداشت به شیوه زندگی و تغذیه نیز اشاره کرد و گفت: باور همه این است و دریافته اند که چربی، اسید چرب ترانس، نمک و شکر بیش از حد مضر است برنامه هایی نیز در صدد کاهش آنها از قبل آغاز شده و مصمم هستیم که سرعت آن را افزایش دهیم.

دیناروند در تشریح رویکردهای موجود برای کاهش مواد آسیب رسان به سلامت در محصولات غذایی نیز تصریح کرد: اگر نخواهیم آزموده ها را دوباره بیازماییم در دنیا برای این مسائل چند راه حل در نظر گرفته اند که یکی از آنها ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت است و نه ممنوعیت تولید. روش دیگر تشویق محصولاتی است که توانسته اند خود را اصلاح و مصداق های سلامتی  فراورده هایشان را افزایش دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو راه سوم این امر را افزایش مالیات بر کالاهایی دانست که تحت هر نامی، برند و عنوانی سلامت جامعه را تهدید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما حرف عجیب و غریبی نمی زنیم اینها روش هایی است که تمام دنیا با آن سیاست های خود را پیش می برند، اذعان نمود: اگر چه سیاست ما بیشتر به سمت تشویق است و آن را راه میانبری برای توسعه سلامت محوری محصولات برمی شماریم اما مبنی بر همین مصداق های بین المللی فعالیت می کنیم لذا بجای اینکه برای محصولات اسیب رسان ممنوعیت لحاظ کنیم برایشان محدودیت ایجاد می کنیم.

دیناروند در پایان نیز در جهت تشویق کالاهای سلامت محور به صدا و سیما پیشنهاد نمود که مبلغی از درآمد محل تبلیغات این محصولات را به برنامه های اشاعه دهنده زندگی و تغذیه سالم، اختصاص دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: