کد خبر: ۶۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>اجتماعی>دو حادثه تعرض به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده و مرگ چند زائر عربستاني در مشهد مدتي است بر رفتارهاي برخي کاربران شبکه هاي اجتماعي تاثير گذاشته است.
به گزارش شفا آنلاین ، پس از حادثه فرودگاه جده فضاي دشمني و عرب ستيزي درکشور به راه افتاد. هر کس خشم و انزجار خود را نسبت به عمل زشت مامورين عربستاني سعي مي کرد ابزار کند. مجموعه اتفاقاتي که افتاد هم به بازداشت و محاکمه مزدوران جنايتکار عربستان انجاميد. ولي با اين حال اين حادثه شنيع هيچ وقت از ذهن و خاطره ايراني ها پاک نشد. همچنان که حوادث سال 66 در مکه و کشتار ايراني ها از ذهن ها پاک نشده است. با اين حال پس از حادثه فرودگاه جده موج عرب ستيزي که به راه افتاد اندکي نگران کننده بود؛ چرا که بي شباهت به نژادپرستي و افکار فاشيستي نبود. تا آنجا که خيلي ها در فضاي مجازي سعي کردند اين گونه القا کنند که کالاهاي عربي را تحريم کنند. از روغن لادن گرفته تا آبميوه راني که سهامداران آن عرب بودند. اين اتفاقات باعث شد که سيل نفرت از عربستان پس از فجايع يمن نيز بيشتر جريحه دارتر و بغرنج تر شود. اين چند روز و پس از ماجراي هتل مشهد و مسموميت چند زائر عربستاني هم عده اي گمان کردند اين اتفاق، اقدامي تلافي جويانه بوده است. تا جايي که وزير بهداشت هم به صورت ضمني اين موضوع را تاکيد کرد. با اين حال جدا از اينکه اين اتفاق سهوي بوده يا عمدي باز هم عملي خطا انجام شده که مي تواند ماهيت انسانيت را در روابط بين دو کشور عربستان و ايران تخريب کند. اين فضاي نژادپرستانه البته هر از چند گاهي بيشتر شعله ور مي شود. البته به باور عده اي اين گونه عرب ستيزي ها يا مشابه آن ايران ستيزي ها در چنين عصري ماهيتي منفي در اصل انسانيت ايجاد مي کند. به نحوي که به ديدگاه هاي قومي و قبيله اي دامن مي زند. تا جايي که ممکن است که دامن عرب هاي ساکن ايران را هم بگيرد. با اين حال اين گونه اتفاقات هميشه مخرب است و در اين ميان عده اي هم از آب گل آبود ماهي خواهند گرفت. نظير راه اندازي هشتگ #تسمم _ سعوديين _في _ايران که با محتواي ضد ايراني اين هدف شوم را تعقيب مي کند تا رسوايي در جنايت سعودي ها در يمن را مخفي کند و از سوي ديگر اقدامات تفرقه انگيز آل سعود را دامن مي زند. با اين حساب خواهيم ديد که با يک اتفاق تمامي احساسات نژادپرستانه شعله ور مي شود که باعث سوء استفاده عناصر سودجو هم خواهد شد. هر چند اختلافات ايران و عربستان ديرينه و تاريخي است و دليل اين حوادث هم اين ديرينگي است.
امان الله قرايي مقدم، جامعه شناس، در اين زمينه به موج مي گويد: «کينه ميان عربستان و ايراني ها بسيار قديمي است. اين کينه به صورت ذهني و فکري است و البته که اين کينه در خون ايراني ها نسبت به آنان وجود دارد. از اين دست است که هيچ وقت ذهن و دل ما با عرب ها صاف نخواهد شد.»
با اين حال به نظر نمي رسد که ماجراي هتل مشهد ناشي از اقدام نژادپرستانه باشد. اميدواريم که اقدامي سهوي باشد. ولي بايد اين را هم در نظر بگيريم که اين اتفاقات چگونه مي تواند از لحاظ جامعه شناسي براي دو جامعه عرب و ايراني مخرب باشد. از جهتي ذهنيت هاي منفي باعث مي شود که سطح مراودات در حوزه هاي اقتصادي و فرهنگي هم تنزل کند. در حال حاضر هم شبکه هاي اجتماعي عرصه ابراز عقيده و عرب ستيزي و ايران ستيزي شده است. فضايي که به نظر مي رسد با هر اتفاق کوچک بغرنج تر شود. مساله اي که مهم است شعله ور شدن آتش اختلافات قومي و قبيله است که بايد کنترل شود؛ چرا که در ايران هم عرب هايي زندگي مي کنند که ممکن است برداشت ديگري از حوادث کنند. باشد که در شبکه هاي اجتماعي تا آنجا که مي شود آل سعود و وهابيت را لعنت فرستيم تا عرب ها را. ما با آل سعود مساله داريم نه با قوميت عرب.
موج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: