کد خبر: ۶۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 11
شفا آنلاین>سلامت>ناخن‌‌هاي هر فردي نشان دهنده سلامت اوست.

به گزارش شفا آنلاین،ناخن‌‌هاي شما متشکل از سلول‌هاي اپيدرمي است که به‌صورت مجموعه‌‌اي سخت و محکم روي هم قرار گرفته‌اند. (همان سلول‌‌هاي اپيدمي که پوست صورت شما را نيز تشکيل مي‌‌دهند). سلول‌‌هاي ناخن ها به ظاهر مرده و با يک پوشش پروتئيني به نام کراتين احاطه شده‌اند.

ناخن عضوي است که نه تنها نقش حفاظت از بافت نوک انگشتان را به عهده دارد بلکه بر زيبايي دست‌ها نيز مي‌‌افزايد. از سويي ديگرعوامل زيادي هم سلامت و زيبايي ناخن ها را تحت تاثير قرار مي‌‌دهند. عوامل محيطي، بيماري‌ها، تغذيه ، باکتري‌‌ها و قارچ‌ها مي‌‌توانند روي ظاهر ناخن ها اثر بگذارند.

به همين دليل مي‌‌توان گفت ناخن‌‌هاي هر فردي نشان دهنده سلامت اوست. زيبايي ظاهري ناخن‌‌ها و استفاده از محصولات آرايشي آن مساله جديدي نيست بلکه به حدود 3000 سال قبل از ميلاد در کشور چين باز مي‌‌گردد.

چينيان قديم در ترکيب رنگ ناخن‌‌ها از ترکيباتي طبيعي همچون: سفيده تخم مرغ، موم زنبور عسل، رنگ سبزيجات و ژلاتين استفاده مي‌‌کردند. در مصر باستان، بنا به طبقه اجتماعي، رنگ لاک‌‌هاي مورد استفاده نيز متفاوت بوده است.

طبقات اجتماعي پايين‌‌تر از رنگ‌‌هاي کمرنگ و تقريبا بي رنگ و طبقات مرفه‌‌تر از رنگ قرمز براي تزئين ناخن‌‌هاي خود بهره مي‌‌گرفتند. وقتي صحبت از لاک و لاک زدن و خريدن لاک مي‌‌شود اولين چيزي که به آن فکر مي‌‌کنيم رنگ لاک است. ‌‌اينکه مات است يا براق، غليظ است يا رقيق براي ما مهم است.

قيمت و شرکت سازنده لاک ناخن هم جاي خود دارد. مسلما به آن هم توجه مي‌‌کنيم. غافل از‌‌اينکه اصلا شايد ندانيم مواد سازنده ‌‌اين لاک چيست و آيا درآن موادي وجود دارند که براي سلامت ما مضر باشند؟

لاک ناخن و ترکيبات آن
ترکيب لاک ناخن سرطانزا شناخته شده است و باعث تغييراتي در هورمون‌ها، مشکلات تيروئيدي و بارداري بخصوص در پسرها مي‌‌شود. فرمالدئيد يک ماده شيميايي است که براي نگهداري اجساد از آن استفاده مي‌‌شود و به عنوان ماده نگهدارنده در ترکيب لاک ناخن به کار برده مي‌‌شود.

 

‌‌اين ماده نيز سرطانزا شناخته شده است و تماس پوست با‌‌ اين ماده باعث واکنش‌‌هاي آلرژيک مي‌‌شود. خشکي و آسيب به ناخن‌‌ها از عوارض استفاده از آن گزارش شده است.

 

تولوئن يکي از حلال‌‌هاي موجود در لاک ناخن است که باعث يکنواختي لاک مي‌‌شود. ‌‌اين ترکيب يک ماده آلي فرار است که استنشاق آن باعث سوزش چشم‌‌ها، ريه‌‌ها و گلو شده و روي سيستم اعصاب مرکزي عصبي تاثير مي‌‌گذارد. آسيب‌‌هاي باروري و سرگيجه نيز از اثرات آن گزارش شده است.

لاک‌‌هاي ناخن خوب کدامند؟
با توجه به مطالب ارائه شده سعي کنيد لاک ناخن هايي را انتخاب نماييد که عاري از سه ماده سمي فوق‌الذکر باشند. برخي لاک‌‌ها حتي نه تنها حاوي‌‌اين مواد نيستند بلکه شامل ويتامين، روغن درخت چاي، پروتئين گندم و مواد ضد قارچي نيز هستند. مصرف ‌‌اين نوع لاک‌‌ها به بقيه ارجحيت دارد.

اما باز هم لاک نزدن بهتر از استفاده از‌‌ اين فرآورده‌‌هاست. معمولا برچسب‌‌هاي روي لاک ناخن ها حاکي از ترکيبات شيميايي و محتويات درون آنهاست و مواد به کار برده شده در ترکيب آنها را به مصرف کنندگان نشان مي‌دهد.

گرچه کارشناسان پس از بررسي‌‌هاي فراوان به‌‌اين نتيجه رسيدند که همه لاک‌‌هاي موجود در بازار منطبق با برچسب خود نمي باشند و حتي مواردي هم ديده شده که عليرغم وجود برچسب‌‌هاي عاري از مواد سمي، لاک ناخن حاوي مقادير بالايي از مواد شيميايي سمي بوده است و يا بر عکس آن.

فرمول لاک‌‌ ناخن هاي سالم طوري طراحي شده که علاوه بر زيبايي باعث رشد بهتر و استحکام ناخن‌‌ها مي‌‌شوند و عاري از سه ماده سمي هستند. يک دسته از ‌‌اين لاک‌ها بر پايه آب ساخته شده و دير خشک شدن از عيوب آنهاست.

 

مواد برخي از لاک‌‌ ناخن ها حاوي پروتئين سويا، کلاژن و ويتامين B5 به منظور رشد بهتر و جلوگيري از خش دار شدن ناخن‌‌ها هستند. ‌‌اين دسته لاک‌ها معمولا بي‌رنگ بوده و زير لاک ناخن‌‌هاي رنگي استفاده مي‌‌شوند.

 

کارشناسان بيشتر نگران وجود فرمالدئيد، تولوئن و ديبوتيل فتالات در لاک‌‌ها هستند و توصيه مي‌‌کنند قبل از خريد لاک‌‌ ناخن ها براي اطمينان بيشتر بروشور مربوطه يا برچسب روي آن را مطالعه فرمائيد.

زرد شدن و لک دار شدن ناخن‌‌ها
رنگ‌‌ها و مواد شيميايي استفاده شده در لاک‌‌ ناخن بخصوص لاک‌‌هاي تيره رنگ‌تر، در اثر استفاده طولاني مدت باعث زرد شدن ناخن‌‌ها مي‌‌شوند. بهترين راه براي ‌‌اينکه دچار‌‌ اين حالت نشويم‌‌ اين است که قبل از لاک زدن از يک پوشش پايه‌‌اي بدون رنگ استفاده نماييم.

زرد شدن ناخن‌ها درا ثر استفاده از لاک‌‌ ناخن به دليل جذب پيگمان‌هاي موجود در رنگ لاک‌‌ها است. بعنوان مثال اکسيد‌‌هاي آهن و ساير رنگدانه‌‌ها در لاک ناخن قرمز مي‌‌توانند باعث ‌‌ايجاد لکه‌‌هايي در ناخن شوند.

گاهي اوقات نيز بر اثر استفاده مکرر و طولاني مدت از لاک‌‌ ناخن و پاک کننده‌‌ها، آن لکه‌‌هايي سفيد رنگ بر روي ناخن‌‌ها بخصوص ناخن‌‌هاي پا پديدار مي‌‌شوند که مي‌‌تواند نتيجه واکنش آلرژيک به مواد شيميايي موجود در آنها باشد و عدم استفاده از‌‌ لاک‌‌ ناخن  منجر به رفع آن مي‌‌گردد.

 

اين واکنش‌‌هاي حساسيتي به لاک ناخن مي‌‌تواند به شکل قرمزي، خارش، سوختگي و حساس شدن پوست در اطراف ناخن هم خود را نشان دهد و يا حتي با دست زدن به ديگر بخش‌‌هاي صورت وبدن‌‌اين حساسيت به آن مناطق نيز کشيده شود.

 

عده زيادي از خانم‌‌ها به فرمالدئيد به کار رفته درلاک‌‌ ناخن ها حساسيت نشان مي‌‌دهند. بهتر است براي پيشگيري از بروز علائم آلرژي، از محصولات فاقد فرمالدئيد استفاده نماييد و طوري لاک بزنيد که لاک روي منطقه پايين ناخن را نپوشاند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: