کد خبر: ۶۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 11
شفا آنلاین>سلامت>رئيس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: مرگ و مير ليست پيوندي در کشور ما روزي هفت تا 10 نفر است و اميدواريم در پايان طرح ايراني "پيوند اعضا" هيچ بيمار نيازمند پيوند در ليست انتظار فوت نشود.

به گزارش شفا آنلاین ،دکتر کتايون نجفي زاده‌ در حاشيه کنگره بين المللي ارولوژي و نفرولوژي با اشاره به اينکه اجراي اين طرح 36 ماه طول مي‌کشد افزود: اين کار در ادامه طرح جامع تخصيص عضو کشور و با نظارت و بازرسي دقيق به خوبي در حال اجراست.

وي گفت: 53 مرکز فراهم آوري اعضاي کشور و 9 قطب پيوند اعضا (بجز تهران) در قالب اين طرح مشغول فعاليت هستند.
نجفي زاده با اشاره به اينکه سالانه حدود 2 هزار و 700 تا 3 هزار پيوند کليه در ايران انجام مي شود افزود: طبق محاسبات ما و با توجه به آمار بالاي مرگ مغزي در کشور اگر از نسوج و ارگان هاي قابل استفاده از مرگ مغزي به خوبي استفاده شود در آينده هيچ نيازي به اهداي کليه از فرد زنده نيست.
وي با اشاره به اينکه فاز اول و دوم طرح تخصيص اهداي اعضا با رضايت پيش رفته است گفت: البته اين طرح از جمله طرح هايي است که در بلند مدت جواب مي دهد و از همان زمان آغاز طرح (نيمه دوم 93) کاهشي که در پيوند کليه فرد زنده ديده مي شد با اهداي مرگ مغزي جبران شد.
رئيس اداره پيوند افزود: امسال در مقايسه با سال گذشته نسبت اهداي مرگ مغزي به اهداي عضو فرد زنده افزايش داشته است و طبق آمار پيوند کليه از 48 به 56 درصد افزايش يافته است.
وي همچنين با اشاره به اين که در مرگ مغزي يک تا هشت ارگان و يک تا 53 نسج قابل اهداست گفت: مرگ مغزي مي تواند مرگ را زيبا کند زيرا زندگي چند نفر را با اهدا نجات مي دهد و اگر خانواده هاي فرد مرگ مغزي بتوانند به موقع تصميم بگيرند اين اهدا به خوبي صورت خواهد گرفت.
نجفي زاده با اشاره به اهداف طرح اهداي عضو کشوري افزود: هدف اين است که هيچ مرگ مغزي اعضاي خود را به زير خاک نبرد و هيچ بيمار نيازمند در ليست انتظار پيوند فوت نشود.
وي همچنين با اشاره به اينکه سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزي در کشور صورت مي گيرد گفت: طبق قوانين جهاني نصف اين تعداد بايد اهدا عضو شود يعني 2 هزار و 500 تا 4 هزار اهدا، اما پارسال تنها 700 اهداي عضو انجام شد.
رئيس اداره پيوند با بيان اينکه اين آمار شايسته کشور ما نيست تاکيد کرد: مرگ و مير ليست پيوندي در کشور ما روزي هفت تا 10 نفر است.
نجفي زاده در پايان گفت: نظارت و بازرسي مکرر براي رفع مشکلات طرح شبکه فراهم آوري و پيوند اعضا انجام مي شود تا همه چيز با کيفيت صورت گيرد و انتظار ما اين است که در پايان طرح (36 ماه) هيچ بيمار نيازمند پيوندي در ليست انتظار فوت نشود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: