کد خبر: ۶۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 11
شفا آنلاین>سلامت>بر نامه جامع پنج ساله پیشگیرانه برای بیماریهای مزمن تنفسی در حالی از سوی وزارت بهداشت و درمان عملیاتی می‌شود که 90-80 درصد مبتلایان به بیماریهای تنفسی سیگاری هستند.
به گزارش شفا آنلاین ، برنامه جامع پنج ساله پیشگیرانه از بیماری‌های مزمن تنفسی در راستای سیاست‌های ابلاغی سلامت، در کشور عملیاتی می‌شود.

مهدی نجفی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص برنامه‌های پیشگیرانه این حوزه اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و با نظر به اینکه یکی از بندهای این سیاست مقدم بودن پیشگیری بر درمان است، اداره بیماریها‌ی مزمن تنفسی در وزارت بهداشت و درمان، برنامه‌ جامع پنج ساله‌ای را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو بیماری مزمن تنفسی یعنی بیماری آو بیماری انسدادی مزمن ریه با نام علمی سیوپیدی در اولویت برنامه‌های حوزه بیماریهای مزمن تنفسی وزارت بهداشت قرار دارد.

آموزش، اصلی‌ترین مرحله پیشگیری است
نجفی گفت: در بحث آموزش عوامل خطر زا و ماهیت  دو بیماری آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه برنامه‌هایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حال اجرا است.

وی در خصوص نحوه آموزشها گفت: یک گروه آموزش‌های عمومی برای آحاد مردم است که از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما و برپایی روزهای جهانی این بیماریها انجام گیرد.

نجفی در ادامه گفت: گروه دیگر آموزشها برای افراد در معرض خطر است، یعنی افرادی که شرایط شغلی و سنی خاصی دارند به عنوان مثال در خصوص بیماری‌ آسم، گروه سنی کودکان و نوجوانان در معرض خطر هستند. بنابراین جمعیت هدف ما در خصوص آموزش هستند که در این حوزه برپایی کارگاههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برای مربیان بهداشت مدارس، سعی در ارتقا سواد سلامت کودکان و نوجوانان در خصوص آگاهی از بیماری آسم دارند.

وی با بیان اینکه گروههای دیگر در معرض خطر کارگران مشاغل خاص هستند، گفت: مشاغلی که با گازهایی سر و کار دارند که ریه را دچار مشکل می‌کند، مثل رانندگان و افراد درگیر با حوزه حمل و نقل،پلیس‌های راهنمایی و رانندگی که ساعات طولانی در معرض دود هستند و...کلاسها و کارگاههای آموزشی برپا می‌شود.

80-90 درصد مبتلایان به مشکلات تنفسی سیگاری‌اند
 نجفی به این نکته اشاره داشت که 90-80 درصد مبتلایان به بیماری‌های مزمن تنفسی و بیماری‌ انسداد مزمن ریه، سیگاری هستند.

وی با بیان اینکه سیگار اصلی‌ترین عامل بروز مشکلات ریوی است، گفت: مشکل قاچاق و واردات بی رویه سیگار، معضلی است که جامعه و بخصوص نوجوانان و جوانان با آن درگیر هستند رفع آن همت تمام ارگانهای مرتبط را می‌طلبد.

حال این نکته مطرح است که با واردات سالانه 1000 تن سیگار قاچاق به داخل کشور از یک طرف و عدم پرداخت مالیات وارد کنندگان سیگار به قیمت خرده فروشی، چطور می‌توان معضل مصرف بالای سیگار را حل کرد و یا چطور می‌توان انتظار داشت برنامه‌های پیشگیرانه حوزه بیماریهای مزمن تنفسی، با موفقیت به پیش رود.

به نظر می‌رسد هماهنگی دستگاههایی چون وزارت صنایع و معادن، مجلس و وزارت بهداشت و درمان و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی برای حل این معضل ضروری باشد.


باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: