کد خبر: ۶۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 09
دبیر علمی سمینار مداخله زودهنگام خانواده‌محور در اختلالات دوران کودکی بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>درمان>دبیر علمی سمینار مداخله زودهنگام خانواده‌محور در اختلالات دوران کودکی گفت: اگر کار توانبخشی و مداخله برای نوزادان معلول از جمله ناشنوایان سریعتر آغاز شود، این کودکان از جامعه منزوی نمی‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین: بیتا موللی در سمینار مداخله و تشخیص زودهنگام خانواده محور در اختلالات دوران کودکی که امروز در سالن شهید احمدی‌روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر کار توانبخشی و مداخله سریع‌تر انجام شود انتظار بهتری خواهیم داشت. طی تحقیقی، کودکان کم‌شنوا یا ناشنوا مورد بررسی قرار گرفتند که در این بررسی، کودکان مورد نظر از جامعه منزوی شده بودند و زبان متفاوتی داشتند.

وی افزود: پیشرفت‌های اخیر به ما اجازه داده است که در بدو تولد، کم‌شنوایی یا ناشنوایی را تشخیص دهیم و مداخلات را آغاز کنیم. این موجب می‌شود تا بتوانیم کودکان کم‌شنوا را به جایی برسانیم تا از نظر مهارت های هیجانی و شناختی به سطح دیگر همسالانشان برسند.

این روانشناس کودکان استثنایی تصریح کرد: مداخلات باید بلافاصله بعد از تولد آغاز شود، بنابراین باید خانواده‌محور باشد، یعنی نه تنها خانواده از همه چیز خبر داشته و در جریان توانبخشی باشد، بلکه جزو تیم اصلی آن محسوب شود.

دبیر علمی سمینار مداخله زودهنگام خانواده‌محور در اختلالات دوران کودکی گفت: اکنون تحقیقات نشان می‌دهد که برای آوردن ما در در تیم توانبخشی به ویژه در کشورهایی که وسعت زیادی دارند، مشکلاتی وجود دارد. استرالیا وسعتی به اندازه ایران دارد و دسترسی به خدمات توانبخشی، علمی و تکنولوژی برای اکثر نقاط این کشور محدود است. کشورهای مانند ایالات متحده و کانادا که وسعت زیادی دارند، برای حل این مشکل از آموزش مداخله از راه دور استفاده می‌کنند.

وی افزود: طی این روش، جلسه ای با حضور کارشناسان و استفاده از برنامه‌های مجازی تشکیل می‌شود و از این طریق با خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌شود.

این روانشناس کودکان استثنایی اظهار داشت: این نوع توانبخشی بسیار کاربردی است اما ابهاماتی برای آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به غیرکاربردی بودن آن در نظر خانواده‌ها اشاره کرد، برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند این روش با حقیقتی که با آن روبه‌رو هستند متفاوت است و افراد خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند، همچنین نیاز به تکنولوژی بالا جزو دیگر ابهاماتی است که در توانبخشی با روش مداخله از راه دور وجود دارد.

موللی گفت: نتایج نشان داده است که برخلاف این فکر، توانبخشی با روش مجازی قابل اجرا در هر نقطه‌ای است و فقط نیاز به مدیریت خوب دارد. همچنین این روش به تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و بیشتر آن خلاقیت تیم است. از طرفی با توجه به پایین بودن سرعت اینترنت در کشور می‌توان با اسفاده از شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام دهیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان تأکید کرد: تحقیقات و خانواده های زیادی با سطوح اقتصادی و اجتماعی متفاوت نشان داده است که بیان اهمیت این تکنولوژی برای خانواده‌ها موجب استفاده آنها از این روش می‌شود، همچنین بهتر است قوانین استفاده از این روش و انتظارات را به آنها یاد دهیم و انتظاراتی که باید از این روش توانبخشی داشته باشند را به آنها یاد دهیم.

وی ادامه داد: خانواده‌ای که کودک کم‌شنوا دارد می‌خواهد فرزندش بعد از چند جلسه قادر به واکنش به صداهای محیط باشد. متخصص باید به خانواده بگوید که انتظار آنها در چه حدی معقول است.

دبیر علمی سمینار مداخله زودهنگام خانواده‌محور در اختلالات دوران کودکی تصریح کرد: روش توانبخشی از راه دور با مسائلی مواجه است که از آن جمله می‌توان به خوب نبودن صدای کارشناس به دلیل خطا در شبکه اشاره کرد، از طرفی، سرعت جلسات در این روش متفاوت است و خانواده باید زمان خاصی را برای این کار درنظر بگیرد. همچنین ممکن است کودک از نظر رفتاری همکاری نکند و حسی که از بودن در یک جلسه به فرد دست می‌دهد، با این روش دچار مشکل شود. راهکار این محدودیت‌ها هم این است که کاری کنیم تا خود والدین، جلسات را مدیریت کنند و کنترل‌کننده آن باشند.

موللی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد توانبخشی از راه دور می‌تواند اولین راه‌حل باشد. از طرفی میزان اثربخشی این روش زمانی است که مداخله به موقع و واقعاً صورت گیرد و البته خانواده و متخصص در آن مشارکت فعال داشته باشند. از طرفی تصمیم‌گیری درباره استفاده از این روش باید به عهده خانواده باشد و همزمان با مداخله توانبخشی، جنبه‌های هیجانی آن برای خانواده بیان شود. یکی از نکات مهم هم این است که ارتباط کودک با والدین را از نظر هیجانی در نظر بگیریم، چرا که این آیتم در جریان توانبخشی اثرگذار است. 

این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید نسبت به انجام مداخله، بلافاصله بعد از تولد اظهار داشت: اکنون در تمام دنیا بلافاصله بعد از تولد می‌توان کودک را از نظر شنوایی بررسی کرد و زیر یک ماه می‌توانیم سمعک را برای کودکان کم‌شنوا تجویز کنیم و آن را در اختیار نوزاد قرار دهیم تا نتیجه را ببینیم، اگر نتیجه با شکست مواجه شد می‌توان از کاشت حلزون استفاده کرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، انجام کار گروهی در این روش است؛ یعنی چند متخصص باید در کنار هم باشند و با حضور خانواده برنامه‌ای را برای توانبخشی کودک کم‌شنوا درنظر بگیرند.

موللی ادامه داد: مانیتور کردن برنامه‌ها باید حداقل هر دو یا سه ماه یک بار انجام شود تا میزان اثربخشی این روش را بر کودک ببینیم. از طرفی، میزان پیشرفت کودک نیز باید مانیتور شود.

وی خاطرنشان کرد: توانبخشی از راه دور طبق تحقیقات، بهترین روش است و می‌توان از آن برای کودکان کم‌شنوا بهره برد.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: