کد خبر: ۶۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 08
شفا آنلاين:سلامت>بیمه درمانی-رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران با بیان لزوم اهمیت غربالگری شنوایی در افراد بالای 55 سال، گفت: اکنون سازمان‌های بیمه‌گر، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان بابت هر سمعک به افرادی که نیاز به این وسیله دارند پرداخت می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاين،خسرو گورابی با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی در بحث شنوایی شناسی بهبود شنوایی و کارایی آن در سالمندان است، اظهار داشت: با توجه به افزایش سن امید به زندگی و ارتقاء سطح بهداشت در جامعه، با تعداد زیادی از افراد مواجه‌ایم که به سن سالمندی رسیده‌اند. از طرفی با توجه به اینکه جمعیت سالمند ما رو به افزایش است با افراد زیادی روبرو هستیم که بعد از 55 سالگی دچار پیرگوشی می‌شوند.

وی افزود: همانطور که کاهش بینایی نیاز به عینک دارد، پیرگوشی نیز باید با برخی ابزارها مانند سمعک برطرف شده تا به افزایش کارایی و شنوایی افراد کمک کنیم.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: کم‌شنوائی در سنین سالمندی باید موضوع طبیعی تلقی شود نه بیماری و همه افراد ممکن است دچار این اختلال شوند. توصیه می‌شود افراد از 55 سالگی به بعد سالانه یک بار به یکی از مراکز شنوایی مراجعه و وضعیت شنوایی خود را نسبت به گذشته بررسی کنند.

وی افزود: وقتی کم‌شنوایی به تدریج اتفاق می‌افتد، تطبیق با آن نیز به تدریج خواهد بود، گاهی خود فرد نمی‌داند کم‌شنوا شده است و فکر می‌کند دیگران ناشمرده و درهم صحبت می‌کنند یا صداها مشکل دارد، در واقع همه چیز را به دیگران ربط می‌دهند در حالی‌ که مشکل فرد به تدریج اتفاق افتاده است.

گورابی تصریح کرد: باید سالانه غربالگری شنوایی سالمندان انجام شود و چنانچه فرد نیاز به سمعک دارد از این وسیله استفاده کنند. برخی افراد به دلیل کم‌شنوایی در میهمانی‌ها ایزوله و به دلیل ارتباط کم و عدم پاسخ‌دهی مناسب به صحبت‌های دیگران دچار افسردگی می‌شوند، این در حالی است که اگر مشکل شنوایی فرد حل شود مسائل عاطفی و روانی او که به دلیل ارتباط کم با محیط رخ می‌دهد، کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران ادامه داد: خوشبختانه سمعک‌ها آن قدر کوچک شده‌اند که در گوش جای می‌گیرند، از طرفی وزارت رفاه با هماهنگی وزارت بهداشت از اول خرداد سال جاری مبلغ یک میلیون و 260 هزار تومان برای هر سمعک به هر بیمه شده اعم از تأمین اجتماعی، سلامت ایرانیان و خدمات درمانی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند با مراجعه به یکی از درمانگاه‌های شنوایی تحت معاینه قرار گیرند و همکاران شنوایی سنج با تجویز و انتخاب سمعک آن را روی گوش سالمند نصب می‌کنند و بعد از آن سالمند گرامی با ارائه مدارک و اسناد از سازمان‌های بیمه‌گر مبلغ مورد نظر را دریافت می‌کند.

این شنوائی شناس درباره هزینه سمعک مناسب گفت: سمعک‌های دیجیتال از یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان هستند، البته مدل‌های آنالوگ نیز وجود دارد که منسوخ شده است، به نظر می‌رسد با همکاری که سیستم دولتی برای پرداخت هزینه سمعک دارد بتوان سمعک مناسب را با همین قیمت تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سن امید به زندگی در زنان بیشتر است، تعداد سالمندان زن نیز بیشتر و به تبع آن پیرگوشی در زنان بیشتر از مردان است.



فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: