کد خبر: ۶۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 01
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت و درمان>خطای تخمین سن زایمان، مشکلات مادر و جنین و عوامل ناشناخته از جمله علت‌ بروز زایمان زودرس منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر رضا سعیدی، فوق تخصص نوزادان می‌گوید: یکی از معضلات کسانی که به صورت انتخابی عمل سزارین را انجام می‌دهند، این است که چون بدون درد زایمان به پزشک مراجعه کرده و عمل انجام می‌شود، در بسیاری از مواقع نوزادان نارس به دنیا می‌آیند.
به گفته سعیدی حدود 5 تا 7 درصد زایمان‌ها در کشور زودتر از موعد مقرر اتفاق می‌افتد و اشتباه در تخمین سن بارداری، سزارین‌های بی‌رویه و بی‌موقع دو عامل مهم در تولد نوزادان نارس است. در برخی موارد نیز که زمان زایمان با توجه به سونوگرافی تخمین زده می‌شود، بعد از زایمان متوجه می‌شویم که تخمین بدرستی تشخیص داده نشده و در نتیجه نوزاد نارس به دنیا می‌آید. او می‌گوید: «امروزه به دنبال پیشرفت‌های صورت گرفته، توانسته‌ایم از بسیاری مرگ‌ومیرهای مربوط به نارسی جلوگیری کنیم اما آمار معلولیت در نوزادان نارس همچنان زیاد است، بهترین راهکار در این زمینه جلوگیری از سزارین‌های بی‌دلیل و زایمان‌های بی‌موقع است.»
به گفته او فلج، عقب‌ماندگی، کاهش هوش، کری، کوری و... از جمله مشکلات و معلولیت‌های نوزادان نارس است و نارسی می‌تواند ریشه‌ انواع مشکلات در افراد باشد. هفته‌های زندگی جنین در رحم و وزن نوزاد هنگام زایمان رابطه مستقیمی با مرگ نوزادان دارد و به نوزادی که زیر 37 هفته بارداری به دنیا آید نارس گفته می‌شود؛ گفتنی است موعد مقرر بین 38 تا 42 هفته است و از حدود هفته 25 بارداری به بعد به ازای هر هفته افزایش باروری، خطر مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.
 وزن مناسب نوزادان هنگام زایمان 5/2 تا 4 کیلوگرم است و نوزادان کمتر از 5/2 و 5/1 کیلوگرم به نسبت نوزادان بیشتر از 5/2 کیلوگرم به ترتیب 40 و 200 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر هستند.
به گفته این متخصص مشکلات مادر مانند دیابت، فشارخون، عفونت و... می‌تواند زایمان زودرس ایجاد کند؛ همچنین بروز مشکلات در جنین از قبیل بیماری‌های خونی، جنینی، کلیوی و... که سلامت جنین را به خطر می‌اندازد، موجب می‌شود دستور به ختم بارداری داده شود.
سن زیر 15 و بیش از 35 سال برای بارداری و مصرف سیگار از فاکتورهای خطرناکی است که ریسک نارسی را افزایش می‌دهند.

ایسنا

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: