کد خبر: ۶۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 04
شفاآنلاین:تمام افرادی که به دندانپزشکی مراجعه کرده اند به طورحتم با مته دندانپزشکی وعملکردش آشنا هستند.دراین مطلب با 10 نکته جالب وخواندنی درباره مته دندانپزشکی آشنامی شوید.


1. دو نوع مته دندانپزشکي وجود دارد که يکي از آنها پرسرعت و ديگري کم‌سرعت است. مته‌هاي پرسرعت، سرعتي بيش از RPM 250 دارند و اين يعني اين مته‌ها در هر ثانيه4 هزار بار مي‌چرخند.

2. وقتي پزشک بيش از 30 ثانيه با مته دندان‌پزشکي بر روي دندان شما کار کند، آن‌قدر باکتري به او منتقل مي‌‌شود که انگار مستقيم در صورتش عطسه کرده‌ايد. به همين دليل است که اغلب دندان‌پزشکان ماسک مي‌زنند.

3. مته‌هاي سرعت‌بالا هنگام چرخيدن به بيرون آب پرتاب مي‌کنند، در غير اين صورت اصطکاک باعث مي‌شود، دندان شما حين پر کردن به دليل اصطکاک زياد داغ شود و عصبي که در آن است آسيب ببيند.

4. بسياري از دندان‌پزشکان از مته دندانپزشکي به‌عنوان يک ابزار کار نام مي‌برند تا قابل‌پذيرش‌تر و جذاب‌تر جلوه دهند.

5. مته‌هاي دندانپزشکي بعد از هر استفاده استريل مي‌شوند، يعني تا 120درجه سانتي‌گراد با بخار تحت ‌فشار حداقل براي 15 دقيقه حرارت مي‌بينند.

6. اولين مته دندان‌پزشکي شبيه يک اره بود که حدود 9 هزار سال پيش توسط تمدن‌هاي کهن استفاده مي‌شد.

7. اجزاي مته‌هايي که دندان‌پزشکان استفاده مي‌کنند از تنگستن-کاربيد ساخته‌شده‌اند و بعضي از آنها تيغه‌هايي دارند که دندان را مي‌برند و تعدادي از آنها هم با الماس پوشيده شده‌اند تا تاثيري مانند سوهان براي صاف و صيقلي کردن سطح دندان داشته باشند.

8. حتي تا قرن بيستم هم بسياري از دندان‌پزشکان از مته‌هايي استفاده مي‌کردند که با پدال پايي کار مي‌کرد.

9. صدايي که مته دندانپزشکي پرسرعت از خود توليد مي‌کند، مي‌تواند مهم‌ترين دليل ترس مردم از دندان‌پزشک باشد و حتي براي کساني که از دندان‌پزشک نمي‌ترسند هم اين صدا مي‌تواند بسيار ناخوشايند باشد.

10. بسياري از مته‌هاي دندانپزشکي بيش از 1000 دلار مي‌ارزند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: