کد خبر: ۶۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
معاون مدیرکل داروی وزارت بهداشت:
شفاآنلاین:سلامت>درمان>معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: در حال توافق با یک کنوانسیون بین‌المللی به نام «PICS» هستیم که در صورت نهایی شدن، کیفیت داروهای تولید داخل به صورت جهشی افزایش خواهد یافت.

به گزارش شفا آنلاین : فرزاد پیرویان افزود: در حال حاضر 310 قلم داروی مورد نیاز بیماران علاوه بر تعهد بیمه ای، تحت پوشش حمایت های مضاعف وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی گفت: بار مالی 310 قلم داروی مورد اشاره، اکنون حدود 3400 میلیارد تومان است که از این رقم حدود 1200 میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت است که قبلاً از سوی بیماران پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد:  این حمایت بر اساس تفاهمنامه‌ای است که از نیمه دوم سال 92 بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت برای حمایت مضاعف دارویی از بیماران خاص، مزمن و صعب العلاج منعقد شده و این سیاست در سال 94 نیز ادامه می یابد. این کار باعث بهره وری بهتر از منابع خواهد شد.

پیرویان گفت: از منظر سازمانهای بیمه‌گر تا حدود 30 درصد هزینه‌های درمانی مردم را دارو تشکیل می دهد و از منظر کلی ( سازمان های بیمه‌ای و غیربیمه‌ای) حدود 15 تا 20 درصد هزینه‌ها ، هزینه هایی دارویی است .

وی افزود: علاوه بر بیماران خاص شامل تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی که در قانون تعریف شده، بیماران دیگری نیز هستند که از نظر وزارت بهداشت بیماران صعب العلاج محسوب می شوند از جمله بیماران سرطانی شیمی درمانی و همچنین بیماران متابولیک، دیابتی، پرفشار خونی ریوی همگی تحت پوشش وزارت بهداشت هستند.

معاون اداره کل دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: از دیگر اقدامات مهم وزارت بهداشت که از سال گذشته آغاز شده، تلاش برای کاهش و تثبیت قیمت داروهای وارداتی است.

پیرویان گفت: سال گذشته فراخوانی برای 206 قلم داروی وارداتی گذاشته شد که اجرای آن 105 میلیون یورو صرفه جویی ارزی مستقیم داشت و باعث کاهش میانگین 26.5 درصدی قیمت داروهای وارداتی شد.

وی با بیان اینکه این سیاست در سال 94 هم ادامه خواهد داشت و داروهای مشخص از منابع مشخص دارای قیمت یکسانی خواهند بود، افزود: در برنامه سال 94 نیز 465 قلم داروی وارداتی را به فراخوان گذاشته‌ایم که داروهای یارانه‌ای و عمومی را شامل می شود. با اجرای این طرح پیش بینی می‌شود حدود 760 میلیون یورو صرفه جویی ارزی ایجاد شود.

پیرویان گفت: با سیاست های سازمان غذا و دارو در سال گذشته برای نخستین بار در کشور سهم عددی واردات کاهش یافت. سهم داروهای وارداتی 2.7 درصد کل داروهای مصرفی کشور را تشکیل می‌دهد که از  11 هزار و 400 میلیارد تومان بازار دارویی کشور در سال گذشته از نظر عددی فقط 2.7 درصد را داروهای وارداتی و 97.3 درصد را تولیدات داخلی تشکیل داد.

وی ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل را از دیگر برنامه های سال 94 ذکر کرد و افزود: در حال توافق با یک کنوانسیون بین المللی به نام" PICS "هستیم که در صورت نهایی شدن ، کیفیت داروهای تولید داخل به صورت جهشی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: PICS یک نهاد بین‌المللی نظارتی و بازرسی است که عملاً نظام های نظارتی و بازرسی کشورها را ممیزی می‌کند و اگر بتوانیم گواهی تاییدیه این نهاد را بگیریم یک تحول چشمگیر در صنعت دارو رخ می‌دهد . اگر کشوری این تاییدیه را داشته باشد، ورود داروی تولیدی آن کشور به بازارهای بین المللی راحت تر انجام می‌شود.

پیرویان تصریح کرد: به همین جهت برنامههای زمانبندی را به کارخانه های دارویی اعلام کرده ایم که نسبت به بهبود وضعیت تولید داروهای تولیدی خود اقدام کنند. کارخانه ها در سه سطح A  ، B  و C  تقسیم بندی شده اند.

وی اضافه کرد: یکی از راههای ارتقاء کیفیت تولید دارو در کشور حمایت از تولید داروهای تحت لیسانس است. تولید داروهای تحت لیسانس شرکتهای معتبر جهانی در ایران خود به خود سبب ارتقاء فرهنگ کیفیت می شود.

معاون اداره کل دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای دارویی کشور اکنون صادرات دارند و افزایش صادرات نیز در برنامه های آنها قرار دارد. ظرفیت تولید دارو در ایران بالاست و ظرفیت ها از میزان مصرف دارو بالاتر است و باید حتما صادرات افزایش یابد.

پیرویان گفت: سال 93 حدود 200 میلیون دلار دارو به خارج کشور صادر شد که در مقایسه با صادرات 140 میلیون دلاری سال 92 رشد قابل توجهی داشت .

وی افزود: برنامه سال 94 پیش بینی شده که میزان صادرات دارو به 500 میلیون دلار برسد. هر چند احتمال دارد به این رقم نرسیم اما صادرات دارو در سال 94 نسبت به 93 جهشی خواهد بود. با افزایش تدریجی صادرات دارو در سالهای آینده انتظار می رود در آینده نزدیک تراز ارزی دارو مثبت شود و به عبارت دیگر ارزی که از صادرات عاید کشور می شود از ارز وارداتی بیشتر شود.

پیرویان با اینکه اینکه اهداف پیش بینی شده سال 93 این بخش تحقق یافته است، گفت: برای نخستین بار در تاریخ نظام دارویی کشور روند واردات دارو به کشور نزولی شد. ارزش واردات دارو، مواد اولیه و تجهیزات دارویی در سال 93 به یک میلیارد دلار رسید در حالی که سال 92 حدود یک میلیارد و 450میلیون دلار واردات داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال 94 هم برنامه برای کاهش داریم و این در حالی است که پیش بینی می شود بازار دارویی کشور از 11 هزار و 400  میلیارد تومان سال 93 به 12 هزار و 500 میلیون تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تحریم ها کمک بزرگی به افزایش داروی تولید داخل کرده و حتی اگر تحریم ها هم لغو شود، باز هم سیاست حمایت از تولیدات داخلی را در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین برنامه های اقتصاد مقاومتی برای نیل به خودکفایی ادامه خواهیم داد.

معاون اداره کل دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نسخه نویسی الکترونیکی در سازمان غذا و دارو به صورت پایلوت آغاز شده و اکنون در شش نقطه کشور در حال اجراست که نتایج آن در پروتکل ها خواهد آمد و پس از آن به جز پروتکل اجازه ت[ویزی وجود نخواهد داشت و نسخه ها الکترونیکی خواهد شد.

پیرویان گفت: برای جلوگیری از عرضه داروهای تقلبی در بازار ، نظام رهگیری و ردیابی را در حال آزمایش هستیم که در این زمینه سیستم های بارکد دو بعدی تعریف کردیم که بر اساس آن هر دارو یک کد خاص مانند اسکناس دریافت می کند و امکان تقلب و جعل آن وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در نظام رهگیری و ردیابی، اولویت برای داروهای وارداتی است و اکنون 50 داروی وارداتی در مرحله آزمایش قرار دارد که این کار مانع نفوذ داروهای قاچاق می شود. در حال حاضر ورود هر نوع داروی خارجی به کشور از مبادی رسمی با نظارت های سختگیرانه ای انجام می شود.

پیرویان اظهار کرد: عمده افزایش قیمت دارو در سال 92 و دلیل آن تغییر نرخ ارز بود که مقرر شد از 31 اردیبهشت 92 نرخ ارز دارو از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای تغییر کند که در خصوص داروهای وارداتی به طور مستقیم و در داروهای تولید داخل به دلیل ورود مواد اولیه جانبی داروها به طور غیرمستقیم تاثیرگذار بود.

به گفته وی در مورد داروهای تولید داخل تا 60 درصد و داروهای وارداتی تا 100 درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی موارد تا 300 درصد هم بود. همین روال تاثیر خود را بر روی درمان هم داشت.


فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: