کد خبر: ۶۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 16
شفاآنلاین _اجتماعی.علمی>همه می‌دانیم که بدن ما بدون خون قادر به دریافت سوخت و اکسیژن کافی برای رساندن آن‌ها به میلیاردها سلول ضروری برای سلامت ما نخواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین ،دانشمندان از چند واقعیت کمتر شناخته شده در مورد این مایع حیاتبخش و مؤثر در کارکردهای بدن ما پرده برداشته اند. 

ان
1-    8 درصد از وزن بدن را خون تشکیل می‌دهد
به گفته جامعه هماتولوژی آمریکا حجم خون در بدن انسان هشت درصد از وزن او برآورد شده است. فرد بالغی که 68 تا 81 کیلوگرم وزن دارد حدود 5/4 تا 6/5 لیتر خون خواهد داشت و حجم خون کودکی که وزنش 36 کیلوگرم است نصف بزرگ‌سالان است.


2-    در بدن ما 2/0 میلی‌گرم طلا وجود دارد که بخش اعظم آن در خون است.
بدن انسان حاوی طلا است اما نه به‌اندازه کافی که بتوان کشفش کرد! بدن ما تقریباً دو دهم میلی‌گرم طلا دارد که بیشتر آن با خون ما مخلوط است. اما برای جمع کردن خون کافی برای استخراج 8 گرم طلا لازم است تا خون 40 هزار نفر گرفته شود!


3-    آب نارگیل در مواقع اورژانسی می‌تواند جایگزین پلاسمای خون باشد
آب نارگیل به دلیل داشتن الکترولیت‌های جذب‌کننده آب نوشیدنی ریکاوری کننده بسیار مورد استقبالی است. این نوشیدنی به دلیل داشتن محتویاتی مشابه پلاسمای انسان می‌تواند جایگزین پلاسمای خون شود و مستقیماً به جریان خون تزریق شود. یک نمونه عینی از این موضوع مطالعه‌ای است که نشان داد استفاده از آب نارگیل به‌عنوان یک مایع آبدهی کوتاه‌مدت توانست جان یک بیمار اهل جزیره سولومون را نجات دهد وقتی هیچ‌چیز دیگری در دسترس نبود.


4-    زنان باردار در هفته بیستم حاملگی 50 درصد خون بیشتری از قبل دارند.
خون زنان به هنگام حاملگی برای کمک به حفظ رحم و پمپاژ خون بیشتر به قلب تا 50 درصد افزایش می‌یابد. تا پایان دوران بارداری رحم زن یک‌پنجم سهم اضافی خون پیش از حاملگی را دریافت خواهد کرد.


5-    گروه خونی با مشکلات حافظه در ارتباط است.
بیش ازآنچه فکرش را بکنید این مایع زندگی‌بخش بر کارکرد مغز اثر دارد. مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که افرادی با گروه خونی AB دو برابر بیش از کسانی که گروه خونی O دارند مشکلات حافظه را تجربه می‌کنند. اما این امر نباید برای دسته اول نگران کنند باشد چون این ارتباط نسبتاً کم است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. همچنین آن‌هایی که گروه خونی‌شان AB است مستعد لخته شدن خون و حملات قلبی، سکته مغزی یا انسداد رگ هستند زیرا پروتئین فاکتور هشت را که در انعقاد خون مؤثر است بیش از اندازه دارند.
 
Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: