کد خبر: ۶۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 11
شفاآنلاین:حامعه>سلامت>رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خرداد، گفت: امسال هزار نفر از دانش‌آموزان نیمه بینا به جای کتاب درسی تبلت دریافت می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،مجید قدمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خرداد، اظهار داشت: امسال حدود یک میلیون و 300 هزار نوآموز به کلاس اول دبستان وارد می‌شوند که از این میزان قطعاً تعدادی دیرآموز بوده و باید به مدارس استثنایی هدایت شوند.

وی افزود: با اجرای طرح سنجش نوآموزان به دنبال ارزیابی و مداخله درست و هدایت آموزشی صحیح هستیم. همچنین اطلاعات سنجش به ما محتواهایی را ارائه می‌کند که می‌توانیم از آن در آموزش خانواده‌ها در نظام بهداشت و درمان کشور استفاده کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: 847 پایگاه در سراسر کشور از ابتدای خردادماه کار سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را آغاز خواهند کرد و زمانی که نوآموز برای ثبت نام به مدرسه مراجعه می‌کند از سوی مدرسه به پایگاه سنجش ارجاع داده می‌شودو با اطلاعات بدست آمده در طرح سنجش می‌توانیم قبل از شروع سال تحصیلی اقدامات مداخله‌ای را انجام دهیم. به عنوان مثال برای دانش آموزی که به سمعک نیاز دارد سمعک تهیه خواهیم کرد.

قدمی بیان کرد: در طرح سنجش امسال سطح پوشش ما 99 درصد است و یک درصد باقی مانده مربوط به مناطق صعب‌العبور است که پیش بینی کرده‌ایم گروه های سیار را به این مناطق اعزام کنیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات ثبت شده در شناسنامه سلامت نوآموزان می‌تواند به مدارس کمک زیادی کند، عنوان کرد: در طرح سنجش سلامت، ارزیابی پزشکی جامعی را به لحاظ مقایسه سلامت جسمانی، روانی و آمادگی تحصیلی دانش آموزان انجام می‌دهیم. از هر خانواده در پایگاه‌های سنجش سلامت 12 هزار تومان اخذ می شود که پیش بینی شده است 15 درصد افراد به صورت نیم بها و 5 درصد نیز با اختیار رئیس پایگاه و بررسی وضعیت مالی افراد به صورت رایگان پذیرش شوند.

چند توصیه به خانواده‌ها به هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم تا خانواده‌ها براساس نوبت‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند بنابراین از این طریق میزان ساعات انتظار آن‌ها در پایگاه‌ها کاهش می‌یابد. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که دانش‌آموز هنگام مراجعه به پایگاه سنجش سلامت حتماً صبحانه میل کرده باشد و به لحاظ وضعیت خواب در شرایط مساعدی باشد.

قدمی اظهار داشت: در هر یک از پایگاه‌های سنجش سلامت یک پزشک وجود دارد و اگر نوآموزی دچار مشکل تشخیص داده شود به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شود و یک بار دیگر نیز در این پایگاه مورد ارزیابی‌های تخصصی قرار می‌گیرد که در این مرحله خطا به صفر نزدیک می‌شود. اگر در این مرحله تشخیص داده شود که نوآموز دارای شرایط خاص است به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شود.

**پیش‌بینی برنامه‌های مداخله‌ای برای کمک به دانش‌آموزان دارای مشکل

وی افزود: برای دانش‌آموزانی که دچار مشکل تشخیص داده شوند برنامه‌های مداخله‌ای داریم که بخشی از این برنامه‌ها مربوط به آموزش خانواده‌ها بوده و بخشی نیز مرتبط با دانش‌آموز است به عنوان مثال پیش‌بینی کرده‌ایم که از خدمات توانبخشی رایگان بهره‌مند شوند. بخشی از برنامه مداخله نیز مربوط به مدرسه است که بر این اساس اطلاعات لازم برای مواجهه با دانش‌آموزان دارای مشکل و دانش‌آموزان دیرآموز را به مدیر و معلم مدرسه عادی ارائه می‌دهیم تا بدانند که چگونه باید با دانش‌آموز دیرآموز رفتار کنند.

**برنامه ویژه برای ارجاع دانش‌آموزان دیرآموز، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی به مدارس عادی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های ویژه ما در سال 94 پیش‌بینی برنامه‌های مداخله‌ای برای دانش‌آموزان دیرآموز است و رویکرد اصلی ما اجرای دانش‌آموزان دیرآموز در قالب طرح تلفیقی فراگیر به مدارس عادی است همچنین دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا، و معلولان جسمی و حرکتی به مدارس عادی ارجاع داده می‌شوند مگر این‌که خانواده تمایل داشته باشد تا فرزندش را در مدارس عادی ثبت‌نام کند.

قدمی تصریح کرد: هم اکنون 49 هزار دانش‌آموز استثنایی در قالب طرح تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند همچنین 71 هزار و 430 دانش‌آموز استثنایی نیز در مدارس خاص حضور دارند. یک هزار و 508 مدرسه استثنایی با 12 هزار و 320 کلاس درس در سراسر کشور داریم. گروه دانش‌آموزان کم توان ذهنی با جمعیت 52 هزار و561 نفر بیش‌ترین گروه دانش‌آموزان ما در مدارس خاص هستند.

وی عنوان کرد: 7 هزار و 18 دانش‌آموز ناشنوا، دو هزار و 59 دانش‌آموز آسیب دیده بینایی، یک هزار و 582 دانش‌آموز طیف اوتیسم در مدارس استثنایی، 58 دانش‌آموز دارای اختلال رفتاری و هیجانی، یک هزار و 783 دانش‌آموز معلول جسمی و حرکتی شدید و 6 هزار دانش‌آموز چند معلولیتی در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند.

**ارائه تبلت رایگان به هزار نفر از دانش‌آموزان نیمه بینا از سال تحصیلی جدید

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تاکنون برای دانش‌آموزان نیمه بینا کتاب‌های درشت خط تهیه می‌شد اما از سال 94 برنامه جدیدی را مدنظر داریم تا به حدود یک هزار نفر از دانش‌آموزان نیمه بینا تبلت ارائه کنیم. پیش‌بینی شده است که هزینه ارائه تبلت به دانش‌آموزان نیمه بینا معادل 600 میلیون تومان باشد اما هزینه تبدیل کتب عادی به کتب درشت خط بسیار بیش‌تر از این رقم است.

**جزئیات نتایج سنجش سلامت دانش‌آموزان 5 سال تمام

قدمی با اشاره به این‌که 6 ماه گذشته 10 درصد از دانش‌آموزان 5 سال تمام برای نخستین بار تحت طرح سنجش سلامت قرار گرفتند، گفت: برای نخستین بار توانستیم طرح سنجش سلامت را یک سال جلوتر آورده و آن را برای دانش‌آموزان 5 سال تمام اجرایی کنیم که براین اساس 84 هزار و 352 دانش‌آموز 5 سال تمام مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 16 نفر دارای مشکل بینایی بوده که به آن‌ها عینک تجویز شد و در مدارس عادی ثبت‌نام شدند.

وی عنوان کرد: از این تعداد 25 نفر از دانش‌آموزان دارای مشکل کمبود شنوایی بودند که با تجویز رایگان سمعک به مدارس عادی ارجاع داده شدند. همچنین 14 نفر نیاز به سمعک و کاشت حلزون داشتند که براساس برنامه امسال اقدام به کاشت رایگان حلزون برای این دانش‌آموزان خواهیم کرد. 938 نفر از این دانش‌آموزان نیز دیرآموز تشخیص داده شدند که برای خانواده‌ها، مدیران و معلمان آن‌ها محتوای آموزشی تهیه کرده‌ایم تا در بحث آموزش این دانش‌آموزان دقت کافی را داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از تعداد 84 هزار و 359 دانش‌آموز 5 سال تمامی که تحت طرح سنجش سلامت قرار گرفتند 11 نفر در قالب طرح تلفیقی به مدارس عادی هدایت شدند تا با کمک معلم تلفیقی تحصیل خود را در این مدارس ادامه دهند. یک هزار و 37 دانش‌آموز به مدارس عادی هدایت شدند. سه دانش‌آموز نابینا به مدارس خاص هدایت شدند. 65 دانش‌آموز کم توان ذهنی، 4 دانش‌آموز معلول جسمی حرکتی، سه دانش‌آموز دارای اوتیسم، 115 دانش‌آموز چند معلولیتی نیز به مدارس استثنایی هدایت شدند.

تسنیم

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی حسین پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
یه زمانی برای کسانی که از نام نویسی و سنجش کلاس اول باز موندن قرار بدید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: