به گزارش شفا آنلاين،عطالله سلطانی صبور درخصوص نظام رتبه بندی معلمان اظهار داشت: در نظام رتبه بندی که در گذشته تدوین شده بود معلمان بر اساس 4 رتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم بندی میشدند و بر این اساس معلمان، 80 درصد حقوق هم پایه خود در دانشگاه را دریافت میکنند.
وی افزود: نظام رتبه بندی که هماکنون از سوی دولت تهیه و ابلاغ شده است بر اساس عناوین پایه،ارشد، خبره و عالی است که این عناوین هماکنون در قانون مدیریت خدمات کشوری موجود است و معلمان بر اساس ضرایب تعریف شده، افزایشی را در حقوق خود مشاهده خواهند کرد و مشابه کارمندان دیده شدهاند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید معلمان را همانند اعضای هیئت علمی در نظر گرفت و ضریب افزایش حقوق آنها مشابه اساتید دانشگاه باشد، عناوین دیگر غیر از این موارد، اصلاحات مقطعی است.
سلطانی صبور بیان کرد: صلاحیتهای معلمی باید در کنار طرح رتبه بندی تدوین شود همچنین در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، رشتههای چندمهارتی تعریف شده است و براین اساس در دانشگاه فرهنگیان باید رشتههایی تعریف شود که در دانشگاههای دیگر وجود ندارد به عنوان مثال هماکنون در دانشگاه تهران رشته فیزیک را داریم اما در دوره کارشناسی دانشگاه فرنگیان نباید صرفا رشته فیزیک را داشته باشیم بلکه احتیاج به یک رشته چند مهارتی داریم یعنی فیزیک را از شیمی جدا نبینیم.
وی گفت:در گذشته معلم دوره راهنمایی، زمانی که فوق دیپلم علوم تجربی یا علوم ریاضی را کسب میکرد میتوانست چند درس دیگر را نیز تدریس کند،در دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی باید رشتههای چند مهارتی را تعریف کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه هماکنون تقاضای معلمان افزایش حقوق است، افزود: در طرح رتبه بندی منزلت و اقتصاد معلم به صورت ویژهای مورد توجه است.
سلطانی صبور ادامه داد: برخی افراد عنوان میکنند که بحث عناوین ارشد،خبره یا مربی معلم و استادیار معلم مطرح نیست اما این افرادبا وجود اینکه خودشان عضو هیئت علمی هستند به این موضوع توجه ندارند، آیا خودشان راضی میشوند که ضرایبشان به این میزان افزایش یابد؟ هماکنون نیاز داریم تا هم سنگی میان معلمان و اساتید دانشگاه صورت بگیرد و پس از آن طرح رتبه بندی اجرا شود تا معلمی که خلاقیت دارد برتر دیده شود.
وی ادامه داد:آنچه که هماکنون تهیه شده، اصلاحات مقطعی است و جواب نخواهد داد باید به بحث تجمیع رشتهها و تهیه نظام صلاحیتهای حرفهای معلمان در کنار تدوین طرح رتبه بندی توجه داشت همچنین برای وضعیت معیشتی معلمان باید اقدامی عاجل اندیشید.