کد خبر: ۵۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 21
شفاآنلاین:هرم داغ تنور سرخ و گلی نانوایی تافتونی که از دهانه ای دایره وار زبانه می کشید، توجه حاضران را در صف نانوایی به خود جلب کرده بود.
به گزارش شفا آنلاین،افراد حاضر در صف یکی پس از دیگری بر اساس نوبت و پس از پرداخت پول و اعلام تعداد، نان های خود را بر روی میز نانوایی که با تورهای فلزی تهیه شده بود، پهن می کردند تا پس از کمی هواخوری بر روی هم قرار دهند.

آقا شاطر با آن کلاه و لباس سفید که بر اثر برخورد دایمی با بدنه تنور رنگش تغییر کرده بود، بسرعت خمیرهای پهن شده بر روی «ناوند» را به تنور آتشین می چسباند و صدای ناشی از آن در هوا می پیچید.

شاگرد نانوایی نیز که در طرف مقابل شاطر ایستاده بود بسرعت پس از پاشیدن کمی آرد و پهن کردن خمیرها بر روی وردنه چوبی مقابل خود، آن را به وردنه برقی می سپرد تا خمیر به صورت یکنواخت پهن شود.

نفر دست راست شاطر نیز که دائم در تب وتاب کار بود، ضمن مشاهده لحظه به لحظه تنور برای جلوگیری از سوختن و پخت یکدست و خارج کردن به موقع نان ها، از مشتریان پول دریافت می کرد و برخی مواقع همراه با پرداخت بقیه پول نایلونی نیز به خواست مشتری تحویل می داد.

مشتریان یکی پس از دیگری با خرید نان از صف خارج می شدند و این روند ادامه داشت، اما احتیاط زیاد یکی از مشتریان که در صف ایستاده بود و به اطراف خود به خصوص حاضران در صف نگاه می کرد، کمی تعجب آور به نظر می رسید.

سرانجام هنگامی که نوبت به این مشتری رسید، وی تکه کاغذی را که در دست خود مخفی کرده بود به نفر دست راست شاطر داد و بسرعت نان های خود را جمع کرده و سپس از مقابل نانوایی دور شد.

پس از رفتن وی، سر صحبت را با فردی که پول نان را از مشتریان دریافت می کرد، باز کردم و در ادامه موضوع تحویل یک تکه کاغذ و سپس دریافت نان را پرسیدم.

وی با صبر و حوصله تمام گفت: برخی اهالی محل فقیر و ندار هستند و روی همین اصل برخی خیرین محل در یک اقدامی خداپسندانه و در خور تحسین، نان این افراد را از طریق ارائه حواله ای که تهیه کرده اند، تامین می کنند.

صندوقدار نانوایی ادامه داد: براساس توافقی که این خیرین با ما دارند، پس از جمع آوری حواله ها، آنها را تحویل داده و محاسبه می کنیم و آنها نیز در ازای حواله ها، پول نان ها را پرداخت می کنند.

وی درباره میزان نان های تحویلی به خانواده های نیازمند نیز گفت: خیرین خود از تعداد افراد خانواده نیازمند و از میزان نیاز آنان اطلاع داشته و بر اساس آن در یک هفته به برخی خانواده های حواله 20 قرص نان و برخی دیگر حواله 30 قرص نان می دهند.

با ارائه این پاسخ ها کمی در فکر فرو رفتم و بر این همت و عزم خیرین شهر خود آفرین گفتم.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: