کد خبر: ۵۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 21
یادداشت اختصاصی پروفسوربهروزبرومند،پدرعلم نفرولوژی ایران
شفاآنلاین :بادرود، پیش از گفتگو پیرامون درآمد پزشکان باید از شفاآنلاین سپاسگزار بود که گفتار همه را در باره درآمد پزشکان با همه در میان میگذارند.وهمراهی مینمایند تا روشن شودبیشتر پزشکان ایران با همه کمبودها از درد بیماران میکاهند و تندرستی را به آنان بازمیگردانند

برای نمونه درتاریخ 29فروردین ماه سال 1394خورشیدی آورده اند که"دکتر مسعود پزشكيان وزير اسبق بهداشت و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس از درآمد ۷ برابري متخصصين ايراني در مقايسه با پزشكان امريكايي (نسبت به درآمد سرانه) سخن گفته و دکتر حسن طريقت منفرد که او هم سابقه وزارت بهداشت را دارد، عنوان کرده است كه درآمد يك ساعت كار در بخش خصوصی ايران برابر با ۲۰۰ ساعت كار پزشكان فوق تخصصي آلمان است."

نخست آنکه روشن نمی باشد سخنان این دو وزیر پیشین بهداشت درمان و آموزش پزشکی برپایه کدامین پژوهش و برآوردی گفته شده؟ ودرکجا چاپ شده؟وآیاهزینه گذران زندگی یک پزشک را در کشورهای گوناگون نسبت به میزان درآمد آنان سنجیده اند؟ تنها بگویند میزان اجاره منزل چند درصد درآمد یک پزشک میباشد؟و جادارد که دووزیر سابق بگویند درزمان وزارت خود با این پدیده چگونه برخورد کرده اند؟ و کدامین رهنمودی را در این زمینه داده اند؟تازه باید از این دووزیر پرسید آیا تباهی گریبانگیرجامعه تنها درآمد زیاد برخی از پزشکان ایران میباشد؟ اثرات زیانباراختلاس های میلیاردی که درسالهای گذشته روی داده ووام های کلان بی بازگشتی که از سوی پاره ای کاربدستان سودجو و رانت خوار از بانک ها گرفته شده است را چگونه میتوانند نادیده بگیرند ؟ در چنین شرایط فضیلت سوزی باداشتن الگو های ...و رانت خوار،چگونه میتوان انتظارداشت که برخی پزشکان که بخشی از مردم این جامعه هستند از آلودگی ها دوربمانند؟

 همچنانکه همه مردم و کارمندان بانک ها در اختلاس های بانک ها و سمت های دولتی شریک نیستند، همه پزشکان هم درگرفتن دستمزد های زیاد و زیرمیزی درگیرنبوده و گناهان شمار اندکی از پزشکان را نباید به حساب همه پزشکان بگذارند.

‫ویزیت پزشک‬‎ ile ilgili görsel sonucu

درفراز دوم نوشته شفا آنلاین آمده "مطلع شدن از درآمد پزشكان غربي اصلا کار دشواري نیست. چرا كه سازمان های مسئول در اين كشورها درآمد سالانه پزشكان در رشته های مختلف را براي اطلاع عموم اعلام مي کنند. شفاف بودن درآمد اين پزشكان نقش بسزايي در برنامه ريزي سيستم هاي بهداشتي و درماني اين كشورها داشته و نسبت اين درآمد به درآمد ساير اقشار شاغل در سيستم بهداشتي درماني نظير پرستاران و همچنين نسبت به ساير گروه های كاری در اين كشورها به عنوان يك معيار براي عدالت اجتماعي محسوب مي شود." این سخن بسیار درست است درخواست مینمایم درآمد منتشر شده پزشکان و پرستاران یکی از شهرهای آمریکا را به فارسی برگردانیده و به آگاهی همگان برسانید ( البته نه اینکه بنویسند براساس گزارش اداره کار ایالات متحده در 25 مارس 2015 منتشر شد{literal}{{/literal}رفرانس و مرجع باید مشخص و قابل بازبینی باشد{literal}}{/literal} ونهایت آنکه درآمد متوسط سالیانه یک جراح در ایالات متحده 240400 دلارمعادل 65 میلیون تومان است ،بدون آنکه رشته جراحی روشن شده باشد!!!باید روشن نمائید که آمار درآمداز کدام رشته جراحی میباشد؟)

اگربپذیریم که این آمار درست داده شده!دربخش کارانه پزشکان از قول شفاهی شش نماینده مجلس گفته شده معاون وزیر بهداشت 61 تا 83 میلیون تومان درآمد داشته!اگر این ادعا درست باشد تازه برابر متوسط درآمدهمتای آمریکائی اش میباشد . به نقل قول از رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی گفته شده بیشترین کارانه مربوط به جراحان قلب ومغز و اعصاب می تواند تا 70 میلیون تومان برسد، که درسنجش با متوسط درآمد 65 میلیون تومانی آمریکا کمتر است و نباید حداکثر درآمد را با متوسط درآمد سنجید و سپس به این نتیجه رسید که پزشکان ایرانی ازهمتای آمریکائی خود بیشتر در میاورند تازه درپایان همین فراز به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران متوسط رقم کارانه هییت علمی 5میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده که کمتر از یکدهم درآمد متوسط یادشده جراح آمریکائی میباشدد. که بی شک درست است پسر من هنگامی که من در آمریکا کارروز بودم بدنیا آمد و اکنون در ایالت تگزاس آمریکا درست همان پیشه من را دارد(متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص بیماری های کلیه) بیشتر از من درآمد دارد دردسر هایی جانبی مانند پیدانشدن دارو و امکان پذیر نبودن بستری بیمار راندارد، تازه اگر بیمار اش در اثر کوتاهی او فوت نماید اورا زندانی نخواهند نمود!

 بایداز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بخواهید تا درآمد پزشکان و پرستاران یکی از شهرهای ایران را به روشنی برآورد و برای سنجش با آمار آمریکا یا اروپا منتشر کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

اکنون که آماری بدرستی یا اشتباه از درآمد پزشکان ایران و جهان از سوی عده ای که کارشناس آمار هم نیستند ارائه شده ! آیاآماردرآمد دیگر حرفه ها را با در نظر گرفتن میزان کار و مسئولیت را داریم تا با آمار درآمد پزشکان بسنجیم؟ آیا هیچگونه آماری از درآمدهای میلیاردی کسانی که از آشفته بازار اقتصاد ،بدون کار فرساینده و زحمت و بازدوبند و رانت خواری به ثروت های نجومی رسیده اند به مردم ارائه شده؟ بی تردید پاسخ به این پرسش منفی میباشد.

آیا به سال های دراز مدت درس خواندن و بیادسپردن کتاب های قطور بیماری ها وداروهای فراوان و گوناگون وپس از آن گذراندن دوره دشوار تخصص و فوق تخصص،که بیش از 25 سال از دوران جوانی هرپزشکی را دربر میگیرد اشاره ای نموده آید. آیا صحبتی بمیان آمده که پس از دوران درازآموزش پرهزینه پزشکی (هزینه پزشک شدن از دیگر حرفه ها بسیار زیادتر است)و پرداختن به هنرپزشکی وکار درساعت های طولانی و ،بیداری در شب ها با اضطراب بسیار برای نجات بیمار که دربرابر پزشک قرار داردودردیگر حرفه ها این دشواری درکارنمیباشد؟ شاید گروهی شب کار باشند ولی روز حق خوابیدن خواهند داشت . پزشک اگر بیمار اش دربحران باشد نه میتواند بخوابد نه به عزای بستگان خود برود ونه درشادی وعروسی نزدیکان حاضرباشد.

‫ویزیت پزشک‬‎ ile ilgili görsel sonucu

همین درازنمودن حکیم باشی که بیشتربه زیان بیماران دردمند میباشد (اگر اعتماد بیماران را به جامعه پزشکی از میان ببریم به تندرستی بیمار آسیب میرسد) سبب شده که همان پزشکانی که درآمد بسیار دارند ویازیر میزی میگیرند به این نتیجه برسند که وقت اشان بیش از آن ارزش دارد که به پزشکی بپردازند و به بساز و بفروشی و سوداگری تجهیزات پزشکی روی خواهند آورد وبیماران ازمهارت آنان محروم خواهند ماند.اندوهبار تر آنکه پزشکان جوان چون نمیتوانند از راه پزشکی نان بخور و نمیر خود را درآورند و اجاره بهای مسکن را بپردازند به رانندگی تاکسی روی میاورند و مسافرکشی مینمایند.

دشواری ها ی پیش روی پزشکان در ایران،کوچ بسیاری از پزشکان جوان ایرانی را پس از سال ها تدریس و طبابت به آمریکا و کانادا درپی داشته است،که این بزرگترین آسیب به جامعه پزشکی و بیماران میباشد. راستی آیا میتوان باور نمود که اگر درآمد این پزشکان در ایران بیشتر میبود رنج دوری از خانواده و سختی های مهاجرت را بپذیرند؟؟؟ امیدوارم روزی برسد که ما بتوانیم نیروی ارزنده ای را که پرورش داده ایم در میهن نگاهداریم.

یادآوری مینمایم اگر هم هزینه درمان گران است و گروهی را زیر خط فقرمیبرد! بخاطر دریافت زیاد پزشکان نیست و هزینه کمرشکن بسیاری ازداروها(اگر دردسترس باشد) و تجهیزات پزشکی است.که بیش از توان پرداخت مردم میباشد.

گذاردن پزشک رودر روی بیمار، همکاران و دیگر حرفه ها به همه و بیش از همه به بیماران آسیب میرساند.

امید که همه ما بتوانیم با آزادی در ایرانی آباد از درد دردمندان بکاهیم   ایدون باد

بهروزبرومند

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
یک بیمار قدردان از پزشکان معالج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
3
2
با سلام خدمت تمام پزشکان شریف ، من به عنوان یک بیمار این را کاملا قبول دارم که اعتماد به پزشک به چه میزان در سلامتیم موثر است و از این اعتماد به پزشکانم نیز نتایج مثبتی گرفته ام خواهشمندم برای چند مورد انگشت شمار اعتماد ما را خدشه دار نکنید آیا شده برای بساز بفروش هایی که با چان مردم بازی میکنند و این آپارتمان های قلابی را تحویل مردم میدهند و بدون هیچ گونه تخصصی و زحمتی برای یادگیری معماری وارد این رشته میشوند و با کمال وقاحت قیمت های آنچنانی برای این آپارتمان ها تعیین میکنند ، در مورد در آمدهای آنچنانی شان صحبتی شود .
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
1
4
آقای پروفسور برومند این استدلالهای ... شما راه به جائی نمیبرد چون یک عده دزدی میکنند و رانت خوار هستند پس پزشکان هم حق دارند هر کاری میخواهند بکنند پزشک یک شغل روحانی است و باید پزشکان سرمشق جامعه باشند
عابدینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
1
4
اینهمه ادعا و انکار راه به جایی نمیبرد . با استفاده از ابزارهای الکترونیک و حسابداری میتوان معدل کارانه دریافتی پزشکان آن بیمارستان را به سهولت و در عرض چند دقیقه استخراج کرد و همین کار را در مورد سایر کارکنان از جمله پرستاران هم انجام داد و نسبت مقایسه بین این دو عدد هم که کار راحتی است . این کار را در چند بیمارستان مختلف انجام بدهیم یک مبنا میرسیم . در ضمن آقای دکتر هم درآمد به دلار و هزینه به ریال انجام میدهند تا بتوانند فاصله را کتمان کنند.
شاگردسالهای دور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
4
1
سلام وارادت
احست به استادارجمند جناب پروفسوربرومند که همواره حق گفته ومی گویند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
2
0
با سلام
با تایید سخنان جناب پروفسور برومند،خطای شخصی را نباید به پای صاحبان یک حرفه در مجموع گذاشت،این سخنان جز سلب اعتماد بیماران از پزشکان،سود دیگری ندارد.به راستی چرا اذهان مردم را از مسایل مهمتر جامعه منحرف می کنند؟
این همه اختلاس،این همه رانت خواری واین همه استفاده از پول کثیف در سیاست واقتصاد....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
2
1
اقای دکتر من نیز یک پزشک فوق تخصص و هییت علمی هستم فرمایشات شمارا کاملا قبول دارم واز خواندن مطالبی با اطلاعات ناقص رنجیده خاطر می باشم و نمی فهمم من که کل در امدم از دانشگاه و کارانه در سنین بالای عمر به پنج شش میلیون نمیرسد باید هدف اماج تیرهای یک فرهنگ شاید ضدپزشک قرار گیرم با این وصف من وشما می دانیم که در نهایت از رنج بیمارمان دردمند می شویم و از شادی او مسرور و اگر غیر از این بود طبابت را که یکی از سخت ترین مشاغل برای کسب در آمد است انتخاب نمی کردیم
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
2
0
کاملا موافق ام با اظهارات استادعزیروگرانمایه
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
0
سلام تابحال چیزی نگفته اند؟............
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: