کد خبر: ۵۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 06
شنوایی شناس هشدار داد:
شفاآنلاین-یک شنوایی شناس با تأکید بر لزوم درمان به موقع التهاب و عفونت‌های گوش میانی گفت: بروز مکرر این عارضه تنبلی گوش و اختلال یادگیری نوزاد را در پی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،سعید ملایری شنوایی شناس در رابطه با عفونت گوش میانی در نوزادان، اظهار کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در حوزه بیماری‌های شنوایی نوزادان در نظر گرفت، ابتلای نوزادان و کودکان به التهاب گوش میانی یا عفونت‌های مکرر گوش میانی است.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده است احتمال ابتلای نوزاد در یک سال اول زندگی به عفونت گوش میانی بسیار بالاست و تقریباً بیش از 60 درصد نوزادان پیش از سن یکسالگی دست کم یکبار به عفونت گوش میانی مبتلا شده‌اند.

ملایری خاطر نشان کرد: اگر این سن را ۳ سال در نظر بگیریم بیش از 85 درصد کودکان به عفونت گوش میانی مبتلا شده‌اند.

این شنوایی‌شناس افزود: نکته مهم این است که هر بار عفونت گوش میانی روی می‌دهد یک کم شنوایی موقت ایجاد می‌شود که با دارودرمانی رفع می‌شود که در این میان تأثیر مهمتر از کم‌شنوایی کاهش مهارت‌های شنوایی کودک، بر اثر این عفونت‌های مکرر است.

ملایری تأکید کرد: مطالعات جهان نشان داده است بیش از 80 درصد کودکانی که در کلاس اول دبستان اختلال یادگیری دارند یا مشکلات خواندن و نوشتن دارند در دوران کودکی به عفونت‌های مکرر گوش میانی مبتلا شده‌اند.

وی گفت: توضیحی که برای این مشکل وجود دارد آن است که اگر گوش میانی در دوران حساس و طلایی رشد دریافت صدا به شکل موثر نداشته باشد عصب شنوایی از نظر عملکردی ضعیف می‌شود و تکامل پیدا نمی‌کند.

این شنوایی‌شناس تصریح کرد: در واقع زمانی که اتکای کودک به گوش دادن زیاد می‌شود یعنی دوران پیش‌دبستانی و دبستان نوزاد دچار اختلال می‌شود که اصطلاحاً‌ آمبلیودی یا تنبلی گوش نامیده می‌شود.

ملایری گفت: در ایران برنامه غربالگری برای تنبلی چشم در حال اجراست اما متاسفانه جامعه و حتی متخصصین با موضوع تنبلی گوش آشنایی زیادی ندارند در حالی که در کشورهای توسعه یافته غربالگری این اختلال انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نظام سلامت ما باید در آینده برنامه غربالگری تنبلی گوش را در دوران پیش از دبستان  و دبستان آغاز کند چرا که با تشخیص به موقع تنبلی گوش و درمان حدود سه ماهه آن می‌تواند بسیاری از اختلالات و مشکلات یادگیری کودکان در مدرسه پیشگیری کرد.
فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
جدی گرفته شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: