کد خبر: ۵۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 05
شفاآنلاین-پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافقت شد. روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد شورای امنیت کشور با ورود زنان به ورزشگاه‌ها موافقت کرده و این طرح امسال اجرایی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،این درحالی است که حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سال گذشته یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات بود؛ جنجالی که از ممانعت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای والیبال آغاز شد و در پایان با از دست دادن میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا و اظهارات علی کفاشیان مبنی بر اینکه ورود زنان خارجی به ورزشگاه‌ها مانعی ندارد به اوج خود رسید و واکنش بسیاری از فعالان حوزه زنان را در پی داشت.
 
روز گذشته معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از تائید طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور خبر داد. عبدالحمید احمدی با اشاره به اینکه این طرح سال گذشته به شورای امنیت کشور فرستاده شده گفت: این طرح تائید شده و امسال اجرایی خواهد شد. او با تاکید بر اینکه سالن‌های ورزشی را باید به سمت حضور خانواده‌ها برد تا با خروج از حالت تک‌بعدی فضای سالن‌های ورزشی تلطیف شود، گفت: این طرح مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است، البته در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها مردانه است. معاون وزیر ورزش و جوانان درباره اجرایی‌شدن این طرح در سراسر کشور گفت: پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی به تناسب رشته‌ها بستگی دارد که ما نیز تصمیم داریم این طرح را در سال جاری اجرا کنیم. احمدی درباره مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری توضیح داد: برنامه‌های متعددی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد که به ترتیب اولویت در شورای معاونین مطرح و دنبال می‌شود.
او با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای معاونین در سال جاری که دیروز برگزار شد، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعات این نشست بررسی اصلاح اساسنامه فدراسیون‌هاست که جزء اولویت اصلی این وزارتخانه خواهد بود. معاون وزیر ورزش از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه را پیگیری و حمایت‌های لازم درباره کسب سهمیه المپیک ریو برشمرد و گفت: ساماندهی باشگاه‌های خصوصی که خدمات عمومی ورزشی ارائه می‌کنند از دیگر برنامه‌هاست. ایرنا نوشت؛ به گفته معاون وزیر ورزش و جوانان دنبال کردن موضوعات آموزشی برای مدیران و مربیان به‌طور تخصصی‌تر نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.
 خانم‌ها حق خود را مطالبه کردند
احمدی درحالی دیروز از حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سال جاری خبر داد که اسفند سال گذشته اظهارات علی کفاشیان درباره بدون منع بودن حضور زنان خارجی در استادیوم‌ها موجی از انتقادها و واکنش‌ها را در پی داشت. علی کفاشیان که پس از انتخاب نشدن ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا به صحبت‌های سپ بلاتر که یکی از دلایل واجد شرایط نبودن ایران را برای میزبانی جام ملت‌های آسیا جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان کرده بود، گفت: برای برگزاری جام ملت‌ها معیارها و ملاک‌های زیادی وجود دارد که تنها یکی از آنها بحث حضور بانوان است و این بحث بسیار کوچکی در برابر معیارهای دیگر دارد. اگر مسائل دیگر حل شود قطعا این موضوع نیز حل می‌شود. ما با حضور بانوان کشورهای دیگر در ورزشگاه‌ها مشکلی نداریم. همین اظهارنظر کوتاه کفاشیان کافی بود تا در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی موج واکنش‌ها و اعتراضات فعالان حقوق زنان آغاز شود و تا روزهای پایانی سال نیز همچنان داغ و در پایان سال یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی سال 93 باشد. موضوعی که برای اولین‌بار به‌صورت جدی بعد از ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مسابقات والیبال شروع شد و تا پایان سال به بهانه‌های متعدد سر باز کرد؛ اما انگار سال 94 بناست خوش خبر باشد؛ به نظر می‌رسد بعد از خبر خوشی که از لوزان رسید حالا نوبت به احقاق حق زنان در ورزشگاه‌هاست. طبق تایید شورای امنیت کشور از این پس بانوان نیز می‌توانند به همراه خانواده‌شان به ورزشگاه‌ها بروند و در شادی‌های ملی کشورشان سهیم باشند.
 اتفاق بزرگی رخ داده است
یک فعال حقوق زنان در این باره  می‌گوید: این خبر بسیار خوبی است. درست است که شاید فقط تعدادی از زنان به دنبال احقاق حق خویش در این زمینه بودند اما، همین که این عده بر گرفتن این حق اصرار داشتند و حالا می‌بینند اعتراضات‌شان به ثمر نشسته اتفاق بسیار مهمی است. به هر حال عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک مانع برای شرکت در یک رویداد اجتماعی محسوب می‌شود و در زنان ایجاد سرخوردگی می‌کرد. مرتفع شدن این موضوع از دوره اصلاحات مطرح بود و دولت نیز مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشت ولی با تغییر دولت متاسفانه بی تدبیری‌هایی در این مورد صورت گرفت که کاملا مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد.
فخرالسادات محتشمی‌پور با اشاره به اینکه در سال‌های آخر زنان برای مبارزه با جلوگیری از ورودشان به ورزشگاه‌ها هزینه‌هایی تحمل کردند، می‌گوید: در سال‌های آخر بعضا برخورد‌های بدی با زنان صورت گرفت و پس از گذراندن این شرایط حالا بسیار خوشحال‌کننده است که می‌بینیم زنان می‌توانند در سال جاری در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. او با اشاره به اینکه در خبرها آمده برخی از ورزش‌ها مردانه است و امکان حضور وجود ندارد، گفت: به هر حال همین که گام مثبتی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برداشته شده بسیار خوب است. همیشه گام‌های مثبت مقدمه‌ای برای گام‌های بعدی‌اند. او درباره اهمیت فعالان مدنی و حقوق زنان می‌گوید: فعالان مدنی باید پیگیرانه مشکلات خود را عنوان کنند تا دولت نیز همکاری لازم را داشته باشد. موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال گذشته به‌صورت پیگیرانه مطرح شد دولت هم کمک کرد بنابراین خواسته‌ها باید گفته شود و حتی خود زنان می‌توانند در کنار گفتن مشکلات‌شان راه‌حل نیز ارائه کنند. امیدوارم سال 94 به همین خوبی که آغاز شده ادامه یابد.
 حضور زنان باعث ایجاد فضایی محترمانه می‌شود
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌گوید: ما تابع نظر علما و شورای امنیت کشور هستیم. اگر آنها حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را تائید می‌کنند مجلس هم مشکلی ندارد. به شخصه هم فکر می‌کنم حضور زنان در ورزشگاه‌ها ابدا ایرادی ندارد. الان در شیروان در مسابقات کشتی بانوان می‌آیند و فرزندان‌شان را تشویق می‌کنند و همین حضور آنها سبب می‌شود جوانان نیز هر سخنی را به زبان نیاورند و فضای محترمانه‌ای حاکم باشد. عبدالرضا عزیزی با تاکید بر اینکه حضور بانوان باعث محترمانه‌ترشدن فضای ورزشگاه‌ها می‌شود می‌گوید: اگر بانوان با حجاب صحیح به استادیوم‌ها بیایند و آقایان جوان نیز متوجه حضور بانوان باشند و هر کلامی را به زبان نیاورند حضور زنان هیچ مشکلی ندارد.
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: