کد خبر: ۵۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 30
شفاآنلاین-آموزش از راه دور به عنوان آموزشی تلقی می شود که به زمان و مکان محصور نیست و توانسته است تغییراتی در فرآیند یاددهی -یادگیری ایجاد کند.

به گزارش شفاآنلاین،آموزش از راه دور در حال گسترش و ترقی است. در زمینه ارتباطات فنی نیز این موضوع به دو دلیل امری اجتناب ناپذیر شده است:

1. رسانه های مدرن دیجیتالی به کار رفته در آموزش از راه دور مثل ایمیل، وب سایت و غیره به ابزاری ضروری در ارتباطات فنی تبدیل شده اند. در واقع، این رسانه ها در ارتباطات فنی چنان مهم هستند که حتی در دوره های یک ترمی هم مدنظر قرار دارند.

2. بسیاری از دانش آموزان در ارتباطات فنی، مخصوصا سطح فارغ التحصیلی، نوعا مانند دانش آموزان آموزش از راه دور عمل و به طور تمام وقت کار می کنند. از این رو، در امر استفاده از رسانه های ارتباطی، نیاز به آزادی بیشتری را احساس می کنند.

اگرچه تقاضا برای آموزش از راه دور در زمینه رشته ارتباطات فنی شدید و بدون شک در حال افزایش است، با وجود این معلمانی که سعی در استفاده از آن دارند، در این زمینه با موانع متعددی مواجه می‌شوند. برای مثال، نظام پاداش فرایند یاددهی - یادگیری برای معلمانی که سرمایه زمانی زیادی را برای تبدیل دوره های خود به دوره های آموزش از راه دور می کنند، انگیزه کمی ایجاد می کند. در این حالت، مواردی چون حق تصدی و ارتقای شغلی به این معلمان تعلق نمی گیرد.

با وجود این، تعداد زیادی از مدیران، آموزش از راه دور را روشی برای جذب صدها یا هزاران مشتری تلقی می‌کنند که دوست دارند برای آموزش خود شهریه بپردازند. البته واقعیت آموزش از راه دور برای این گونه مدیران کاملا عاقلانه به نظر می‌رسد. قبل از آموزش از راه دور در زمینه رشته ارتباطات فنی، به بررسی نظام پاداش و مبحث ساختار زیربنایی آن می‌پردازیم. بدون ساختار زیربنایی نباید به سوی آموزش از راه دور قدم برداریم.

بسیاری از صاحبنظران و مفسران در امر آموزش از راه دور، با قاطعیت می‌گویند که آموزش به فن آموزشی از راه دور اساسا جدیدی نیاز دارد. این روش به لحاظ کیفی کاملا متفاوت است و براساس رابطه منحصربه فرد بین معلم و دانش آموز شکل می‌گیرد.

آنها معتقدند که آموزش از راه دور فعلی روش مناسبی نیست و معلم در آن سخنگویی کسل کننده است که گویی در اتاق سخنرانی لم داده و در زمان خواندن مطالب به صورت وزوز و یکنواخت صحبت می‌کند. در این روش، دانش‌آموزان در کلاس منفعل هستند. آنان می‌کوشند چرت نزنند و یادداشت و نکته برداری کنند تا بدین صورت آنچه را که معلم درس داده است، در جلسه آینده تحویل دهند. زمانی هم که امتحانات به پایان می‌رسد، دانش‌آموزان همه چیز را به سرعت فراموش می‌کنند. چنین جوی را می‌توان در سخنرانی‌های ویدئویی یکطرفه پخش شده از برنامه آموزشی نیز شاهد بود.

در مقایسه با آن، روش "آموزش از راه دور مدرن"، دانش‌آموز محور است نه معلم محور. بسیاری از مفسران معتقدند که کار معلمان آموزش از راه دور در امر تحصیل دانش‌آموزان خود، تسهیل‌کنندگی آموزش است.

آموزش از راه دور مستلزم داشتن رابطه و سازگاری قوی شخصی با دانش‌آموزان در قالب ارتباطات کلامی و نوشتاری است. همزمان با اینکه دانش‌آموزان از حالت منفعل به افرادی با انگیزه در یادگیری خود تبدیل می‌شوند، معلمان هم از وضعیت متکلم وحده بودن خارج می‌شوند و به‌صورت مشاور و راهنما درمی‌آیند. در این حالت، دانش‌آموزان از رقابت بر سر نمره دست برمی‌دارند و معلمان هم جوی را برای انجام پروژه‌های همکاریگرایانه و ایجاد سیستم یادگیری در داخل و خارج از کلاس ایجاد می‌کنند.

در این روش، دانش‌آموزان راهبردهای یادگیری را کسب می‌کنند و معلمان راهبردهایی را برای سبک‌ها و روش‌های متنوع یادگیری به دست می‌آورند. نتیجه نهایی اینکه، سلسله مراتب معلم دانش‌آموز شکسته می‌شود و دانش‌آموز به منابع یادگیری دسترسی قابل توجهی خواهد داشت.

به نقل از مجله رشد تکنولوژی، در این کلاس، چت همزمان و غیرهمزمان می‌تواند به دانش آموزان، نسبت به کلاس‌های معلم محور، حق مشارکت بیشتری بدهد. در این مورد ویزنبرگ و هاتون اظهار می‌کنند که کاربرد رسانه‌های الکترونیکی باعث می‌شود معلمان روش‌های خود را تغییر دهند و اساسا از تعیین تکالیف انفرادی به طرف تعیین پروژه‌های همکاریگرایانه قدم بردارند و از روش‌هایی استفاده کنند که با سبک‌های یادگیری متنوع سازگاری دارند، منابع یادگیری دانش‌آموزان را گسترش می‌دهند و در کل سلسله مراتب معلم و دانش‌آموز را می‌شکنند.


ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: