کد خبر: ۵۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 02
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: مهم ترین مشکلی که ممکن است در ارتباط با آداب غذا خوردن و مواد آشامیدنی در مناسبت ها مانند عید نوروز رخ دهد آلودگی های غذایی است.
دکتر تیرنگ نیستانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: هر ماده غذایی که بیشتر دستکاری شود چنین وضعیتی دارد. غذاهایی مانند کباب کوبیده انواع سالاد مانند الویه احتمال آلوده شدنشان بیشتر است.

وی ادامه داد: در مورد سالاد و سبزی باید به علاوه دقت در شستشوی خوب و با دقت، پس از استفاده از دستکش آنها را در ظرف های دربسته نگهداری نمایند.

Image result for ‫کباب پختن سیزده بدر‬‎


به گفته وی غذاهایی که بعدأ حرارت می بینند مانند انواع گوشت و مرغ، امکان دارد شرایط طبخ شان به نحوی باشد که کاملأ مغز پخت نشوند. که در چنین صورتی امکان بقای میکروب در این قسمت ها نیز بیشتر و به تبع آن وقوع مسمومیت نیز بالا می رود.

وی توصیه کرد: بنابراین بهتر است مواد مذکور را در روز سیزده بدر مورد استفاده قرار نداد و در صورت تمایل به مصرف حتمأ باید به آنها اجازه مغز پخت شدن نیز داده شود. نکته مهم آن که استفاده از دستکش هنگام آماده کردن کباب بسیار حائز اهمیت است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی اظهار کرد: در برخی از کباب ها مانند کباب کوبیده که امکان استفاده از دستکش وجود ندارد حتمأ باید دست ها را به صورت تمیز با آب گرم نیز شستشو داد.

وی هشدار داد: خطاهای تغذیه ای برای افراد دچار بیماری های متابولیک مانند چربی خون، کبد چرب، دیابتی حتی یک روز هم می تواند خطرناک باشد پس این افراد باید مسایل مهم مربوطه را به دقت مورد توجه قراردهند.

نیستانی بیان کرد: حتی افرادی که باید کنترل وزن داشته باشند نباید به بهانه عید و تعطیلات به بدن خود آسییب وارد نکنند زیرا هیچ خوشی به اندازه یک لحظه سلامتی نمی ارزد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: