کد خبر: ۵۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 27
شفاآنلاین_آنجلینا جولی، بازیگر ۳۹ ساله هالیوود که دو سال پیش برای پیشگیری از سرطان سینه، پستان‌هایش را برداشت، اخیراً در یک عما جراحی تخمدان و لوله رحمش را م برداشت. او چهارشنبه در مقاله‌ای در نیویورک تایمز درباره تجربه خود نوشته است.
به گزارش شفاآنلاین،روز جواب آزمایش رسید. اسکن PET/CT کاملاً واضح و جواب آزمایش تومور، منفی بود. خیلی خوشحال بوم، اگرچه مسیریاب رادیواکتیو نشان می‌داد که نمی‌توانم بچه‌هایم را بغل کنم. هنوز شانس این‌که سرطان در مراحل اولیه باشد وجود دارد، اما این شانس خیلی کم بود، چون تومور دیگر به طور کامل شکل گرفته بود.
 
برای تسکین خودم، هنوز این انتخاب را داشتم تا تخمدان‌ها و لوله‌های رحمم را بردارم و تصمیم گرفتم همین کار را انجام دهم.
این تصمیم را به تنهایی نگرفتم چون که ژن BRCA1 من جهش‌یافته بود، و دوست دارم الان بقیه‌ی زن‌ها حرفم را بشنوند. اگر آزمایش BRCA مثبت باشد به معنای این نیست که بلافاصله باید بروید جراحی کنید.
 
 من با دکترهای زیادی صحبت کردم، با جراحان و درمان‌گرهای طبیعی. گزینه‌های دیگری هم وجود داشت. برخی زنان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و یا یک سری گزینه‌های درمانی را که مستلزم آزمایش مداوم است انجام می‌دهند. بیش از یک راه برای روبرو شدن با این مسئله وجود دارد. مهم‌ترین چیز این است که درباره انتخاب‌ها اطلاعات داشته باشید و بدانید که کدامش برایتان بهتر است.


وقتی با دکترهای شرقی و غربی درباره مشکلم مشورت کردم آنها با این مسئله موافق بودند که برای برداشتن لوله‌ها و تخم‌دان‌هایم جراحی انجام دهم و این بهترین گزینه بود، چرا که در ورای مسئله‌ی ژن BRCA سه زن در زندگی‌ام به خاطر سرطان مرده بودند. دکترهایم گفتند که باید ده سال پیش از سنی که اعضای خانواده‌ام به سرطان مبتلا شدند با جراحی از سرطان جلوگیری کنم. مادرم زمانی که فهمید سرطان تخمدان دارد ۴۹ ساله بود. من اکنون ۳۹ ساله‌ام.

هفته‌ی گذشته این به این توصیه عمل کردم: برداشتن تخمدان‌ دوطرفه از طریق درون‌نمایی شکم. یک تومور خوش‌خیم در یکی از تخمدان‌ها وجود داشت، اما در هیچ‌یک از بافت‌ها علائم سرطان ملاحظه نشد.
من یک لخته‌ی کامل دارم که حاوی استروژن مکمل است. IUD پروژسترون در درون رحم من جاسازی شده و در واقع به من کمک می‌کرد تا تعادل هورمونی خود را حفظ کنم، اما از آن مهم‌تر این بود که مانع از بروز سرطان رحم می‌شد. ترجیح دادم رحم‌ام را نگه دارم چرا که سرطان در آن منطقه در خانواده من سابقه نداشت.

امکان این‌که بتوان همه‌ی خطرات این جراحی را کم کرد وجود ندارد، و حقیقت این است که من در معرض سرطانم. به دنبال روش‌های طبیعی می‌گردم تا سیستم ایمنی بدنم را تقویت کنم. احساس زنانگی دارم و به تصمیم‌هایی که برای خود و خانواده‌ام گرفته‌ام آگاهی و اطمینان دارم. می‌دانم که بچه‌هایم هرگز نخواهند گفت که مادرمان به خاطر سرطان تخمدان مرد.


بدون توجه به جایگزینی هورمونی که انجام دادم، اکنون در یائسگی هستم. دیگر نمی‌توانم بچه‌ی دیگری بیاورم، و یک‌سری تغییرات جسمی در انتظارم است. اما اصلاً نگران نیستم که چه پیش می‌آید، نه به خاطر این‌که آدمی قوی هستم، بلکه به این خاطر که این بخشی از زندگی است. هیچ چیز در زندگی ارزش ترسیدن ندارد.
عمیقاً با تمام زنانی که این مسئله را در دوران جوانی‌شان پیش از بچه‌دار شدن تجربه می‌کنند احساس هم‌دردی می‌کنم. وضعیت آن‌ها بسیار سخت‌تر از من است. من پی بردم که برای زنان، این انتخاب‌ وجود دارد که لوله‌های رحم خود را بردارند و در عین حال بخواهند تخمدان‌هایشان را نگه دارند، و این یعنی می‌توانند بچه‌دار شده و دچار یائسگی اجباری نشوند. امیدوارم از این مسئله آگاه باشند.
گرفتن این تصمیم‌ها اصلاً ساده نیست. اما می‌توان آن را کنترل کرد و راهکار طبیعی را برای درمان پیش گرفت. می‌توانید پیش مشاور پزشکی بروید، درباره انتخاب‌هایتان اطلاعات کسب کنید و انتخاب درست را انجام دهید. دانستن، نشان‌دهنده‌ی قدرت شماست.
 
 نیویورک تایمز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: