کد خبر: ۵۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 18
شفاآنلاین_فوق‌تخصص سوختگی گفت: من هر سال قبل از عید پدران و پسران زیادی را می‌بینم که دست یا صورت خود را از دست داده‌اند و متأسفانه هیچ درمان استانداردی هم برای آنها نیست.

مبین افزود: مشکل ما در حال حاضر این است که افرادی در رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی بیرون گود نشسته‌اند و مشکل ایجاد می‌کنند برای مثال اعلام می‌کنند اگر چهارشنبه‌سوری را برگزار نکنید ایرانی نیستید، چرا که فرهنگ و سنت ما ایرانی‌هاست و نمی‌دانم 4 هزار سال یا بیشتر قدمت دارد یا در شاهنامه آمده است.

این فوق تخصص سوختگی خاطرنشان کرد: کسی سنت و حتی چهارشنبه سوری را انکار نمی‌کند ولی در هیچ جا ذکر نشده است که پا، دست، صورت و چشم افراد باید در چهارشنبه‌سوری آسیب ببیند.

وی گفت: من موردی داشتم که فردی متمول مبل جدیدی خریده بود و مبل قدیمی را در چهارشنبه‌سوری آتش زد تا از آن بپرد، ولی در هنگام پریدن تمام بدن وی آتش گرفت و من سال گذشته تا تحویل سال نو بر روی وی عمل ترمیمی انجام می‌دادم ولی که خدا را شکر زنده ماند ولی باید دید چه زنده‌ماندنی.

مبین خاطرنشان کرد: به آنها که می‌خواهند ببینند یا بشنوند می‌گویم که آسیب‌های چهارشنبه‌سوری مانند آتش خاموش است و درست است که بسیاری از مصدومان جان خود را از دست می‌دهند ولی زندگی فردی که پس از حوادث زنده می‌ماند، به معنای بازگشت به اجتماع نیست، چرا که فرد ممکن است دست، پا، بخشی از صورت یا بدن و یا یک چشم خود را از دست داده باشد.

این فوق تخصص سوختگی تاکید کرد:‌در حال حاضر هیچ درمان استاندارد و پیشرفته‌ای برای اینکه یک صورت سوخته را به شکل استاندارد خود باز گردانیم، وجود ندارد بنابراین هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که ما می‌توانیم یک فرد سوخته را به شکل کامل درمان کنیم.

وی گفت: خانواده‌ها نباید در شب چهارشنبه‌سوری به عزیزان خود اجازه دهند به مکان‌های پرخطر بروند چرا که آمارها نشان می‌دهد عمده حوادث سوختگی برای بینندگان چهارشنبه سوری روی می‌دهد.

مبین افزود: حدود سنی آسیب‌دیدگاه حوادث چهارشنبه‌سوری پسران سنین بین 10 تا 15 سال هستند،‌ضمن اینکه متاسفانه الگوی جامعه در حال تغییر است، یعنی در گذشته درصد حوادث شب چهارشنبه‌سوری برای دختران بسیار کم بود ولی اکنون دختران نیز درصد بالایی را پیدا کردند، یعنی حوادث چهارشنبه‌سوری فقط برای پسران نیست، بلکه دختران نیز درگیر می‌شوند.

وی افزود:‌در بروز حوادث سوختگی 3 دسته از افراد آسیب می‌بینند که شامل تولیدکنندگان مواد محترقه، استفاده‌کنندگان و ناظران و تماشاچیان می شود که مطالعات ثابت کرده است که تولیدکنندگان این مواد که از آسیب دیگران کسب درآمد می‌کنند، تنها 3 درصد دچار عارضه می‌شوند.

این فوق تخصص سوختگی خاطرنشان کرد: استفاده‌کنندگان مواد محترقه یعنی کسانی که آتش روشن می‌کنند، مواد محترقه را در دست می‌گیرند یا آن را پرتاب می‌کنند، تنها 17 درصد دچار سانحه می‌شوند و 80 درصد باقیمانده حوادث را افرادی تشکیل می‌دهند که تنها برای تماشا آمده‌اند تا بدانند که چه خبر است.

وی افزود: برخی می‌گویند من به فرزندم اجازه نداده‌ام تا آتش روشن کند یا مواد دست‌ساز بسازد، ولی به این موضوع دقت نمی‌کنم که ممکن است فرزندان آنها در مکان‌هایی قرار گیرد که برایشان آسیب ایجاد شود.

مبیّن تعامل و همکاری بین بخشی در چهارشنبه‌سوری را ضروری دانست و گفت: رسانه‌ها،‌شهرداری‌ها، آتش‌نشانی و وزارت نیرو باید در شب چهارشنبه‌سوری با یکدیگر تعامل داشته باشند، چرا که برخی مواقع آتش‌بازی‌ها به آتش‌سوزی‌های برقی منجر می‌شود که بسیار وسیع هستند.

این فوق تخصص سوختگی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما آن است که برخی شرکت‌ها مواد محترقه و آتش‌بازی استاندارد تولید می‌کند ولی تفاوت قیمت 5 تا 10 برابری دارد، یعنی اگر بخواهید یک آبشار نور استاندارد تهیه کنید، 70 هزار تومان قیمت دارد.
 
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: