کد خبر: ۵۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 14
شفاآنلاین-یک تحقیق جدید نشان می دهد که سن مادر در زمان تولد کودک بر وزن نوزاد پسر و همچنین متابولیسم گلوکز او در بزرگسالی تاثیر دارد.
به گزارش شفا آنلاین،از آنجایی که سن بارداری در سراسر دنیا در حال افزایش است، مطالعات در حال بررسی تاثیرات این روند بر سلامت متابولیکی نوزادان می باشند. با وجودیکه تاثیرات سن مادر بر سلامت نوزاد همچنان ناشناخته است، اما در حال حاضر این تفکر وجود دارد که بخشی از ارتباط بین سن مادر و مقاومت انسولینی ممکن است ناشی از وزن بالای نوزاد به خاطر افزایش سن مادر باشد.

به گفته «شارلوت وروکن»، پزشک بیمارستان دانشگاه غددشناسی گنت واقع در بلژیک، «یافته های ما نشان می دهد که زنانی که در سنین کمتر از ۲۵ سال یا بالاتر از ۳۴ سال وضع حمل می کنند، ریسک پیشرفت دیابت نوع ۲ در فرزندان پسرشان به مراتب بالاتر است.»

«وروکن» در این باره می گوید: «ما متوجه شدیم که در گروهی از مردان سالم بین ۲۵ و ۴۵ سال، تنظیم قند با سن مادر در زمان زایمان مرتبط بوده است. پسرانی که مادران شان در زمان وضع حمل زیر ۳۰ سال و بالای ۳۴ سال سن داشتند، در مقایسه با مادران بین ۳۰ و ۳۴ سال، مقاومت انسولینی بیشتری داشتند. بعلاوه، فرزندان پسر مادرانی که در زمان زایمان کمتر از ۲۵ سال داشته اند، دارای سطح قند خون بالاتر در مقایسه با کودکان پسر مادران مسن تر بودند.»

محققان برای انجام این تحقیق بر روی ۶۸۹ مرد سالم بین ۲۵ و ۴۵ سال، اطلاعاتی در مورد وزن در زمان تولد، سن مادر و پدر در زمان تولد نوزاد، به همراه وزن، قد، ساختار بدنی و فشار خون، میزان کلسترول، گلوکز و انسولین فرد در بزرگسالی را در اختیار داشتند.

محققان کل کلسترول، گلوکز و انسولین را در نمونه های جمع آوری شد تعیین کردند و به ارزیابی مقاومت انسولینی پرداختند. بعد از تطبیق سن بزرگسالی و شاخص توده وزنی افراد متوجه شدند که با افزایش سن مادر در زمان زایمان، وزن نوزاد در زمان تولد افزایش یافته و میزان گلوکز و مقدار انسولین مقاومتی وی در دوران بزرگسالی کاهش یافته است.

در حقیقت این مطالعه نشان می دهد که پسران متولد شده از مادران با سن کمتر از ۲۵ سال یا بالاتر از ۳۴ سال با احتمال بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ روبرو هستند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: