کد خبر: ۵۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 14
شفاآنلاین-بازار شب عید برای خرج كردن است. خرج‌هایی که پایانی ندارند. لباس می‌خرید، کفش می‌ماند. کفش می‌خرید، میوه و آجیل باقی می‌ماند. تازه هنوز تزئینات سفره هفت‌سین را نخریده‌اید.
به گزارش شفا آنلاین،بازار شب عید برای خرج كردن است. خرج‌هایی که پایانی ندارند. لباس می‌خرید، کفش می‌ماند. کفش می‌خرید، میوه و آجیل باقی می‌ماند. تازه هنوز تزئینات سفره هفت‌سین را نخریده‌اید. با یک کارت عابربانک پر به بازار می‌روی و وقتی به خانه برمی‌گردی چیزی ته جیب‌تان باقی نمی‌ماند. این خاصیت بازارگردی‌های شب عید است. یکی دو قلم هم نیست. لباس و کفش و مواد غذایی و آجیل و میوه و آخر از همه، ماهی قرمز شب عید. برای همین آخری باید تا 5 هزار تومان هم خرج کنید تا یک ماهی قرمز در تنگ سفره هفت‌سین داشته باشید. یک ماهی‌پلو برای عید با برنج و مخلفات برای چهار نفر خانواده، 50 هزار تومانی هزینه کنید. میوه هم که در میادین رسمی میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت 2 هزار و 700 تومان ولی در بازار، با همان قیمت‌های 6-7 هزار تومانی مرسوم فروخته می‌شود.
 
آجیل‌‎های گران‌قیمتی که نمی‌شود از خیرشان گذشت
 
هر چقدر هم که در این سال‌ها آجیل گران شده باشد، بازهم خانواده‌های ایرانی هرطور که باشد آجیل سفره عید خود را جور می‌کنند. پسته‌ها و بادام هندی‌های گران‌قیمت 60-70 هزار تومانی مانع نمی‌شوند تا خانم‌های خانه از همسران‌شان انتظار خرید آجیل نداشته باشند. رسم است دیگر. قیمت هرکیلوگرم بادام نسبت به یک ماه قبل ۵ تا ۶ هزار تومان گران شده، بادام زمینی هم از یک ماه پیش افزایش قیمت داشته، مغز فندق تقریبا در هرکیلوگرم ۱۰ هزار تومان گران شده و فندق با پوست نیز در هرکیلوگرم بین ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. این روزها هر کیلوگرم بادام زمینی غلاف‌دار کیلویی 12 هزار تومان، بادام هندی خام 42 هزار تومان و بادام هندی شور 43 هزار تومان است. در بازار برای هر کیلوگرم پسته اکبری 52 هزار تومان، پسته فندقی 38 هزار تومان، پسته کله‌قوچی 45 هزار تومان باید خرج کنید. هر کیلوگرم تخمه کدو درشت مرمری خام 19 هزار و 500 تومان، تخمه کدو درشت مرمری شور 18 هزار و 500 تومان، توت خشک سفید 17 هزار تومان، سنجد 12 هزار تومان و سویا آجیلی 5 هزار و 900 تومان فروخته می‌شود. مغز فندق ۶۵ هزار تومان، مغز فندق شور ۶۷ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۸ هزار تومان، فندق با پوست ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. در بازار آجیل برای خرید یک کیلوگرم مغزگردوی اعلا ۵۰ هزار تومان، کشمش سبز ۱۴ هزار تومان، کشمش سبز ۱۰ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۷ هزار تومان، مویز ملایر ۱۲ هزار تومان، توت ۲۸ هزار تومان، نخودچی و کشمش مخلوط ۱۰ هزار تومان باید هزینه کنید.
 
توصیه میوه‌ای جالب رئیس اتحادیه میوه‌فروشان به مردم
 
از امروز توزیع میوه شب عید در میادین میوه و تره‌بار شروع می‌شود. رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان اعلام کرده که از امروز میوه‌های ذخیره شده برای ایام نوروز در 80 غرفه از سازمان میادین تهران و از دوشنبه 25 اسفندماه در 150 واحد خرده‌فروشی در سطح شهر توزیع می‌شود. حسین مهاجران در یک اقدام جالب به مردم توصیه می‌کند که مردم برای خرید میوه‌های نوروز اولویت را به سیب و کیوی دهند تا طرح دلالان برای سوءاستفاده از بازار میوه خنثی شود. او به ایسنا می‌گوید که در این طرح که تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و احتمالا در دو مرحله اجرایی می‌شود سیب به قیمت 2 هزار و 700 تومان و پرتقال 2 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود. او با اشاره به اینکه پرتقال کوهستان یا همان پرتقال جنوب با بهترین پرتقال‌های دنیا رقابت می‌کند به مهر توضیح می‌دهد که قیمت این نوع پرتقال‌ها در میادین میوه و تره‌بار 7 هزار تومان است و نوعی از پرتقال‌ها نیز وجود دارد که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و در میادین 5 هزار تومان و در مغازه‌ها 7 هزار تومان به فروش می‌رسد. مهاجران اضافه می‌کند که نارنگی پاکستان به قیمت 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان است. سیب سفید به قیمت 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 تومان، سیب قرمز 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، خیار 2 هزار و 500 تومان، پرتقال شمال 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 400 تومان و پرتقال جنوب 4 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.
 
پرفروش ترین ماهی شب عید در بازار چند؟
 
آخر سال بازار خرید ماهی برای تهیه ماهی پلوی شب عید داغ‌داغ است. طبیعی است که وقتی تقاضا برای یک محصول زیاد می‌شود، قیمت‌ها بالا برود. برای همین اگر سری به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بزنید نسبت به یک ماه پیش قیمت‌ها 2- 3 هزار تومان بیشتر شده‌اند. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلای زنده در مرکز احمدآباد مستوفی را به‌عنوان تنها مرکز زنده‌فروشی تحت نظر اتحادیه در تهران 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد. قیمت عمده هر کیلو ماهی قزل‌آلا زنده در همین مرکز نیز 13 هزار تومان است. صحبت‌های این مسئول صنفی در حالی است که تا این ماهی به دست مشتری برسد قیمت آن به 20 هزار تومان می‌رسد. او اضافه می‌کند که فروشگاه‌های عرضه ماهی قزل‌آلا تحت‌نظر اتحادیه نیستند و مربوط به شهرداری است اما قطعا نباید قیمت‌های آنها با قیمت مرکز احمدآباد متفاوت باشد. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت ماهی زنده در مزارع تولید بین 14 تا 15 هزار تومان است، بیان می‌کند که مناطق هزار و دوهزار در استان‌های مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری از جمله مزارع تولید ماهیان سردآبی هستند.
 
بازار داغ ماهی قرمز در شب‌های عید
 
هر چقدر هم که توصیه بهداشتی بشود که ماهی قرمز ناقل بیماری است، باز هم کودکان خانواده‌ها تا از کنار یکی از ماهی قرمزفروشی‌ها می‌گذرند، از پدر و مادر خود می‌خواهند یکی از آنها را برایشان بخرند. تقاضای بالای ماهی قرمز در این روزها قیمت هر کدام از آنها را تا 5 هزار تومان هم بالا برده است. این درحالی است که به گفته مسئولان سازمان شیلات قیمت منطقی برای هر قطعه ماهی قرمز نهایتا 2 هزار تومان است.
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: