شفا آنلاين -سازمان ها دودسته اهداف کلی و عملیاتی را تبیین نموده ودر مسیر تحقق ان ها گام بر می دارند.هدف های کلی را ماموریت یا دلیل وجودی سازمان نیز می نامند که بیان کننده ارزش ها آرزوها و فلسفه ی وجودی سازمان است.
اهداف عملیاتی نتایج حاصل از اقدامات و عملیات واقعی سازمان ها بوده و گامهائی به سوی اهداف کلی یا ماموریت سازمان به شمار می روند.
دستیابی به نتایج مورد نظر و تحقق اهداف و ارمان های سازمان ها،پس از برنامه ریزی و استفاده از استراتژی مناسب،حاصل عملکرد عوامل گوناگون و نقش تمامی اجزا،عناصر،زیر مجموعه ها و واحدهای سازمان است.
در بر شماری عوامل موثر در حصول نتایج ،هیچ یک از بخش ها یا واحد های یک سازمان را نمی توان نادیده گرفت،لیکن سهم هر یک از زیر مجموعه ها می تواند میزان و نحوه ی تاثیرگذاری متفاوتی داشته باشد.
بررسی نقش ها و عملکرد واحد های سازمانی،سهم ان ها در پیشبرد امور و دستیابی به اهداف سازمان را به گونه ای بیان می کند.
با سنجش و ارزیابی سطوح مختلف و اجزاء سازمان،می توان دریافت که کدام واحد ها وبخش های سازمان در حصول چه نتایجی موثر و مهم تر بوده اند.
تعریف دقیق هر واحد سازمانبیان کننده ی حوزه ی عملکرد و جایگاه و سهم ان در مسیر دست یابی به اهداف کلی یا عملیاتی است و بر این اساس و با استفاده از تعریف مشهوری از روابط عمومی،به نظر می رسد روابط عمومی ها عمدتا در راستای اهداف کلی و ماموریت اصلی سازمان ها ایفای نقش می کنند و موفقیت کلی سازمان هامستلزم وجود یک روابط عمومی دانش محور،توانمند ،مستقل و موفق خواهد بود.
این تعریف از روابط عمومی که بیان می کند" روابط عمومی،کارکرد ارتباطی مدیریت است که از طریق ان ،سازمان ها با محیط خود سازگار می شوند،ان را اصلاح می کنند و تغییر می دهند،یا ان را حفظ می کنندتا به اهداف سازمان دست یابند" ،حاکی است که روابط عمومی ها علاوه بر نقش و کارکرد های اجرائی که در مسیر تحقق اهداف عملیات سازمان ها ایفا می نمایند،در هدایت سازمان به سوی اهداف،ارمان ها،ارزش ها و فلسفه ی وجودی خود،نقش حایز اهمیت و تاثیر گذاری دارند.
از سوی دیگر با توجه به تعیین و تبیین استراتژی ها ی سازمانی،توسط مدیریت عالی در جهت نیل به اهداف عالیه و کلی، و همچنین تعامل و ارتباط مستقیم روابط عمومی ها با مدیریت عالی،نقش این واحد در توفیق سازمان ها،بیش از پیش نمایان و برجسته خواهد شد.
به بیان دیگر می توان نتیجه گرفت که اگر سازمان ها در دستیابی به اهداف کلان و انجام ماموریت های اصلی و تحقق ارمان ها ،ارزو ها وارزش های خود کم تر توفیق می یابند و صرفا" حد اکثر برخی از اهداف عملیاتی خود را جامه ی عمل می پوشانند که در ارزیابی های کمی و کیفی ،گاه ضعیف و یا نهایتا" متوسط جلوه می نمایند،از کارکرد های ارتباطی مدیریت ویا به عبارت دیگر از خدمات روابط عمومی بر خوردار نبوده اند و یا عملکرد واحد روابط عمومی ان ها فاقد کارائی و اثر بخشی لازم بوده است والبته این امرنیز قطعا" ناشی از عوامل دیگری از جمله سوء مدیریت، دانش نا کافی،عملگرائی صرف و...است که در بحث و گفتار ها ی دیگری قابل بررسی خواهد بود.
شهرام فيروزي -كارسناس روابط عمومي وخبر