کد خبر: ۵۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 03
شفاآنلاین_همه مدیران مانند هم نیستند و برخی از آن ها به مراتب بهتر از دیگران هستند. اما چه ویژگی هایی باعث می شود که بتوان یک مدیر را مدیری خاص و برتر نامید؟

به گزارش شفاآنلاین،اگر به کسب و کارهای بزرگ و کوچک اطرافتان بنگرید، احتمالا مجموعه هایی را خواهید دید که نقش مدیریت در موفقیت آن ها غیرقابل انکار است، در همین حال مدیران بسیاری را می‏توان یافت که حضور یا عدم حضور آن ها تاثیر چندانی بر موفقیت و یا شکست یک مجموعه ندارد. چه عواملی باعث می‏شوند که که یک فرد به مدیری خاص برای یک مجموعه تبدیل شود که از او به عنوان عامل اصلی موفقیت کسب و کار تحت مدیرتش نام برده شود؟ وبسایت اقتصادی بیزنس اینسایدر فهرستی از چهار ویژگی مدیرانی را فراهم آورده، که می‏توان آن ها را مدیران خاص نام نهاد:

1- می‏ بخشند و فراموش می ‏کنند

عبارت های مربوط به "بخشیدن" و "فراموش کردن" به خصوص بعد از مرگ نلسون ماندلا بسیار کلیشه ای شده اند، با این حال باید گفت که مدیران خاص اگر از کارمندانشان خطایی سربزند، نه تنها آن ها را می‏بخشند، بلکه اشتباه آن ها را فراموش می‏کنند و  هرگز بر اساس تعداد معدودی از اشتباهات کارمندانشان را قضاوت نمی‏کنند. آن ها در واقع اجازه می‏دهند که کارکنان از زیر سایه اشتباهی که مرتکب شده اند، خارج شوند. البته به شرطی که این اشتباه دایم تکرار نشود.

2- اهداف کسب و کار را به اهدف اشخاص تبدیل می‏ کنند

مدیران خاص به اندازه ای برای کارمندانشان الهام بخش هستند که پس از مدتی، اهداف کسب و کار به اهداف فردی کارکنان شرکت تبدیل می‏شوند. البته برای این کار باید به کارکنان نشان داد که موفقیت مجموعه برای آن ها نیز منافعی را در پی خواهد داشت. مدیران خاص می‏دانند که حتی اگر بهترین سیستم را هم طراحی کنند، بدون کارکنانی با انگیزه احتمال موفقیت به شدت کاهش خواهد یافت اما کارکنانی که به اندازه کافی برای موفقیت کسب و کار انگیزه دارند، برای بسیاری از مشکلات راه حل پیدا می‏کنند بدون اینکه نیازی به دخالت مدیران باشد.

3- از کارکنانشان حمایت می‏ کنند

مدیران خاص در همه شرایط حامی کارکنان هستند و سعی نمی‏کنند مسئولیت مشکلات را متوجه زیردستانشان کنند. متهم کردن دیگران و شانه خالی کردن از بار مسئولیت یکی از بدترین رویکردهایی است که یک مدیر می‏تواند در پیش بگیرد. یک مدیر در بلند مدت به حمایت کارکنان نیاز خواهد داشت، برای اینکه در چنین روزی تنها نماند، باید نشان بدهد که او نیز در مواقع ضروری از کارمندانش حمایت می‏کند.

4- تصمیم می‏ گیرند که چه کسی تصمیم بگیرد

مدیران ناامید کننده احتمالا تصور می‏کنند که در همه امور تنها آن ها هستند که باید تصمیم بگیرند اما یک مدیر خاص در بسیاری از مواقع تشخیص می‏دهد که او بهترین فرد ممکن برای تصمیم گیری نیست و بهتر است تصمیم گیری را به یکی از کارکنان که به طور مستقیم با موضوع در ارتباط است بسپرد. در واقع یک مدیر خاص تصمیم می‏گیرد که در مورد یک موضوع چه فردی می‏تواند بهترین تصمیم گیرنده باشد. سپردن تصمیم گیری به فرد دیگری به معنی شانه خالی کرد از بار مسئولیت نیست، بلکه به معنی احترام گذاشتن به فردی است که احتمالا می‏تواند بهترین تصمیم را بگیرد.
خبرآنلاین
 

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: