کد خبر: ۵۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 25
شفا آنلاين-کارشناسان به طور فزاينده‌اي به افراد داراي فشار خون بالا توصيه مي‌کنند که فشار خونشان را به طور منظم در خانه اندازه‌گيري کنند. انجام اين کار به اين افراد امکان مي‌دهد که در فاصله ويزيت‌هاي مطبي برداشتي کلي از اندازه فشار خون‌ خود داشته باشند، همچنين انگيزه بيشتري براي مراقبت بيشتر از سلامت‌شان پيدا کنند. اين کار همچنين به پزشکان کمک مي‌کنند که بتوانند با سرعت تنظيمات لازم روي داروي فرد را انجام دهند تا فشار خون او را در محدوده سالم نگهدارند.

به گزارش شفا آنلاين،اما بررسي که اخيرا نتايج آن در اجلاس سالانه جامعه متخصصان کليه آمريکا اعلام شد، نشان مي‌دهد که پايشگرهاي خانگي فشار خون هميشه آنچنان که بايد دقيق نيستند.


دکتر سوافيل هيرمث، متخصص کليه در بيمارستان اوتاوا در کانادا، مي‌گويد: «پايشگرهاي خانگي فشار خون بسته به آستانه دقت مورد استفاده ممکن است در5 تا15درصد از بيماران نادقيق باشند.»

اين اندازه‌گيري‌هاي نادقيق، با توجه به اينکه بسياري از پزشکان دست کم تا حدي بر اندازه‌گيري‌هاي خانگي براي هدايت درمان فرد متکي هستند، ممکن است به مصرف بيش از حد کم يا زياد داروهاي فشار خون بينجامد.

دکتر هيرمث مي‌گويد: «ما در اين مسير پيش مي‌رويم که از افراد بخواهيم خودشان فشارخون‌شان را در خانه اندازه بگيرند. ما مي‌خواهيم بيماران را توانمند کنيم، اما در عين حال مي‌خواهيم اين اندازه‌گيري‌ها تا حد امکان دقيق باشند.»

دکتر هيرمث مي‌گويد که اين يافته از يک برنامه آموزش افراد داراي بيماري کليوي درباره چگونگي استفاده از پايشگرهاي خانگي فشار خون به دست آمده است. امروزه فشار خون درمان‌نشده يا به حد کافي درمان‌نشده علت اصلي بيماري کليوي است و در ايجاد عوارض آن هم نقش دارد.

پژوهشگران از آغاز سال2011از اين بيماران خواسته بودند تا تجهيزات پايش خانگي فشار خون خود را به کلينيک کليه در بيمارستان اوتاوا بياورند تا از لحاظ دقت با يک وسيله استاندارد مطبي مقايسه شوند.

دکتر هيرمث مي‌گويد: «من از اينکه برخي از اين دستگاه‌ها چقدر نادقيق هستند، حيرت کردم. آنها گاهي 15 تا 20ميلي‌متر فشار خون را نادرست نشان مي‌دادند.»

دکتر هيرمث و همکارانش براي اين بررسي در مجموع سوابق فشار خون210بيمار اين کلينيک را گردآوري کردند. فشار خون سيستولي يا حداکثر30درصد آنها5 ميلي‌متر جيوه يا بيشتر با اندازه‌گيري مرجع مطبي متفاوت بود. فشار خون دياستولي يا حداقل آنها نيز به طور مشابهي نادقيق بود.

دکتر هيرمث مي‌گويد: «فشار خون يک بيمار 21ميلي‌متر جيوه با اندازه‌گيري استاندارد تفاوت داشت.»

اين حقيقت که اندازه‌گير‌ي‌هاي فشار خون اين گوناگوني‌ها را نشان دهند، جاي تعجب ندارد. فشار خون در طول روز نوسانات زيادي مي‌کند. عموما پايين‌ترين ميزان فشار خون در بامداد پس از بلند شدن فرد از خواب ثبت مي‌شود و بعد فشار خون به تدريج بالا مي‌رود. فشار خون به‌طور دائم تحت تاثير حرکات جسمي، غذا خوردن و خلق و خوي فرد قرار مي‌گيرد.

دکتر کريستين راف، متخصص قلب در بيمارستان بريگهام وابسته به دانشگاه هاروارد، در اين باره مي‌گويد: «فشار خون حتي اگر به روش دقيق اندازه‌گيري شود، متغير است. براي اينکه ارزيابي دقيق‌تري از فشار خون به دست آيد، افراد جدا از پايشگر فشار خوني که به کار مي‌برند، بايد چند بار فشار خونشان را اندازه بگيرند و ميانگين اعداد به دست آمده را محاسبه کنند.»

دکتر راف قويا حامي استفاده از پايش خانگي براي کمک به نگهداشت فشار خون در محدوده سالم است. «پايش خانگي به بيماران و پزشکان‌شان اجازه مي‌دهد تا با همکاري يکديگر فشار خون بالا را به شکلي سريع‌تر به درمان فشار خون بالا بپردازند و آن را به حد مطلوب برسانند.»

دکتر راف مي‌گويد که پيش از شروع اندازه‌گيري روتين فشار خون در خانه، بايد دستگاهتان را به مطب دکترتان ببريد تا با يک دستگاه دقيق و شناخته‌شده مقايسه شود. نتايج بررسي اوتاوا نشان مي‌دهد که چرا اين وار سي در مطب اينقدر اهميت دارد. همچنين تکرار اين وارسي در هر سال ايده خوبي است.

بهترين وسيله اندازه‌گيري براي اغلب افراد وسيله‌اي است که به طور خودکار يک کاف بازويي را باد مي‌کند و نمايشگر ديجيتال آن آنقدر بزرگ است که به سادگي مي‌توان نتايج را روي آن خواند.

براي اينکه دقيق‌ترين اندازه‌گيري فشار خون را در خانه انجام دهيد، اين نکات را رعايت کنيد:

از نوشيدن نوشيدني‌هاي کافئين‌دار والکلي و کشيدن سيگار در طول30دقيقه پيش از اندازه‌گيري پرهيز کنيد.

پنج دقيقه به آرامي در حاليکه تکيه داده‌ايد و پاهايتان روي زمين قرار دارد، بنشينيد.

هنگامي که فشار خونتان را اندازه مي‌گيرد، بازويتان را روي جايي بگذاريد، به طوري که آرنج‌تان در سطح قلبتان قرار گيرد.

آستين‌تان را کاملا بالا ببريد و کاف را روي پوست برهنه ببنديد.

فشار خون را با توجه به دستورالعمل دستگاهتان اندازه بگيريد. کاف خالي‌شده را در جاي خود باقي بگذاريد، يک دقيقه صبر کنيد و بعد اندازه‌گيري دوم را انجام دهيد. اگر نتايج نزديک به هم بودند، از آن دو ميانگين بگيريد، و گرنه يک بار ديگر فشار خونتان را اندازه بگيريد و از سه بار خوانش ميانگين بگيريد.

اگر دستگاه فشار خون بسيار بالايي را نشان داد، زياد نگران نشويد. چند دقيقه‌اي خودتان را در حالت آرامش عضلاني قرار دهيد و دوباره فشار خون‌تان را اندازه بگيرد.

اندازه‌هاي فشار خون و زماني از روز که فشار خون را اندازه گرفته‌ايد، ثبت کنيد.




سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: