کد خبر: ۵۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 23
معاون کل وزارت بهداشت؛
شفاآنلاین-معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیمه‌ های کشور گرفتاری های زیادی دارند، گفت: سازمان انتقال خون باید مفهوم اقتصاد انتقال خون را خودش انجام دهد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج حریرچی در مراسم افتتاح مرکز نوآوری سازمان انتقال خون که امروز دوشنبه در این سازمان برگزار شد، افزود: سازمان انتقال خون در چهلمین سالگرد خود افتخارات زیادی کسب کرده است. در گذشته این سازمان به دلیل مشکلاتی که از بیرون به آن تحمیل شده بود، رنجور بود، اما امروز طبق گزارشاتی که مدیرعامل سازمان اعلام کرده است، شاهد شکوفایی سازمان انتقال خون کشور هستیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه کار سازمان‌هایی مثل انتقال خون بسیار حساس است، گفت: کار این سازمان‌ها زمانی به چشم می‌آید که مشکلی در روند اقدامات آن‌ها رخ دهد. سازمان‌ها معمولا بعد از تشکیل، به دوران اوج خود می‌رسند و بعد از آن افول می‌کنند. اما سازمانی موفق است که با نوآوری در زمان افول یک منحنی صعودی دیگر برای خودش تعریف کند.

حریرچی با بیان اینکه جهان پیرامون ما در حال تغییر است، ادامه داد: الگوهای قدیمی ما محکوم به تغییر هستند و باید خلاقیت و نوآوری در آن‌ها به وجود آید. افتخار می‌کنیم که صد درصد خون کشور به صورت داوطلبانه به دست می‌آید و ۵۲ درصد آن به صورت اهدای مستمر است و بیش از ۲ میلیون واحد خون در کشور تامین می‌شود.

وی درخصوص ملاحظات اقتصادی اظهار کرد: اقتصاد نظام بهداشت و درمان، مبتنی بر شکست بازار است زیرا نیاز و تقاضا در سیستم‌های بهداشت و درمان نامحدود است زیرا هیچ گاه در این سیستم، انسان کنار گذاشته نمی‌شود و سعی می‌کنیم امنیت زندگی انسان‌ها را بالا برده و از مرگ آن‌ها جلوگیری کنیم. اما این در حالی است که با منابع محدودی روبه‌رو هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: از ۷۹ هزار میلیارد تومانی که برای سال ۹۳ در حوزه بهداشت و درمان کشور پیش‌بینی می‌شد به طور مستقیم بیش از ۰.۳ درصد در سازمان انتقال خون هزینه نمی‌شود. منتهی ما در مورد هر یک ریال این هزینه مسئول هستیم. بحثی که در دنیا وجود دارد این است که به ازای یک سال عمری که به دست می‌آوریم، چقدر باید هزینه کنیم که معمولا زیر نیم درصد و زیر یک درصد درآمد ملی را عاقلانه و مناسب می‌دانند. مثلا در درمان سل حتی در بیماری سل مقاوم به درمان زیر ۰.۳ درصد با ۰.۱ درصد سرانه برای یک سال عمر هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمانهای بیمه‌گر ما گرفتاری‌های زیادی دارند گفت: این سازمان‌ها کادر کارشناسی کمی نیز دارد و سازمان انتقال خون باید مفهوم اقتصاد انتقال خون را در همین مرکز نوآوری انتقال خون پرورش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در سازمان انتقال خون خودتان اقتصاد انتقال خون را پرورش دهید و از امروز بویژه در نظام نوآوری، کاری را انجام دهید که ۱۰ برابر بهره‌ورتر است.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: برخی از کارهایی که تا به امروز انجام شده، با استفاده از اعتبارات ما بوده است. حال اگر قیمت نفت ۳۰ دلار شود چه! بنابراین باید در قالب اقتصاد مقاومتی هزینه‌ها را بهینه کنیم تا با مشکل روبه‌رو نشویم.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: