کد خبر: ۵۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 17
معاون آموزشي وزارت بهداشت:
شفاآنلاین-دکتر ضیایی گفت: تاسيس مراكز دانشگاهي به خصوص در علوم پزشكي هزينه‌هاي زيادي دارد، اما دانشگاه آزاد حداقل استانداردهاي آموزشي را رعايت نمي‌كند و ما با اين رويه مخالف هستيم.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر سيدامير محسن ضيايي در واكنش به اظهارات اخير رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مبني بر اين كه وزارت بهداشت به دنبال تعطيلي رشته‌هاي علوم پزشكي در دانشگاه آزاد است، ضمن بيان اين مطلب گفت: دانشگاه آزاد اسلامي به جاي ارتقاي كيفيت آموزشي، فرار به جلو مي‌كند و مسئولان اين دانشگاه با انجام مصاحبه‌هاي مختلف و ايجاد فشار بر روي افراد ذي‌نفوذ در كشور و با دادن اطلاعات غلط مبني بر اين كه وزارت بهداشت درصدد است كه جلوي توسعه علوم پزشكي دانشگاه آزاد را بگيرد، سعي در توجيه شرايط موجود خود دارد.

 

با تمام توان از سلامت مردم صيانت خواهيم كرد

معاون آموزشي با تاكيد بر اين كه وزارت بهداشت با توجه به مسئوليت ذاتي خود، به هيچ وجه نمي‌تواند با سلامت مردم معامله كند، تصريح كرد با تمام توان از سلامت مردم كه يكي از محورهاي مهم آن موضوع آموزش پزشكي است، صيانت خواهيم كرد.

وي در عين حال با بيان اين كه از ايجاد واحدهاي پزشكي و پذيرش دانشجو چه در بخش خصوصي و چه دانشگاه آزاد استقبال مي‌كنيم تصريح كرد: متاسفانه دانشگاه آزاد ابتدا واحدهايي را ايجاد مي‌كند و سپس نسبت به اخذ مجوز اقدام مي‌كند و با همان مجوزهاي اصولي اولیه دانشجو پذيرش مي‌كند و شرايطي ايجاد مي‌كند كه وزارت بهداشت را در يك موقعيت از پيش تعيين شده قرار دهد.

دكتر ضيايي به ذکر مواردی از این گونه اقدامات اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد براساس موافقت اصولی، در قشم واحد بين‌المللي تاسيس كرده بود اما براساس بازدید های صورت گرفته در سال گذشته، به دلیل وجود مشکلات در این واحد، فقط دایر بودن رشته های علوم پایه در این واحد تایید شد و راه اندازی رشته های بالینی مورد تایید قرار نگرفت اما متاسفانه این دانشگاه بدون اينكه حوزه بيمارستاني و باليني در آنجا داشته باشد از دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس خواست تا دانشجويان در بيمارستان‌هاي اين دانشگاه تحصيل نمايند ولي با توجه به اين كه تعداد دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس زياد بود امكان دادن پذيرش به ديگر دانشجويان را نداشت و اين دانشجويان به مراكزي كه فاقد اعتبار بخشی آموزشی بودند اعزام شدند و طبيعي است كه اين اقدام کیفیت آموزشی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و دانشگاه بايد به سرعت اين مساله را حل و فصل نمايد.

معاون آموزشي افزود: دانشگاه آزاد همچنین در چند مکان ديگر دانشكده پزشكي بدون مجوز تاسيس كرده‌ است و اگر طبق توافقي كه با دانشگاه آزاد اسلامي داشته‌ايم اگر این دانشگاه تا پايان ارديبهشت ماه نتواند نسبت به اخذ مجوزهاي لازم اقدام نمايند اين واحدهاي دانشگاهي نيز بايد تعطيل شوند و دانشجويان آنها در مركز ديگري ادامه تحصيل دهند.

دكتر ضيايي گفت: از مدت‌ها قبل از دانشگاه آزاد اسلامي خواستيم كه ظرف مدت مشخصي، نسبت به ارتقاي واحدهاي آموزشي و اخذ مجوزهاي لازم، اقدام نمايند.

وي با بيان اين كه در اين خصوص به وظيفه خود عمل مي‌كنيم و اين موضوع مربوط به دولت جديد نيست گفت: در دولت قبل نيز درخصوص تاسيس واحدهاي دانشگاهي به همين رويه عمل مي‌كرديم.

 

بازديد از تمام واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد با حضور نمايندگان اين دانشگاه

معاون آموزشي يادآور شد: در دوره جديد نيز با همكاري دانشگاه آزاد و حضور نمايندگان آنها تمام واحدهاي آموزشي دانشگاه آزاد را در يك پروسه زماني كاملاً مشخص بازديد كرديم چرا كه دانشگاه آزاد را شريك خود و نه به عنوان رقيب مي‌دانيم و انتظار داريم دانشگاه آزاد به وظايف خود عمل كند.

وي يادآور شد: تاسيس مراكز دانشگاهي به خصوص در علوم پزشكي هزينه‌هاي زيادي دارد، اما دانشگاه آزاد حداقل استانداردهاي آموزشي را رعايت نمي‌كند و ما با اين رويه مخالف هستيم.

معاون آموزشي با اشاره به برگزاري جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و علوم تحقيقات و فن‌آوري و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: در اين جلسه دانشگاه آزاد متعهد شد شرايط آموزشي خود را تا ارديبهشت ماه به شرايط استاندارد برساند اما طي بازديدهايي كه از واحدهاي مختلف اين دانشگاه داشته‌ايم برخي از واحدها اساساً فاقد مجوزهاي لازم هستند و اين واحدها فقط داراي موافقت اوليه هستند و تا زماني كه بازديد دوم صورت نگرفته است، نبايد دانشجو پذيرش نمايند اما واحدهای دانشگاهی فاقد مجوز، اقدام به پذيرش دانشجو به ويژه در رشته‌هاي مهم پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي نموده اند.

وي يادآور شد: دانشجوياني كه در اين واحدهاي دانشگاهي درس مي‌خوانند در حين تحصيل بايد وارد بيمارستان شوند و چون دانشگاه آزاد فاقد بيمارستان است ناچار هستند از ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استفاده کنند.

دكتر ضيايي افزود: دانشگاه‌هاي ما در بسياري از استان‌ها ظرفيت پذيرش دانشجو ندارند بنابراین دانشجویان دانشگاه آزاد به ناچار از بیمارستانهای غیر آموزشی استفاده می کنند در حالی که در بيمارستاني كه فقط جنبه درماني دارند نمي‌توان به دانشجويان آموزش داد و متاسفانه دانشگاه آزاد از اين گونه ظرفيت‌ها نیز استفاده می كند.

 

وزارت بهداشت اجازه تربيت دانشجو در شرايط آموزشي فاقد استاندارد نمي‌دهد

معاون آموزشي خاطرنشان كرد: در نهايت دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد و دانشگاه های علوم پزشكي به نظام سلامت خدمت مي‌كنند و مسئوليت نظام سلامت با وزارت بهداشت است و طبيعي است كه وزارت بهداشت به وظايف ذاتي خود عمل مي‌كند و اجازه نمي‌دهد دانشجو در شرايطي كه فاقد استانداردهاي لازم است تربيت شود.

دكتر ضيايي گفت: دانشگاه آزاد زیرساخت های آموزشی لازم را براي تربيت دانشجو در بعضی از رشته های علوم پزشکی نداشته است و دفتر گسترش و ارزيابي وزارت بهداشت براساس مصوبات شوراي گسترش دانشگاه‌ها عمل مي‌كند و وظيفه قانوني دارد تا نسبت به همه واحدهاي دانشگاهي اعم از آزاد و دولتي كه فاقد استانداردهاي لازم هستند، طبق قانون عمل نمايد.

وي تاکید کرد: ما ترجيح مي‌دهيم فرزندان ما به جاي تحصيل در برخي از دانشگاه‌هاي خارج از كشور فاقد كيفيت، در دانشگاه‌هاي داخلي تحصيل نمايند اما مهم اينست فردي كه در رشته‌هاي پزشكي فارغ‌التحصيل مي‌شود حداقل در درجه اول از وضعيت آموزشي خود راضي باشد و با توجه به اين كه اين دانشجويان پس از فارغ‌التحصيلي به مردم خدمت خواهند كرد، سلامت مردم آسيب نبيند.

معاون آموزشي در پایان افزود: اگر دانشگاه آزاد به تعهدات خود عمل كند و به استاندارد‌هاي لازم برسد، از داير شدن واحدهاي پزشكي استقبال مي‌كنيم و این دانشگاه را به عنوان يك شريك خوب قلمداد مي‌كنيم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: