کد خبر: ۴۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین-عده اي معتقدند شروع رسمي زندگي مشترک، آنقدر اتفاق مهمي است که بايد براي آغاز آن، جشن مفصلي برپا کرد و در اين راه اگر تا کمر هم زير بار قرض بروند و سال ها، گير پرداخت اقساط مخارج يک شب جشن باشند هم، ايرادي ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،گروهي ديگر عقيده دارند رکن اصلي ازدواج، زن و مرد هستند و کافي است خطبه عقد جاري شود تا بروند دنبال زندگي شان. طبق دستورات ديني، ميانه روي در اين زمينه، بهترين شيوه است؛ يعني خوب است براي شروع زندگي مشترک، مراسمي شاد و ساده و آبرومند، به دور از تجمل و افراط و اسراف، با حضور نزديکان دو طرف برگزار شود و عروس و داماد با خاطره اي شيرين، در ميان دعاي خير بزرگ ترها، راهي سفر پر پيچ و خم زندگي شوند. پيامبر مهرباني ها فرموده اند: «ازدواج را مستند و علني کنيد و برايش مراسم برگزار کنيد.» و در روايتي ديگر، امام صادق(ع) مي فرمايند: «خداوند خانه اي را که در آن عروس و عروسي هست دوست دارد.»؛ اما ممکن است براي برخي اين سوال پيش بيايد که در اين آشفته بازار خدمات مراسم عروسي و در ميان عروسي هاي پر زرق و برق و تشريفات و بريز و بپاش اين روزها، يک مراسمِ عروسيِ معقول و مورد رضايت خداوند، چه ويژگي هايي دارد؟ از ديد اسلام، شادي و شاد بودن، يک سنت حسنه است و جشن عروسي، بهانه خوبي براي شادي است. منتها اسلام، شادي را در صورتي پايدار مي داند که مورد رضايت خداوند باشد. اينگونه است که پيامبراکرم(ص) در مراسم ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) فرمودند: «شادي کنيد اما کاري که مورد رضايت خدا نيست، انجام ندهيد.»؛ بر همين اساس و با توجه به شرع و عقل و عُرف و فرهنگ کشورمان، شايد بتوان نکات لازم براي داشتن يک مراسم ساده و شاد و خداپسندانه را اين طور برشمرد:

* برگزاري مراسم عروسي در اعياد مذهبي: بهتر است مجالس عروسى، هم زمان با مناسبت ها و جشن هاى مذهبى، مثل ميلاد ائمه اطهار(ع) برگزار شود. چه خوب است که شادي ما با شادي اهل بيت همراه باشد.

* پذيرايي شايسته: چه خوب است تا جايي که براي خانواده ها امکان پذير است، سعي کنند پذيرايي خوب و شايسته اي صد البته - دور از اسراف از مهمانان داشته باشند و در اين ميان، طبق توصيه دين، سهمي هم براي فقرا کنار گذاشته شود.

* تشکر و قدرداني از مهمانان: يادمان نرود جشن عروسي، بي حضور مهمانان، معنا ندارد. پس حتما در فرصتي مناسب به خاطر حضور در مجلس فارغ از سن و موقعيت مهمانان، از آن ها تقدير و تشکر کنيم.

* دعوت از هنرمندان در مجالس عروسي: يکى از روش هاى گرم کردن مجالس، دعوت از هنرمندانى است که با خواندن اشعار شادى بخش و گفتن لطيفه هاى مناسب، مجلس را شاد مى‌کنند. خلاصه مجلس شادي بايد فرقي با ديگر ميهماني ها داشته باشد.

* دوري از پايمال کردن حق الناس: از به راه انداختن کاروان هايي که عروس و داماد را همراهي و در خيابان ها و معابر عمومي به نيت شادي، ايجاد ترافيک و سروصدا مي کنند، اجتناب کنيم. زيرا علاوه بر جلوگيري از حوادث ناگوار رانندگي، دعاي خير در و همسايه را هم به همراه خواهيم داشت.

* دوري از گناه: مجالس مختلط، پوشيدن لباس ها و داشتن آرايش هاي آنچناني، ولخرجي و اسراف در مواردي مثل تزيين خودرو و تالار يا غذا و سفره عقد و...، غيبت و چشم و هم چشمي، موسيقي و... همه از مصاديق نارضايتي خدا و خلق خدا در عروسي هاست که قطعا بايد از آن ها اجتناب کرد.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: