کد خبر: ۴۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 27
شفاآنلاین-دبیرکل بانک مرکزی گفت: آینده نگری و داشتن برنامه و نقشه راه در بانک مرکزی سابقه ای دیرین دارد.
به گزارش شفاآنلاین از روابط عمومی بانک مرکزی ، سید محمود احمدی در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت افزود: اتفاقات خوبی همچون شتاب و ساتنا ، پایا ،چکاوک و برداشت مستقیم که در این سالهای اخیر در حوزه نظام های پرداخت به چشم می آید، از دامنه برنامه ریزی و پیش بینی ها برآمده است.
دبیرکل بانک مرکزی ادامه داد: داشتن برنامه در بانک مرکزی باعث شد تا تغییرات مدیریتی در داخل بانک و حوزه هایی سیاسی بیرون از آن تاثیر قابل ملاحظه ای بر برنامه کاری ده سال و افق یک دهه آن نگذارد و این برنامه ریزی به نحو مطلوبی پیش برود. امروز به لطف این آینده نگری می‌ توانیم بگوییم از حیث زیرساختهای استاندارد پرداخت و تسویه وضع مطلوبی داریم و در یک جمله، از عهده برنامه ده سال پیش برآمدیم.
احمدی با اشاره به حاکمیت نگاه آینده نگر در بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی از معدود مجموعه هایی است که نه تنها نیم نگاهی به گذشته دارد و حال و امروز خود را تدبیر و مدیریت می کند بلکه نیم نگاهی هم به‌ آینده دارد و سعی دارد با نقشه راهی دقیق و افقی دست یافتنی، آینده را تعریف و تصویر کند و به سمت و سوی آن برود و مبحث امروز من بانک مرکزی 1400 از این جنس است.
دبیرکل بانک مرکزی افزود: سال گذشته برنامه ده ساله و افق 1400 بانک مرکزی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. در برنامه قبلی ده ساله بانک ، تمرکز و توجه بر روی نظام های پرداخت بود لکن در این برنامه، افق دید و وسعت آن از برنامه قبلی فراتر رفت و راهبرد فناوری اطلاعات و استفاده از امکانات فناوری در موضوع نظام پولی کشور مدنظر قرار گرفت.
احمدی خاطرنشان ساخت: در مرحله پیش رو، افق جدید و تصویر آرمانی از امکانات IT و فناوری به عنوان موتور محرک حرکت در راه وصول به این هدف پیش بینی شد و بانک مرکزی یا حتی نظام بانکی به تنهایی دیده نشد. محدودیتهای داخلی و بیرونی لحاظ شد چون در غیر این صورت به مشکل و معضل برخورد کرده و از راه می مانیم.
وی افزود: براین اساس، تمامی عوامل داخلی (داخل بانک مرکزی)، بیرونی و تمامی عوامل بازیگران میدان دیده شدند. واحدهای داخلی بانک مرکزی، شبکه بانکی، بورس اوراق بهادار، وزارت اقتصاد و دارایی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، اوپراتورهای زیرساختهای ارتباطی و... هم در این بررسیها به عنوان مجموعه هایی که فعالیتشان در این مسیر تاثیر می گذارد یا از این پیش بینی و برنامه ریزی تاثیر می پذیرند، در فرآیند بررسی مدنظر قرار گرفتند.
وی افزود: کلیه خدمات و سیستم های پیشنهادی به شش حوزه سیاستهای پولی، پایداری مالی، نظام های پرداخت، خدمات بانکی، خدمات فناوری و خدمات پشتیبانی شناسایی شد و 54 پروژه برای آن تعریف شد. خدمات پشتیبانی(9 پروژه)، نظام های پرداخت (16 پروژه) ، سیاستهای پولی(6 پروژه) خدمات بانکی(3 پروژه)، خدمات فناوری (12 پروژه)، پایداری مالی(8 پروژه) که در مدت 8 سال تا سال 1402 اجرایی خواهند شد.
دبیرکل بانک مرکزی سپس به تشریح نقشه راه بانک مرکزی 1400 پرداخت و «تحولات بیرونی، نیازمندیهای درونی و دیدگاه کلی نگر» را سه ضرورت تدوین نقشه راه بلند مدت بانک مرکزی برشمرد و گفت: تحولات بیرونی شامل تحول در مفاهیم بانکداری، تحول در فناوری‌ها و وضعیت بین‌المللی، نیازمندیهای درونی شامل مهار تورم و نقدینگی، نظارت موثر بر نظام پولی و مبارزه با فساد و در دیدگاه کلی نگر، نقش های جدید بانک مرکزی و بازبینی فرایندها مهم ترین عوامل لزوم تدوین نقشه راه بلند مدت بانک مرکزی است.
احمدی با اشاره به جایگاه نقشه راه بانک مرکزی در تحول نظام پولی اظهار داشت: در این نقشه راه، بایدهای بانک مرکزی و شبکه بانکی مطرح شده و خروجی مورد انتظار، تحول در نظام پولی کشور خواهد بود.
دبیرکل بانک مرکزی در باره محورهای نقشه راه 1400 گفت: حداکثر بهره‌گیری از استانداردها و الگوهای روز، تجمیع کلیه نیازهای بانکداری مرکزی، نگاه همه‌جانبه و حفظ جامعیت و نگرش به فناوری‌های نوین دنیا محورهای چهارگانه نقشه راه بانک مرکزی است.
وی اهداف اجرای نقشه راه بانک مرکزی 1400 را استقرار حاکمیت مطلوب، توسعه و تمرکز بر روی فعالیتهای محوری بانک مرکزی و سازماندهی و ساختاردهی مجدد با بهره گیری از فناوری اطلاعات و زمینه ساز بسط و استقرار حاکمیت مطلوب دانست و گفت: کارکردهای متعارف بانک مرکزی، چارچوب ها و الزامات قانونی و حقوقی، تمهیدات تصمیم سازی، روابط کاری با سایر قوا، منابع بانک مرکزی، پاسخگویی و شفافیت، مدیریت ریسک و ساختار مدیریت و انتصابات از تحولات مورد هدف پس از اجرای نقشه راه در این حوزه خواهد بود.
دبیرکل بانک مرکزی توسعه و تمرکز بر روی فعالیتهای محوری بانک مرکزی با توجه به نقشه راه 1400 را شامل سه حوزه سیاستهای پولی و ارزی، ثبات مالی و نظارت و نظامهای پرداخت عنوان کرد و افزود:
• انباره داده برای تصمیمات پولی
• بازارهای بین بانکی
• عملیات بازار باز (OMO)
• سیستم تخصیص منابع ارزی
• مدیریت تاثیرات متقابل سیاستهای پولی و ارزی
• سرمایه گذاری از طریق صندوق ثروت حاکمیتی (SWF)
در حوزه سیاستهای پولی و ارزی می گنجد و
• انباره داده ها برای نظارت یکپارچه
• نظارت مبتنی بر ریسک
• یکپارچه سازی قوانین و مقررات
• مطابقت با استانداردهای بین المللی نظیر مصوبات بازل
در حوزه ثبات مالی و نظارت لحاظ شده است و برای حوزه نظامهای پرداخت
• مطابقت با استانداردهای بین المللی نظیر BIS FMI
• یکپارچه سازی تمام ابزارهای پرداخت اعم از اسکناس و مسکوک
به عنوان تحولات مورد هدف پس از اجرای نقشه راه درنظر گرفته شده است.
احمدی درباره آخرین تحول مورد هدف پس از اجرای نقشه راه که درخصوص سازماندهی و ساختاردهی مجدد با بهره گیری از فناوری اطلاعات می باشد، اظهار داشت: جرح و تعدیل سازمان و ساختار با رویکرد تدریجی، حرکت از سازمان و ساختار دوران گذار، استقرار سازمان و ساختار نهایی با تمرکز بر کارکردهای محوری بانک مرکزی حاصل تحولات این حوزه خواهد بود.
دبیرکل بانک مرکزی در پایان سخنرانی خود گام های تهیه نقشه راه 1400 را شامل تحلیل وضع موجود، مطالعه تطبیقی، تحلیل شکاف، تعیین راهبردها و اقدامات اجرایی، تعیین و اولویت بندی پروژه ها و تهیه نقشه راه و توصیف سازمان اجرای طرح دانست و گفت: راهبردهای اساسی نقشه راه بانک مرکزی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
• آنچه که بانک مرکزی باید انجام دهد و آنچه که نباید انجام دهد باید تبیین شود.
• مقررات، قواعد و دستورالعمل‌ها باید به صورت سیستمی قابل توصیف باشند.
• برای مجموعه مقررات نظام پولی باید سامانه‌های اطلاعاتی متناظر با آن توسعه یابند.
• تصمیم‌گیری، نظارت و توسعه باید بر مبنای داده‌ها و اطلاعات عینی صورت پذیرند.
وی در خاتمه این همایش را فرصت مغتنمی برای هم اندیشی عوامل مرتبط و درگیر موضوع بانکداری الکترونیک و ارائه ایده های نو توصیف کرد.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: