کد خبر: ۴۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 27
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور تأکید کرد: در طرح تحول نظام سلامت پزشکان عمومی اصلأ دیده نشدند که این امر تبعات جدی خواهد داشت.

دکتر فرزاد فرقانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین در این باره افزود: این طرح فقط دسترسی مردم را به متخصصین آنهم بدون هیچ گونه فیلتری فراهم کرده که این امر در دراز مدت سبب تقویت یک فرهنگ وارونه مراجعه به متخصصین خواهد شد.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا فرهنگ وارونه مراجعه به متخصصین این گونه تقویت نمی شود. زیرا بیماران ابتدا بر اساس نظام سطح بندی و ارجاع به پزشک خانواده مراجعه می کنند بعد از آن در صورت صلاح دید پزشک خانواده به مراجع بالاتر نیز ارجاع می شوند.

پزشک عمومی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما فکر می کردیم این طرح به فراهم کردن زیرساخت های پزشک خانواده و نظام سطح بندی نیز ورود پیدا می کند كه گويا تاكنون اينطور نشده است.

وی افزود: این طرح به جای آن که زیرساخت های نظام خانواده و نظام سطح بندی را فراهم کند برعکس عمل کرد و مراجعه به متخصصین را تسهیل کرد.

وی تأکید کرد: اما به این نکته باید توجه شود که بیماران در تشخیص این که واقعأ نیازمند مراجعه به کدام متخصص هستند علم کافی ندارند و در این امر پزشک خانواده می تواند بستر را آماده کند.

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گیلان تأکید کرد: نگرانی ما از تقویت مراجعه به پزشکان متخصص این است که نتوانیم تقاضاهای القایی را کنترل کنیم.

وی همچنین افزود: نگرانی دیگر ما از تسهیل مراجعه به پزشکان متخصص این است که پزشکان عمومی کشور دچار بی عملی و بی انگیزگی شوند. زیرا در این ساختار نظام سلامت تقريبا هیچ جایگاهی برای آنها تعریف نشده است.

فرقان تصریح کرد: حتی در برنامه مراقبت های سلامت و خدمات بهداشتی هم پزشکان عمومی دیده نشدند که به طور واقعی نوعی جَفا در حق مردم به شمار می رود.

وی در خصوص تبعات نادیده گرفتن پزشکان عمومی در طرح تحول نظام سلامت اذعان کرد: به نظر می آید بیماران بدون هیچ گونه مدیریت درمان، به حال خود رها شده اند و از طرفی دیگر با صرف هزینه های فراوان شاید نتوانند به مقصود واقعی شان برسند.

پزشک عمومی در ادامه گفتگو به خبرنگار شفا آنلاین گفت: در حالی که اگر پزشک خانواده فرماندهی کشتی سلامت را به عهده بگیرد قدر مسلم می تواند سبب ارتقاء بیشتر سلامت جامعه شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور واضح معتقدم نظام آموزش پزشکی باید در راستای تقویت آموزش پزشک خانواده پیش رود تا در وضع موجود پزشکان عمومی با طی دوره هایی توانمند شده و بتوانند به عنوان پزشک خانواده نیز خدمت کنند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار کرد: به طور واضح همین پزشکان می توانند بسته خدمات را که عبارتند از مراقبت های سلامت و خدمات درمانی با لحاظ کردن نظام ارجاع و سطح بندی با محوریت بخش خصوصی نیز انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: