کد خبر: ۴۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
شفاآنلاین-مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ،جلوگیری از عرضه گوشت گرم را تکذیب کرد و گفت: عرضه گوشت گرم در فرآیندی بهداشتی و با حفظ کیفیت مناسب عرضه می شود.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر عباسی افزود: بعد از کشتار دام، لاشه در برودت صفر تا 4 درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت با رطوبت 85 تا 92 درصد در واحد پیش سرد کشتارگاه ها نگهداری می شود.
وی گفت: این نگهداری برای حفظ آب میان بافتی لاشه و حفظ کیفیت، طعم، بو و مزه گوشت است که موجب خوش خوراکی و صرفه مشتری در قیمت نیز می شود.
عباسی افزود: این فرآیند موجب جلوگیری از انتشار بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و دیگر آلودگی ها می شود.
وی تأکید کرد: بیشتر افرادی که گوشت دام را به صورت مستقیم و گرم استفاده می کنند قطعاً به واسطه وجود اسید لاکتیک در لاشه، دچار گرفتگی عضلانی می شوند.
مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با توصیه رعایت مسائل بهداشتی به مصرف کنندگان گوشت گفت: هر چقدر دمای گوشت بالا باشد آب میان بافتی آن نیز کاهش پیدا می کند و به ضرر مصرف کننده خواهد بود.
عباسی افزود: سال های گذشته برای احداث واحدهای پیش سرد در کشتارگاه هایی که زمینه ساخت آن را داشتند ، اقدام کردیم که با استقبال خوب مواجه شد و شهرداری ها و فرمانداری ها نیز همکاری کردند.
وی گفت: هم اکنون به جز یکی دو استان محروم؛ همه کشتارگاه های سراسر کشور دارای واحد پیش سرد گوشت هستند.
عباسی افزود: آخرین واحدهای پیش سرد سه ماه پیش در تهران و استان البرز ایجاد شد اما به دلیل برخی مشکلات، ازمایش نشده بود که نوزدهم همین ماه این کار انجام و بعد از آن گوشت های این کشتارگاه ها عرضه شد.
وی تأکید کرد: گوشت هایی که هم اکنون در سراسر کشور عرضه می شود ، همان گوشت گرم است و فقط فرایند بهداشتی و افزایش کیفیت به مدت 24 ساعت در واحد پیش سرد در کشتارگاه ها انجام شده است.
مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت : سالانه حدود 750 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که از این میان تعدادی از کشتارگاه های بیشتر در جنوب کشور و کلانشهرها مبادرت به انجماد گوشت های مازاد می کنند و سپس ذخیره می شود.
باسی افزود: ذخیره سازی ما در گوشت سفید که معمولاً مرغ است به حدود دو میلیون تن می رسد و در حال حاضر 120 تا 150 هزار تن آن منجمد و ذخیره می شود.
وی در باره نظارت بر واردات گوشت نیز گفت: مقدار بسیار کمی گوشت گرم از مرزهای شمال غربی وارد می شود و گوشت وارداتی منجمد هم بیشتر مصرف صنعتی در کارخانه های سوسیس و کالباس دارد.
عباسی افزود: سال گذشته حدود 140 هزار تن گوشت منجمد وارد کشور شد.
وی تأکید کرد: فرایند کنترل بهداشتی بر گوشت های وارداتی و تولید داخل از قبل از کشتار دام تا مرحله فراوری و انجماد انجام می گیرد.
مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ناظران بهداشتی و شرعی ما بر کشتار دام در خارج از کشور نیز نظارت دارند و تا زمانی که این گوشت و مرغ به دست مصرف کننده برسد این نظارت ادامه می یابد.
عباسی افزود: ما همچنین بر ماده اولیه گوشت و مرغ مورد استفاده در کارخانه های سوسیس و کالباس نیز نظارت داریم و هیچ کارخانه ای مجاز به دریافت ماده اولیه خام دامی بدون گواهی دامپزشکی نیست.
وی گفت: مأموریت نظارتی سازمان دامپزشکی تا مرحله ماده خام مصرفی کارخانه های سوسیس و کالباس است اما از زمانی که این ماده اولیه به فراورده دیگری مانند سوسیس و کالباس تبدیل می شود نظارت و کنترل ان با حوزه نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: