کد خبر: ۴۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
عضو کمیته مبارزه با ابولا درگفتگو باشفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین- عضو کمیته مبارزه با ابولا با بیان اینکه تلقین و استرس در بیماری ابولا بسیار تاثیرگذار است گفت: زمانی که حتی یک مورد ابولا در کشور وجود ندارد افراد نباید نگران این موضوع باشند.

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره مهمترین علائم بیماری ابولا اظهار کرد: فردی که مبتلا به بیماری ابولا می شود دچار علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا و سپس دچار بدن درد و سستی می شود که این علائم از 0 تا 3 روز ممکن است طول بکشد.

وی ادامه داد: بعد از 3 روز فرد دچارعلائم گوارشی می شود که با درد شکم، اسهال و استفراغ همراه است و این اسهال به حدی شدید است که ممکن است فرد در طول یک روز 5 لیتر مایع دفع کند و بعد از آن نیز فرد دچار استفراغ می شود و قادر به غذا خوردن نخواهد بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: دوره علائم گوارشی بین 7 تا 10 روز طول می کشد که پس از تمام شدن این دوره دو مرحله ممکن است اتفاق بیافتد. یک مرحله برای افرادی است که قرار است بمیرند و این افراد دچار شوک و خونریزی می شوند و نبضشان تند میزند و دچار تب بالا می شوند و همچنین توانایی غذا خوردن و کاهش سطح هوشیاری را خواهند داشت که منجر به مرگ افراد می شود.

وی افزود: مرحله دیگر برای افرادی است که زنده می مانند که در این افراد علائم گوارشی ادامه پیدا می کند و دچار تب می شوند .حتی ممکن است از یک و یا دوجا هم خونریزی مختصری داشته باشند که پس از گذر این دوره کم کم شروع به غذا خوردن می کنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: اگر این افراد تا روز 13 نمیرند، زنده خواهند ماند اما یک عده دچارعوارض طولانی مدت می شوند که با اختلالات شناختی و علائم عصبی همراه خواهد بود.

دکتر مردانی تاکید کرد: افرادی که از این بیماری جان سالم به در می برند تا 49 روز این ویروس را در منی خود خواهند داشت و به همین خاطر تا 50 روز نباید نزدیکی داشته باشند.

عضو کمیته مبارزه با ابولا با بیان اینکه اولین افرادی که ممکن است به این بیماری مبتلا شوند پزشکان و پرستاران هستند توصیه کرد: کلیه پزشکان، پرستاران و پرسنل پزشکی آماده باش برای مقابله با این بیماری داشته باشند.

وی ادامه داد: آمار دنیا نشان داده  بیشترین موارد مبتلا شدن به این بیماری در این افراد، اقوام وخانواده های آنهاست که متاسفانه از مرگ ومیر بالایی هم برخوردار است.



استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درباره افراد بارداری که مبتلا به ویروس ابولا می شوند تصریح کرد: طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده اگر زن حامله ای به بیماری ابولا مبتلا شود بدون شک بچه اش را از دست خواهد داد.

دکتر مردانی همچنین خاطر نشان کرد: چند ماه پیش کمیته مبارزه با ابولا در کشور تشکیل شده است که تمام متخصصین رشته های علوم آزمایشگاه و عفونی عضو آن هستند و برنامه های  مقابله با این بیماری را در جلسات منظمی که برگزار می شود پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این کمیته پیشنهاد شده است بررسی کنفرانس های آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی  سراسر کشور است و هدف این است که قبل از ورود بیماری ابولا به کشور آمادگی برخورد با آن را داشته باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: