کد خبر: ۴۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
شفاآنلاین-معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران را پنجمین کشوری دانست که انسانهای خلاق در آمریکا دارد. اما در ایران بودجه های تحقیقات کم است و ما به همین بودجه کم قانع هستیم و با همین محدودیتها در منطقه رتبه اول می شویم.

به گزارش شفا آنلاین،رضا ملک‌زاده در پانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی از افزایش چند برابری تحقیقات دنیا طی دو دهه گذشته خبر داد.

وی گفت: در 20 سال گذشته 15 میلیون محقق در دنیا بیش از 25 میلیون مقاله تولید کردند که اگر همه آنها به تولید می‌رسید دیگر هیچ مشکلی در دنیا باقی نمی‌ماند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تعداد دانشمندانی که در سال 2014 تولید علم کردند را 4 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: 60 هزار نفر از این محققان محقق برتر هستند که 88 نفر آنها در ایران و 18 نفر آنها در حوزه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه محقق برتر محققی است که بیشتر ایده‌هایش به تولید برسد گفت: ایران در ESI حدود 200 هزار مقاله تولید کرده است که 60 هزار مورد آن مربوط به علوم پزشکی است.

ملک‌زاده رتبه کلی ایران در زمینه تولید مقاله را هفدهم دنیا عنوان کرد و گفت: در سال 2013 توانستیم رتبه اول منطقه و شمال آفریقا را کسب کنیم و به عبارتی 1.5 درصد تولید علم دنیا و 30 درصد تولید علم خاورمیانه را انجام دهیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به چالش‌های تحقیقات در کشور اشاره کرد و گفت: بخشی از چالش‌ها بین‌المللی و بخشی داخلی است نکته اول این است که ما باید تحقیقات مفید انجام دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: 85 درصد مقالات هرگز به نتیجه نمی‌رسد و این طبیعت کار علمی است و اینکه مسئولان انتظار دارند که همه مقالات به محصول بینجامد درست نیست.

وی مسأله بودجه را دیگر چالش تحقیقات در کشور دانست و گفت: در 20 کشور صنعتی بزرگ دنیا به صورت میانگین 2 درصد بودجه آنها به تحقیقات اختصاص می‌یابد که در این زمینه کره جنوبی با اختصاص 3 درصد بودجه خود به تحقیقات رتبه نخست را در اختیار دارد.

ملک‌زاده افزود: در کشور ما متأسفانه با توجه به نرخ ثابت هیچگونه رشدی در بودجه تحقیقاتی طی سالهای گذشته رخ نداده است و برای سال 94 نیز ما جلسات مختلفی با مسئولان کشور داشتیم و حرف‌های خود را به آنها زدیم اما تأثیری در بودجه تحقیقات کشور نداشت.

وی با اشاره به اینکه همه دنیا برای گرفتن بودجه تحقیقاتی تلاش می‌کنند گفت: متأسفانه تلاش ما کم است و زمانی که بودجه‌ای به ما اختصاص می‌دهند به آن قانع می‌شویم و بعد هم نشان می‌دهیم که هنوز رتبه اول منطقه هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تأسیس مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد بودجه 500 میلیاردی برای این مرکز داریم که البته در میانه راه به صد میلیارد تومان نیز قانع شدیم اما ردیف بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اند 30 میلیارد تومان است.

وی تأکید کرد: دانشمندان کشورهای خارجی 10 سال تلاش و یک میلیارد دلار هزینه می‌کنند تا یک مولکول را شناسایی کنند اما ما در ایران متأسفانه بودجه‌‌ای به تحقیقات اختصاص نمی‌دهیم.

ملک‌زاده ایران را در زمینه داشتن انسان‌های خلاق در آمریکا پنجمین کشور دانست و گفت: ما باید این انسان‌ها را در داخل کشور خود نگه داریم.
برچسب ها: خلاق ، بودجه ، تحقیقات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: