کد خبر: ۴۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۳ - 2014December 22
ربیعی خبرداد"
شفاآنلاین :وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت بانک مرکزی با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونیهای سهامی عام خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر علی ربیعی  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  که در نشست با مدیران اتحادیه های سراسر کشور  سخن می گفت با بیان این مطلب افزود : بر اساس ماده 154 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش سهم بخش  تعاون به 15 درصد از بازار پولی کشور ،  بانک مرکزی با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی سهامی عام موافقت کرد و مقرر گردید اقدامات بعدی صورت پذیرد.

دکتر ربیعی همچنین از اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری  خبر داد و گفت : در فرآیند اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری،  وزارت تعاون، کار و رفاه آمادگی دارد موضوع  اشتغال این افراد را در تعاونی ها مدنظر قرار دهد.
وی گفت: در صورتی که تعاونی ها آمادگی داشته باشند ما می توانیم این افراد را به تعاونی ها معرفی کنیم  تا بخشی از حقوق آنان را دولت و بخش دیگر را کارفرمایان بخش تعاون به آنان پرداخت کنند .
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بخش تعاون را بخش اخلاقی و عدالت جویانه اقتصاد نام برد و با تاکید بر اعتقاد دولت به توسعه بخش تعاون از پی گیریهای صورت گرفته برای در اولویت  قرار گرفتن بخش تعاونی در واگذاری های دولتی خبر داد و گفت: در موضوع سهام عدالت در حال گفت و گو با وزارت اقتصاد هستیم تا مشکلات موجود مرتفع گردد.
وزیر تعاون  همچنین بر لزوم تلاش تعاونگران ، رسانه های گروهی و دیگر افراد موثر برای ترویج نهضت تعاون در کشور تاکید کرد و با اشاره به اینکه باید صدای تعاون  در جامعه شنیده شود و پیرامون تعاونی گفت و گوی اجتماعی شکل گیرد یادآور شد : به منظور معرفی توانایی های بخش تعاون، بزودی نمایشگاهی از محصولات تعاونی ها را برگزار می کنیم .
وی عملکرد بخش تعاون ، در توزیع سبد حمایت غذایی را چشمگیر توصیف کرد و با تاکید بر اینکه دولت نیز معتقد است تعاونی ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند افزود :  از این پس نیز می توان کارهای بسیار بزرگتری را به بخش تعاون واگذار کرد .
دکتر ربیعی از امضای تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:  در این تفاهم نامه تلاش می شود علاوه بر دریافت تسهیلات برای کارگران و سایر قشرهای دیگر تعاونی ها نیز در اولویت همکاری برای دریافت امکانات برای توسعه ومسکن قرار گیرند و تعاونی ها را  نیز در این رابطه مورد توجه قرار خواهیم داد.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اتحادیه تعاونی ها نیز باید در جهت انسجام حرکت کنند و تشکل تعاونی ها نیز در این زمینه کمک موثری باشد گفت: همان گونه که من در حوزه تعاون معتقد به عدم مداخله هستم و تاکید دارم که بخش تعاون، یک تفکر است و   دولت در این حوزه تسهیلگر و حمایتگر است و این حوزه جایی برای کار سیاسی نیست . بلکه باید تعاونی ها در کنار دولت با هم افزایی برای ارتقای بخش تعاون در جامعه تلاش  کند .

وزیرتعاون،کارو روفاه اجتماعی اعلام کرد : موضوع تعاونی ها دغدغه مهم مقام معظم رهبری ، مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور است.  بنابراین باید موانع حضور تعاونی ها  را در کشور از میان برداریم به همین جهت  موضوع مشارکت اقتصادی تعاونی ها را در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می کنیم .
وی  افزود : امروز بیش از نیمی از جمعیت کشور در تعاونی های کشور عضویت دارند و این امر نشان دهنده اهمیت تعاونی هاست .
وی گفت : در این نشست  با اتحادیه تعاونی های کل کشور که به نمایندگی از تعاونگران در بخش های تولید، خدمات ، کشاورزی و تعاونی های اعتباری در بخش مسکن فعالیت دارند به گفت و گو نشستیم .
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی افزود : متاسفانه جایگاه تعاون درکشوربه رغم فرمایشات مقام معظم رهبری ، مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور جایگاه مناسبی نیست و تا کنون نتوانسته ایم با سهم 25 درصدی تعاونی ها در نقطه مناسبی قرار بگیریم .
دکتر ربیعی اظهار کرد : در این نشست برای رسیدن به هم افزایی بیشتردر بخش های مختلف مصرف و تولید به بررسی چالش ها پرداختیم و موضوع قانون جدید تعاون و دیدگاه تعاونی ها را در این خصوص مورد واکاوی قراردادیم .
وی اضافه کرد: در نشستنی که امروز با اتحادیه های تعاونی های سراسر کشور به عنوان نماینده میلیون ها تعاونی داشتیم تصمیم گرفتیم سهم افراد در تعاونی ها و اقتصاد بیشتر شود  و این موضوع را درکمیسیون اقتصادی دولت مطرح می کنیم .
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی وی حرکت به سمت تعاونی های سهام عدالت را بهینه تر توصیف کرد و گفت : فعالیت مجدد بخش مسکن تعاونی ها در گروه های مختلف اجتماعی نیز از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود .
دکتر ربیعی خاطرنشان ساخت : بیش از 90 درصد تعاونی های کشور در شهری فعالیت دارند که بخشی از آن ها دچار فرسودگی شده اند و باید از محل هدفمندی یارانه ها به بهینه شدن این بخش کمک کرد .
وی پرداختن به تعاونی های اعتباری و چگونگی  شیوه کنترل بانک مرکزی را از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست مهم عنوان کرد و افزود : ما اعتقاد داریم در قالب تعاونی ها ، افراد با سرمایه اندک بدون اختلال در فرآیند مالی کشور می توانند فعالیت داشته باشند .
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی ، تشکیل چند کمیته و یک اتحادیه دامپروری ، اقتصادی وطراحی  پنج کمیته موضوعی را از دیگر نتایج این نشست برشمرد و افزود : با این تصمیمات تمام ابعاد تعاونی هااز آموزش گرفته تا مسائل تسهیلاتی و اعتباری را بررسی می کنیم تا سهم تعاون گسترده شود .
دکتر ربیعی تاکید کرد : باید به فرهنگ تعاون اعتقاد داشته باشیم و تصمیم گیران و تصمیم سازان برای حل چالش های موجود در بخش های اداری و فرهنگ سازی، آموزش و مصرف بهبود در تعاونی ها تلاش بیشتری داشته باشند .
در ابتدای این نشست دکتر حسن طایی معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی با اشاره به 7 راهبرد اساسی برای تحول در بخش تعاونی این راهبردها را ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی ها ، تحکیم تعاملات شبکه ای ، تقویت همکاری بین دستگاهی، تامین مشوق ها و منابع مالی ، توسعه بازار تعاونی ها و تقویت برند تعاونی و تعمیم نظارت بر تعاونی ها اعلام کرد .
در ادامه این جلسه برخی از مدیران اتحادیه های تعاونی های تولیدی ، توزیعی و مصرفی به بیان نقطه نظرات و مشکلات تعاونی  ها پرداختند و در ادامه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تعاونی ها در کشور ارائه کردند .
در این جلسه بهرامی مدیرعامل اتحادیه فرش دست بافت کشور گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید اتفاقات بسیار خوبی در حال وقوع است؛ به عنوان مثال، طی یک سال گذشته با همکاری سازمان آموزش فنی – حرفه ای به  4200 نفر آموزش قالیبافی داده ایم .
وی ادامه داد: ما دارای بزرگترین اتحادیه هستیم به طوری که 3 هزار اتحادیه تحت پوشش داریم و 113 هزار کارگاه آماده به کار داریم و 459 هزار نفر نیز عضو اتحادیه هستند .
بهرامی افزود: با توجه به این که دو بانک زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند  باید از  ظرفیت آن ها برای رونق بخش تعاون استفاده کرد .
وی همچنین خواستار استفاده از مزیت های سازمان تامین اجتماعی در این حوزه از جمله صدور پروانه کار شد .
در ادامه این نشست خاک فرجی از اتحادیه تعاونی مسکن ضمن بیان نظرات خود، خواستار استفاده از 25 درصد سهم تعاونی در اقتصاد و پیگیری آن شد . 
وی با تاکید بر این که بخش مسکن با معضلات جدی مواجه است، افزود: در حال حاضر 21 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که علی رغم وجود 500 هزار واحد مسکونی مازاد، اما بسیاری از این خانوارها مسکن ندارند .
وی سوداگری زمین در کشور را یکی از معضلات بخش مسکن خواند که وی خواستار برخورد با آن  شد .
خاک فرجی در ادامه تصریح کرد: سهم زمین و قیمت تمام شده زمین در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه نیافته زیاد است که همین امر موجب افزایش قیمت زمین شده است.
وی همچنین مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مشکلات بخش مسکن عنوان و تصریح کرد: متاسفانه مالیات باعث شده قیمت مسکن نسبت به بخش خصوصی افزایش یابد .
خاک فرجی در ادامه این نشست پیشنهاداتی را مبنی بر واگذاری زمین سالم به تعاونی ها ، تدوین قوانین شهرسازی، اختصاص نقدینگی، شناسایی تعاونی های برتر و توانمند، اصلاح مقررات و دستورالعمل با هدف تبیین چارچوب وظایف، را ارائه کرد. 
در ادامه این نشست تیموری از اتحادیه تاکسیرانی تعداد اعضای این اتحادیه را یک میلیون و 400 هزار نفر اعلام و تاکید کرد:  فرسودگی ناوگان یکی از مشکلات اساسی این اتحادیه است به طوری که هم اکنون 62 هزار تاکسی فرسوده داریم.
وی در ادامه کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت استفاده از خودروهای مناسب و معرفی به بانک های عامل را خواستار شد .
تیموری بیمه رانندگان بخش حمل و نقل را مورد تاکید قرار داد و خواستار کمک وزارتخانه در این حوزه نیز شد .
وی در ادامه خواستار راه اندازی رشته حمل و نقل عمومی با کمک سازمان فنی و حرفه ای کشور شد تا از این طریق افراد متخصص وارد این سیستم شوند .
در ادامه مدرسی فر مدیرعامل اتحادیه های تعاونی های مصرف به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطمینان داد که این اتحادیه با قدرت می تواند نسبت به توزیع سبد کالا اقدام نماید و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مالیات بر ارزش افزوده نیز از مشکلاتی بود که مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مصرف مطرح و خواستار رفع این مشکل شد .
مدرسی فر در ادامه به دکتر علی ربیعی پیشنهاد کرد که تشکلی در این حوزه تشکیل شود که توان رقابت با بخش خصوصی را داشته باشد و بتواند در واردات و صادرات نیز فعال شود و منابع مالی را با شرایط بهتری ایجاد کند.
 وی در پایان اعلام کرد که تعاونی های مصرف نه تنها ریزش نیرو  نداشته اند و به تعداد شاغلین در بخش تعاونی افزوده شده است .   
آل سرایی از اتحادیه لاستیک و روغن در ادامه این نشست آینده بخش تعاون را نگران کننده خواند و  رسیدن به سهم 25 درصد تعاون در بخش اقتصاد را یک رویا دانست .
وی مشکل تعاونی ها را کمبود نقدینگی دانست و تاکید کرد: کمبود نقدینگی زمانی خودنمایی می کند که نمی تواند کالای مورد نیاز خود و مصرف کنندگان را تامین نماید .
در ادامه رضازاده از اتحادیه تعاونی های توزیعی خواهان معافیت مالیاتی در این حوزه شد و تاکیدکرد: متاسفانه این حوزه به شدت از این موضوع رنج می برد که باید در این خصوص اقدامات اساسی انجام شود .
خانم میکائیلی از اتحادیه های علمی – کاربری نیز مترادف بودن وظایف این بخش با وظایف وزارت صنعت و معدن را مشکل ساز دانست و گفت : همواره در این حوزه تداخل هایی ایجاد می شود که در این خصوص باید اقدامات لازم صورت گیرد .
وی در پایان خواستار کمک و توجه به اتحادیه های تعاونی شد .
همچنین همامی از اتحادیه فولاد و معدن خواستار استفاده از کارگران بیکار برای تعاونی ها شد و تاکید کرد: امسال در بودجه حدود 100 هزار میلیارد تومان برای کارگران بیکار در نظر گرفته شده که در صورت استفاده از کارگران در تعاونی ها تا حدود زیادی به اشتغال کمک کرده ایم .
فاضلی از اتحادیه بخش کشاورزی نیز در این نشست کمبود نقدینگی و نبود اطلاعات جامع از میزان تولید در این حوزه را از مشکلات این بخش اعلام کرد و گفت : دولت برای رفع مشکلات باید مطالعات و تحقیقات مدونی را در این حوزه انجام دهد.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: