کد خبر: ۴۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 15
شفاآنلاین-طبق متا آنالیز (فراتحلیل) بر روی بیش از ۴۵۰ هزار نفر، محققان دریافتند ۲۴۴ گرم ماست در روز باعث کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعه‌ای بر اساس فراتحلیل (گردهم آوردن داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های مختلف که باعث به دست آمدن نتایج قابل توجهی می‌شود ) سه گروه در مجله پزشکی BMC Medicine منتشر شد که نشان می‌دهد برخلاف محصولات لبنی، مصرف ماست خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

ارتباط بین دیابت و محصولات لبنی اغلب مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است، ماست دارای اسیدلاکتیک و یک ماده غذایی پروبیوتیک است، در واقع ماست حاوی میکروب‌های زنده مفید است که وارد لوله گوارش و روده‌ها شده، این اندام از وجود باکتری‌های بیماری محافظت می‌کنند، به عمل تخمیر ادامه می‌دهند و با تولید اسیدهای چرب به سلامت سلول‌های روده کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند پروتئین آب پنیر باعث کاهش سطح گلوکز می‌شود اما چربی موجود در برخی از محصولات لبنی می‌تواند این اثرات سودمند را خنثی کند، فرآورده‌های لبنی سطح انسولین را بالا می‌برند و برخی مطالعات نشان می‌دهند محصولات لبنی بدون چربی مانند یک محافظ عمل می‌کنند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نتایج حاصل از سه مطالعه در سال‌های گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ گروه‌های متخصص آمریکایی در سلامت و بهداشت:

*متخصصان بهداشت و درمان متشکل از 51 هزار و 529 دندانپزشکان مرد، داروسازان، دامپزشکان، متخصصان بیماری‌های استخوان و متخصصان درمان‌های مربوط به پا که بین سنین 40 تا 75 سال؛ گروه 1 (HPFS)

*مطالعه سلامت پرستاران که در سال 1976 آغاز شد بر روی 121 هزار و 700 نفر زنان پرستار از سن 30 تا 55 سال بود. گروه 2 (NHS)

*بهداشت پرستاران که بر روی 116 هزار و 671 پرستار زن بین سنین 25 تا 42 سال در سال 1989 انجام شد. گروه 3 (NHS II)

در آغاز هر مطالعه که به صورت گروهی بود، شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای در مورد شیوه زندگی و سلامت خود را تکمیل کردند که مشخص شد برخی افراد این گروه‌ها از همان آغاز به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان مبتلا بودند که از مطالعه حذف شدند و برخی از این افراد که خواص محصولات لبنی برایشان ناشناخته بود در این مطالعه شرکت داشتند.

در پایان افرادی که باقی ماندند 41 هزار و 497 نفر از گروه HPFS، 76 هزار و 138 نفر از گروه NHS و 85 هزار و 884 نفر از گروه NHS II بودند؛ در این سه گروه 15 هزار و 156 نفر در طول مطالعه دارای دیابت نوع 2 بودند؛ طی آزمایشات مشخص شد مصرف کل محصولات لبنی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط نیست.

محققان بعد از عواملی مانند سن، وزن، قدر، ساختار بدن (بیش از حد چاق یا بیش از حد لاغر) دریافتند افرادی که در گروه 3 (NHS II) بودند و ماست بیشتری مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کاهش پیدا کرده بود.  

به گفته «فرانک هو» یکی از نویسندگان این مقاله، ما به این موضوع پی بردیم مصرف بیشتر ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است؛ در حالی که سایر محصولات لبنی و مصرف مجموع محصولات لبنی این را نشان نمی‌دهند اما می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

نویسندگان این مطالعه یک متاآنالیز (فراتحلیل) انجام دادند که با نتایج به دست آمده و مطالعات دیگر بین محصولات لبنی و ارتباط آن با دیابت نوع 2 مشخص شد.

محققان در تمام فراتحلیل‌ها که شامل 14 گروه با 459 هزار و 790 شرکت کننده و 35 هزار و 863 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 بودند دریافتند، 244 گرم ماست در روز باعث کاهش 18 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: