کد خبر: ۴۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 02
شفا آنلاين-اگر به دنبال يک برنامه غذايي سالم براي قلب هستيد، بدون ترديد برنامه غذايي مديترانه اي هماني است که مي خواهيد.

به گزارش شفا آنلاين،بيشتر محتويات برنامه هاي غذايي سالم شامل ميوه، سبزي، ماهي و غلات سبوس دار است و مصرف چربي هاي ناسالم در آن محدود است.


اين برنامه غذايي خطر بروز بيماري قلبي را کاهش مي دهد. بررسي برنامه غذايي بيش از يک و نيم ميليون بزرگسالان سالم نشان مي دهد، اين برنامه غذايي با کاهش خطر مرگ بر اثر بيماري قلبي و سرطان ارتباط دارد؛ همچنين موارد بيماري پارکينسون و آلزايمر را نيز کاهش مي دهد.

اين برنامه غذايي براي تمام اعضاي خانواده مناسب است.

ترکيبات کليدي برنامه غذايي مديترانه اي

۱ - مصرف غذاهاي گياهي مانند ميوه، سبزي، غلات سبوس دار، مغز ميوه و گياهان بنشني

۲ - استفاده از چربي هاي سالم مانند روغن زيتون به جاي کره

۳ - استفاده از ادويه و گياهان به عنوان طعم دهنده به جاي نمک

۴ - محدود کردن مصرف گوشت قرمز براي چندبار در ماه

۵ - مصرف ماهي و گوشت طيور براي ۲بار در هفته

در اين برنامه غذايي به فعاليت جسمي و لذت بردن از غذا خوردن در کنار خانواده و دوستان اهميت داده مي شود.

تمرکز روي ميوه، سبزي، مغز ميوه و غلات

به طور سنتي برنامه غذايي مديترانه اي شامل ميوه، سبزيجات و غلات است. به عنوان مثال يونانيان به طور متوسط روزي ۶وعده يا بيشتر ميوه و سبزي غني از آنتي اکسيدان مصرف مي کنند. به طور معمول در منطقه مديترانه، غلاتي که مصرف مي شود سبوس دار است و ميزان مصرف مواد حاوي چربي هاي ناسالم ترانس بسيار کم است. نان نيز بخش مهمي از برنامه غذايي آ ن ها را تشکيل مي دهد. در سراسر منطقه مديترانه نان يا خالي خورده مي شود يا با روغن زيتون و از کره يا مارگارين که حاوي چربي هاي ترانس يا اشباع شده است، استفاده نمي شود. مغز ميوه نيز بخش سالمي از اين رژيم را تشکيل مي دهد. اگرچه مغز ميوه سرشار از چربي است اما اين چربي سالم است. مغز ميوه که سرشار از کالري است نبايد بيش از يک مشت در روز مصرف شود. بهتر است از مصرف مغز ميوه شور، تفت داده شده در عسل يا شکر پرهيز شود.

انتخاب چربي هاي سالم

اين برنامه غذايي روي محدود کردن مصرف چربي تمرکز نمي کند بلکه به انتخاب سالم نوع چربي توجه دارد. برنامه غذايي مديترانه اي مصرف چربي هاي اشباع شده و چربي هاي ترانس را که هر دو باعث بيماري قلبي مي شود، توصيه نمي کند. روغن زيتون منبع اصلي چربي است که تک چربي غيراشباع است.




خراسان



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: