کد خبر: ۴۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 29
شفا آنلاين-مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه 10 هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و 3 هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين، حدود 30 ماه از آخرین باری که قیمت نان افزایش پیدا کرده بود گذشته است. آنجا که دولت سعی کرد تا در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کاهش یارانه نان، قیمت‌ها را افزایش داده و کیفیت را اصلاح کند.البته تا به الان بعد از گذشت بیش از 2 سال از افزایش قیمت نان،کیفیت آن افزایش پیدا نکرده است.

اما به دلیل تورم 40 درصدی در سال 91 و تورم سالهای 92 و 93 دولت قیمت نان را ثابت نگه داشت، تا جایی که نانوایان مجبور شدند دوباره دست به دامن روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه‌های اضافه کردن شیر یا کنجد به نان شوند و نان 600 تومانی را 1000 تومان بفروشند.

این در حالی است که نان و غلات از جمله نیازها روزانه مردم و به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه است.افزایش قیمت نان منجر به کاهش مصرف از سوی خانوارهای کم بضاعت می شود و به تبع آن فقر غذایی در بین خانوارهای کم درآمد شیوع پیدا می کند.

علی قنبری رئیس جدید شرکت بازرگانی دولتی چند روز پس از انتصابش (اواخر شهریورماه) در مورد زمان اصلاح قیمت نان و برنامه دولت برای این کار گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت نان است، چون مصرف عامه دارد و باید با احتیاط در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد ما واقعی شدن قیمت نان است، به نحوی که به مردم فشار وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه به مردم این افزایش جبران شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه 10 هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و 3 هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود. با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی‌داریم.

این در حالی است که روز گذشته(چهارشنبه)هیات دولت با افزایش 30 درصدی قیمت نان موافقت کرد و آن را مورد تصویب قرار داد. در این مصوبه دولت رسما اعلام شده است که قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان 30 درصد نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور، کارگروهی در هر استان به ریاست استاندار، معاون برنامه ریزی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رییس اتاق اصناف مرکز استان و رییس هیئت مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایفی تشکیل می شود

یکی از وظایفی که بر عهده این کارگروهها گذاشته شده است، تعیین قیمت فروش انواع آرد و نان و سایر محصولات جانبی گندم در سطح استان براساس مبانی ابلاغی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در چارچوب سیاست های ابلاغی کارگروه یاد شده است.

حال باید دید در صورتیکه سال آینده فاز سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها اجرایی شود،دوباره بایستی شاهد افزایش قیمت نان وغلات باشیم و یا خیر.و این که آیا با این افزایش قیمت نان کیفیت آن بهبود پیدا خواهد کرد.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: