کد خبر: ۴۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 20
وزیربهداشت دستوررسیدگی داد:
شفاآنلاین :وزیر بهداشت ضمن اعلام دستور رسیدگی به مبحث مربوط به انتشار فیلم لحظات مرگ پاشایی در بیمارستان گفت: کسی نباید از اتاق عمل و حریم خصوصی بیماران در بیمارستان فیلمبرداری کند. در صورتی که شاکی خصوصی برای این موضوع وجود داشته باشد، قطعا مبحث مربوطه رسیدگی شده و مجازات سختی هم خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حفظ حریم شخصی بیماران در بیمارستان‌ها، افزود: درباره اتفاق مربوط به هنرمند عزیز کشورمان مرتضی پاشایی دستور رسیدگی داده‌اند تا مشخص شود در آن ساعات و در سالن مربوطه چه کسانی حضور داشته‌اند و امکان فیلمبرداری از سوی چه افرادی وجود داشته است. در صورتی که این موضوع مشخص شود، طبق قانون برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: اما مسلم آن است که ورود به حریم خصوصی اشخاص ممنوع است. ممکن است قانون نقض‌هایی داشته باشد که باید بررسی و برطرف شود، اما در عین حال اگر شاکی خصوصی در این چنین زمینه‌هایی وجود داشته باشد، باید به وزارت بهداشت معرفی شود تا اقدامات لازم صورت گیرد. از طرف دیگر چنین موضوع‌هایی بخشی از عوارض زندگی مدرن است و به دلیل بی‌اخلاقی و عدم رعایت حقوق انسانی و شهروندی، برخی رفتارهای ناشایست در همه جای دنیا انجام می‌شود. انتظار آن است که مردم عزیز کشورمان از این فعل حرام و ناشایست پرهیز کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته فیلمبرداری از فیلد عمل با اهداف آموزشی اقدامی است که در تمام دنیا انجام می‌شود؛ به طوری که روی میکروسکوپ‌ها دوربین نصب شده و عمل جراحی مربوطه با هدف آموزش ضبط می‌شود.

کاهش محسوس داروهای وارداتی تا پایان سال

هاشمی در ادامه درباره اقدامات انجام شده درباره داروهای وارداتی گفت: کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است، به طوری که برخی از داروها تا 80 درصد و برخی دیگر تا حدود 20 درصد کاهش قیمت داشته‌اند. این کاهش قیمت از نیمه دوم امسال آغاز شده و تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد. مسلم آن است که خریدها باید به صورتی شفاف و در قالب فراخوان و مناقصه انجام شود.

سونامی سرطان نداریم/سرطان در ایران 5 تا 6 برابر کمتر از کشورهای پیشرفته

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سرطان در ایران گفت: براساس اطلاعات مراکز بین‌المللی، رشد سرطان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بیشتر نیست و حتی ممکن است کمتر هم باشد. سرطان در ایران 5 تا 6 برابر کمتر از اروپا و آمریکاست، اما باید مراقب باشیم.

وزیر بهداشت افزود: چیزی به نام سونامی سرطان در کشور نداریم. از طرف دیگر اگر سرطان در یک کشور افزایش یابد نمی‌توان گفت که به سمت بدترشدن پیش می‌رود؛ چراکه این موضوع می‌تواند به دلیل افزایش شاخص‌های بهداشتی و به دنبال آن افزایش طول عمر جامعه باشد و با افزایش سن امکان بروز سرطان بیشتر می‌شود.

هاشمی افزود: درعین حال نمی‌توان مشکلات مربوط به حوزه غذا و... را کتمان کرد. رفتارهای مردم نظیر سیگار، کم تحرکی، فشار خون، مصرف غذاهای ناسالم و...را نیز باید در نظر گرفت. تمام این مباحث در بروز بیماری‌ها دخیل‌اند؛ اما در مورد سرطان واقعیت آن است که شیوع این بیماری نسبت به گذشته افزایش نداشته است، اما در عین حال باید مراقب این بیماری باشیم.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر شرایط ما نسبت به گذشته تغییر کرده است و تجهیزات پیشرفته و همچنین فوق تخصص‌های زیادی در کشور وجود دارند. حدود 300 فوق تخصص خون و سرطان درکشور فعال‌اند و وسایل تشخیصی نیز ارتقاء یافته است. در مورد سرطان‌های کودکان نیز باید گفت که بسیاری از این سرطان‌ها یعنی بیش از 70 درصد آنها قابل درمان است. در مجموع کشور در جهت شناسایی زودرس بیماری‌ها و از جمله سرطان توانمند شده است.

اعلام 80 مورد تخلف تعرفه‌ای از زمان اجرای گام سوم طرح تحول

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گام سوم طرح تحول نظام سلامت (اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها) گفت: بیمارستان‌ها و پزشکان همراهی خوبی در اجرای این گام از طرح تحول سلامت داشته‌اند. به دنبال اجرای این طرح، پرداختی‌های بیماران در خارج از بیمارستان‌ها حذف می‌شود. هرچند این کار از وسعت زیادی برخوردار است، اما به نحوی بسیار خوب پیش می‌رود از جامعه پزشکی، روسای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و همچنین سازمان نظام پزشکی که نظارت بر اجرای این طرح را برعهده دارد تشکر می‌کنم.

هاشمی گفت: در طول مدت اجرای این طرح تماس‌های زیادی به سامانه 1690 گرفته شده است. بسیاری از تماس‌ها در روزهای اول بابت اطمینان از کارکرد این سامانه بوده است. در مجموع تاکنون حدود 80 شکایت تعرفه‌ای به این سامانه اعلام شده که در حال رسیدگی است.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که درباره پرستاران، پیراپزشکان و سایر گروه‌های پزشکی طرح‌هایی در دست اجراست که همزمان با اجرای کتاب تعرفه‌ها خواهد بود. به این ترتیب هیچ تفاوتی میان هیچ کدام از گروه‌های پزشکی وجود نخواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
دانیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
1
7
واقعا مطلب جالبی بود دستتون درد نکنه و فقط اینو بگم که فیلمبرداری از چنین صحنه های کار انسانی نیست و امیدوارم چنین صحنه هایی تکرار نشود.
دانیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
1
4
واقعا مطلب جالبی بود دستتون درد نکنه و فقط اینو بگم که فیلمبرداری از چنین صحنه های کار انسانی نیست و امیدوارم چنین صحنه هایی تکرار نشود.
بنفشه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
1
واقعا حیف شد خیلی ناراحتم دارم دق میکنم
ايراندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
1
يه خاطره تلخ تاآخرعمرخيلي ها بااين كارغيراخلاقي
اشــــــــــنا
|
United Kingdom
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
3
چـــــــــه مظلوم تنها بودی خدا رحمتت کنه
کی فکر میکردی بعد رفتنت این فیلم اینطور ذهنمونو خراب کنه من هیچـــــــــــوقت راضی به تماشای این فیلم نمیشم
فرزانه
|
United States
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
اه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: