کد خبر: ۴۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 11
شفا آنلاين-صداقت گفت: براساس گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و ایدز سازمان ملل تا پایان سال 2013 تعداد موارد مبتلا به بیماری ایدز به 35 میلیون نفر در جهان رسیده است.

به گزارش شفا آنلاين، صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت  در سمینار ایدز گفت: براساس گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و ایدز سازمان ملل، تا پایان سال 2013 تعداد موارد ابتلا به این بیماری به 35 میلیون نفر رسیده است و روند ابتلای موارد جدید به بیماری ایدز رو به کاهش است.


وی افزود: روند مرگ و میر بر اثر بیماری ایدز سیر نزولی را طی می‌کند اما این وضعیت در تمام دنیا یکسان نیست.

وی ادامه داد: بعضی کشورهای جنوب آفریقا به دلیل استفاده از داروهای از بین برنده عفونت تا حد زیادی در توفیق جهانی، پیرامون کاهش تعداد مبتلایان به ایدز سهم داشته‌اند و شهرهای اروپای غربی که برای اولین بار ویروس ایدز در آنجا دیده شد به سرعت توانستند این معضل را برطرف کنند و با این کار مردم کشورشان را نسبت به بیماری ایدز حساس کردند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: بعضی از کشورها در زمینه شیوع بیماری ایدز روند صعودی را تجربه می‌کنند اروپای شرقی،آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی مشکل عمده‌ای در زمینه این بیماری دارند در کشورهای جدا شده از جماهیر شوروی زیر 10 نفر موارد ابتلا به ایدز دیده می‌شود که با توجه به میزان بالای ابتلا به این بیماری در این کشورها فضا برای رفتارهای پرخطر وجود دارد.

صداقت با اشاره به کاهش شیوع ایدز در کشورهای دنیا عنوان کرد: کشور ما جزء معدود کشورهای منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود که به روزترین نظام را در زمینه بیماری ایدز دارد و هر سال یکبار مطالعه رفتاری بر روی گروه‌های پرخطر انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: براساس آخرین میزان تخمین‌ها در سال 2013، 73 تا 75 هزار نفر در ایران به ایدز مبتلا شده‌اند از این میان 28 هزار مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است و 5 هزار نفر بر اثر بیماری ایدز فوت کرده‌اند و حداقل 65 هزار نفر از وضعیت خود در زمینه ابتلا به این بیماری آگاهی ندارند ممکن است با این رویه تعداد مبتلایان به ایدز در ایران به 120 هزار نفر برسد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهش ابتلا به بیماری ایدز در هر سال اظهار داشت: موارد ابتلا به بیماری ایدز بر اثر اعتیاد تزریقی کاهش پیدا کرده است.

صداقت تصریح کرد: از ابتدای امسال تست‌های تشخیص سریع ایدز آغاز شده که میزان ابتلای کودکان زیر 5 سال از 0.1 درصد در سال 80 به 3 درصد در سال 90 رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز، برنامه‌های کاهش آسیب‌ها محکم‌تر از گذشته پیش برود و حساس کردن جامعه نسبت به این بیماری اهمیت زیادی دارد.

صداقت ادامه داد: حساس کردن جامعه نسبت به بیماری ایدز می‌تواند در پیشگیری از این بیماری اهمیت داشته باشد یک رفتار ناسالم را به رفتاری سالم تغییر دهند به هر طریق از امکانات ملی برای حساس کردن جامعه نسبت به این بیماری استفاده کنیم.

صداقت بیان کرد: میزان استفاده از داروهای روان گردان در ابتلا به بیماری ایدز نسبت به موارد دیگر اعتیاد افزایش پیدا کرده است استفاده از گروه همسان در حوزه دانشجویان و جوانان برای پیشگیری از بیماری ایدز موفق بوده است شهرداری ها امروز ارتباط بیشتری با نظام سلامت جامعه قرار دارند در مادران باردار با توجه به ابتلای کودکان زیر 5 سال به بیماری ایدز آموزش پیشگیری از این بیماری اهمیت زیادی دارد.




باشگاه خبرنگاران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: