کد خبر: ۳۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 08
یادداشت یک کارشناس
شفاآنلاین:همزمان با انتشاراخبارنگران کننده درباره انتقال بیماری های خطرناک ازطریق دستگاههای آندوسکوپی مهندس علیرضا مرادزاده، کارشناس خبره با ارسال یادداشت اختصاصی برای شفاآنلاین به بیان نکات مهم وکلیدی دراین زمینه پرداخت

به گزارش شفاآنلاین ،وی دراین مطلب کارشناسی نوشته شده است: اینجانب  مسئول فنی و هماهنگ کننده یکی از شرکت های فعال در بخش تولید و واردات حوزه دارو و ملزومات دارویی (مواد ضد عفونی کننده پزشکی و بیمارستانی) می باشم که در رابطه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت حرفه ای انجام وظیفه می نمایم.


پس از انتشار خبر ریسک انتقال ویروس هایی نظیر هپاتیت و ایدز (HIV) از راه آندوسکوپی ، از  خبرگزاری محترم شفاآنلاین ،لازم دانستم با توجه به حوزه فعالیت خود که مستقیما با پاره ای از مشکلات مرتبط درگیر بوده و می باشم مطالبی را به شرح ذیل به استحضار آن خبرگزاری محترم که همواره در راستای اطلاع رسانی شفاف در مقوله بهداشت و درمان مردم عزیزمان فعالیت گسترده ای دارد برسانم. بدین لحاظ نیاز به توضیحاتی دانستم که مراتب را به اختصار به عرض آن خبرگزاری محترم ومسولان ودست اندرکاران مربوطه  می رسانم.

در شرایط کنونی محققین و سازمان های مسئول مرتبط با سلامت با تدبیر و بدون ایجاد هزینه اضافی برای بیمار ، اندوسکوپی را بدون خطر انتقال بیماری مسری میسر نموده اند.

توضیح : همانگونه که مستحظرید در کشور ما اندوسکوپ ها و و سایل مرتبط پس از هر بار استفاده با مواد شوینده وضد عفونی کننده برای فرد دیگر آماده استفاده می شوند و از آنجائیکه ویروس ایدز یا هپاتیت و میکروب های مقاوم با روش های ضدعفونی از بین نخواهند رفت ، بدین لحاظ محققین بهترین روش برای از بین بردن ویروس های مد نظر و میکروب های مقاوم را استفاده از روش استریلیزاسیون توصیه می نمایند. جهت اطلاع روش استریلیزاسیون به دو شکل ذیل امکان پذیر می باشد :

1- روش گرم :

2- روش سرد:

در مورد روش گرم فکر میکنم که با توجه به قدمت استفاده از این روش در مراکز بهداشتی - درمانی کشور نیاز به توضیح بیشتر از سوی اینجانب لازم نمی باشد.

ولی در مورد روش سرد که در چند سال اخیر در دنیا مرسوم شده است ، با توجه به تحقیقات گسترده بعمل آمده نهایتا منجر به تولید محصولی سازگار با محیط زیست جهت روش استریلیزاسیون سرد ابداع شده است که موجب می گردد آندوسکوپ و سایر وسایل مرتبط بمدت 15 دقیقه داخل محلول قرار گرفته و در نتیجه استریل خواهد شد بدون اینکه به دستگاه آندوسکوپ و متعلقات آن آسیبی رسانده شود که امروزه محققین این روش را برای استریل سرد توصیه می نمایند. همانگونه که میدانید اگر آندوسکوپ و متعلقات مربوطه به روش گرم استریل گردند قطعات آن دچار صدمه غیر قابل جبران گردیده که این امر موجب ضرر و زیان مالی هنگفت به موسسات بهداشتی درمانی دارای آندوسکوپی خواهد شد.

از 4 سال پیش اعضای هیئت علمی همکاربنده در شرکت ،متوجه نیاز شدید بخش خدمات بهداشتی درمانی به ماده استریل سرد در کشور عزیزمان گردید. بدین لحاظ اینجانب ماموریت یافتم که مراتب ثبت این محصول روز دنیا را در اداره کل دارو وزارت بهداشت انجام داده و مقدمات واردات آن در کشور را پیگیری نمایم .بنابراین کلیه مدارک و مستندات مربوط به این محصول که ساخت کشور آلمان می باشد به اداره محترم ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ارائه گردید و پس از بررسی های لازم و ارسال نمونه مربوطه به آزمایشگاه کنترل کیفیت دارو و دریافت پاسخ قابل قبول از آزمایشگاه مذکور در نهایت در ضمن اخذ موافقت رسمی تولید کننده نسبت به انتقال تکنولوژی ساخت به ایران با صدور شماره ثبت محصول (IRC) از سوی سازمان غذا و دارو در کشور به ثبت رسید.

متعاقبا شرکت تصمیم گرفت نسبت به واردات آن با نیت انتقال تکنولوژی ساخت و تولید این محصول در ایران اقدام نماید. بدین لحاظ  طبق روال معمول در مورد اکثر محصولات تازه به ثبت رسیده ، مقرر گردید که پس از واردات اولین سری از این محصول همکاران اینجانب در واحد بازاریابی به منظور اطلاع رسانی علمی و ارائه نمونه رایگان به مقدار لازم جهت یکبار استفاده برای استریل سرد به بیمارستانها و مراکز درمانی و مطب های دارای دستگاه آندوسکوپی مراجعه نمایند ، اما متاسفانه حسب گزارشات واحد بازاریابی شرکت من تقریبا تمامی بیمارستانها و مراکز درمانی موضوع را به واحد کنترل عفونت خود ارجاع نموده و مسئولین محترم کنترل عفونت آنها بصورت شفاهی اعلام نمودند که در بحث ضد عفونی اندوسکوپ ها و اجزاء و قطعات مربوطه مشکلی ندارند و اگر شرکت بنده  خواستار استفاده آن محصول در مراکز مورد نظر می باشد می بایست نسبت به اخذ تائیدیه و متعاقبا خرید ، ماده استریل کننده سرد ثبت شده خود از واحدهای کنترل عفونت بیمارستان و مراکز درمانی مذکور (با صرف هزینه) مجددا اقدام نماید . زیرا متاسفانه آنها در عین تعجب و شگفتی شماره ثبت صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو را که ذاتا به معنی تائیدیه قابل استناد جهت استفاده ایمن از یک محصول می باشد را مورد قبول ندانسته بلکه باید خود آنها این ماده استریل را تائید نمایند؟!!

با عنایت به اینکه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی بهداشت و سلامت با دقت و سختگیری پس از بررسی های لازم مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شرکتهای وارد کننده و انجام آزمایشات مکرر و تنها در صورت قابل قبول بودن نتایج آزمایشات مجوز واردات را به شرکتهای وارد کننده اعطا می نماید ما در شرکت خود به این نتیجه رسیدیم که در بحث استریل نمودن اندوسکوپ و اجزاء و قطعات وابسته و بمنظور اطمینان از عدم ریسک انتقال بیماریهای خطرناک تغییر در روش تمیز کنندگی و ضد عفونی کنندگی جاری در بیمارستانها و مراکز درمانی را طلب می نماید.

امروزه در دنیا همواره سازمان ها یا مراکز درمانی نسبت به اضافه شدن محصولی جدید به سبد کالای مصرفی خود حالت دفاعی گرفته که کشور ما نیز از این قاعده کلی مستثنی نمی باشد. با توجه به شرایط نظارتی شدید سایر کشورها سریعا نسبت به تغییر روش مورد تائید مسئولین ذیربط آن کشور اقدام می نمایند ولی متاسفانه بعلل معلوم در کشور عزیزمان عوامل دیگری بجز کیفیت بعنوان مثال ترس از دست دادن بازار فروش و مصرف مواد ضد عفونی کننده مصرفی فعلی که با حضور محصولات موثرتر جدید ، بازار مصرف خود را از دست خواهند داد در مراکز کنترل عفونت بیمارستانها و مراکز درمانی بشکلی محسوس یا نامحسوس در تغییر روش ضد عفونی کنندگی تاثیر گذار می باشند و این تغییر روش جدید یعنی استریل نمودن آندوسکوپ و وسایل مرتبط طولانی و حتی غیر ممکن بنظر می رسد. بدین لحاظ اظهار نظر یکی از مراکز درمانی در مورد استفاده از این محصول جهت اطلاع و بهره برداری به پیوست خدمتتان تقدیم می گردد و خواهشمند است این پیوست به صورت محرمانه در آرشیو آن خبرگزاری محترم ثبت و ضبط گردد.

امید است با همت وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، پزشکان دلسوز و متعهد ، مراکز کنترل عفونت ، ارگانهای نظارتی بر خواسته بحق بیماران مراجعه کننده به بیمارستانها ، صرفا با دید حفظ ایمنی و سلامت بیماران که منطقا نباید بجز شرایط ایمن مربوط به درمان خود ریسک دیگری را تحمل نمایند و بدون توجه به سایر مسائل و عوامل حاشیه ای هر چه سریعتر روش استریل سرد در مراکز آندوسکوپی جایگزین روش ضد عفونی کنندگی موجود گردد و تولید کننده و وارد کنندگان عزیز در جو رقابتی سالم نسبت به ارائه محصولات مربوط به تامین سلامت بیماران بدون هیچ هزینه سربار اضافی اقدام بایسته بعمل آورند.


Reference:

Prof. Dr. Schrader, Weimar; Dr. A. Seemann, Potsdam; Dr. J. Steinmann, Bremen; Prof. Dr. Werner, Bischofshofen. Collaborative Studies in cooperation with the NHLS (South Africa) on Peracetic acid

Solution: Peracetic acid based products have high environmental sustainability: Biodegradable according to the Regulation (EC) No 648/2004 on detergents.

VAH/DGHM listed.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
0
1
چرا واقعا با اینکه وزارت بهداشت مجوز صادر کرده ..... برای یک سود کم با جون انسانها بازی میکنند ؟؟؟//
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
0
1
مشكل اصلي نظارت بر مراكز درماني و سليقه اي عمل كردن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: