کد خبر: ۳۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 08
شفاآنلاین-یکی از کارشناسان ارشد دارویی، چند ماه پیش در همایشی هشدار داد که در صورت کم توجهی دست اندرکاران مربوطه نسبت به فروش داروهای تقلبی و قاچاق از طریق اینترنت، این موضوع در آینده نه چندان دور، دامنگیر ایران نیز می شود و از قرار معلوم امروز آن «آِینده نه چندان دور» است.
به گزارش شفا آنلاین،شبکه های اینترنتی یکی از مهمترین مبادی فروش و توزیع داروهای قاچاق و تقلبی به شمار می روند و امروز با جستجوی ساده در اینترنت می توان با سیل انبوه این تبلیغات روبرو شد.

یکی از این تبلیغات مربوط به فروش قرص ریتالین است که به راحتی از طریق پایگاه های اینترنتی در اختیار مردم قرار می گیرد.

اما گویا راه اندازی پایگاه های اینترنتی برای فروش قرص ریتالین کافی نیست که سودجویان در «بازاریابی فعال» با فرستادن «ای میل» به کاربران ناشناس تلاش در فروختن هرچه بیشتر این داروها دارند.

اما قرص ریتالین چیست که سودجویان به فروش قاچاق آن روآورده اند؟

قرص های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از انواع اختلالات روان دوران کودکی به نام «بیش فعالی همراه با نقص توجه» استفاده می شود.

این دارو همچنین توسط پزشکان برای درمان مبتلایان به «حمله خواب» تجویز می شود که کاربرد آن برای افراد مسنی است که به علت کهولت، قسمت عمده شبانه روز را در خواب به سر می برند.

در این بین برخی سودجویان به نسل جوان بویژه دانشجویان اینگونه القا کرده اند که برای بیدار ماندن در شب امتحان و تمرکز حافظه می توانند از قرص ریتالین استفاده کنند درحالیکه مصرف خودسرانه این قرص عوارض زیادی دارد و اعتیادآور است.



** فروش اینترنتی قرص ریتالین

«برای حافظه و بیش فعالی خوب بوده و ضدآلزایمر است»؛ این را فروشنده اینترنتی قرص ریتالین به مشتریان می گوید.

این فروشنده می افزاید: این قرص ساخت شرکت «نوارتیس» سوئیس بوده و ما نمایندگی این شرکت در ایران هستیم و بطور مستقیم این قرص ها را از سوئیس می آوریم و بسته بندی می کنیم.

وی خاطرنشان می کند: هر ورق 20 تایی قرص ریتالین، 32 هزار تومان است که علاوه بر پول قرص باید هزینه پیک که 20 هزار تومان را می شود بدهید؛ پول قرص ها را نیز به همان پیک بدهید یا اینکه از طریق شماره حسابم، کارت به کارت کنید.

وی ادعا می کند که این قرص ها استاندارد بوده و تاریخ مصرف آن تا ماه شش سال 2015 میلادی است.



** عوارض قرص ریتالین

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض ریتالین می گوید: ریتالین نوعی داروی اعصاب و روان است که افزایش ضربان قلب و بالارفتن فشار خون از جمله عوارض آن به شمار می رود.

«منان حاجی محمودی»، حساسیت های پوستی، تهوع و درد معده را از دیگر عوارض ریتالین عنوان کرده و می افزاید: این دارو می تواند وابستگی دارویی ایجاد کند.



** عرضه ریتالین فقط در داروخانه های خاص

رییس دفتر بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو  می گوید: ریتالین، یک داروی محرک عصبی است که فقط با تجویز متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکی و کودکان برای بیماران باید استفاده شود.

دکتر «امیر رامهرمزی» می افزاید: نحوه توزیع و عرضه ریتالین منحصرا داروخانه های خاص منتخب تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که از سوی آنها به بیماران معرفی می شوند.

وی تاکید می کند: این دارو در داروخانه های خاص با ارائه مدارک سجلی بیمار یا بستگان درجه یک بیمار عرضه می شود.



** فروش اینترنتی ریتالین، غیرقانونی است

رییس دفتر بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو می گوید: عرضه، تبلیغ و فروش ریتالین در خارج از داروخانه ها بویژه به شکل اینترنتی غیرقانونی بوده و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

رامهرمزی تصریح می کند: عرضه قرص ریتالین خارج از داروخانه ها بطور قطع قاچاق بوده و وظیفه وزارت بهداشت برخورد با آن و معرفی سودجویان به مراجع قضایی است.

وی از مردم خواست ریتالین را خارج از داروخانه تهیه نکنند و تاکید کرد: مسیر علمی و قانونی عرضه دارو، فقط از طریق داروخانه های خاص است.

به هرحال علاوه بر هوشیار بودن سیستم بهداشتی و درمانی کشور بر عرضه دارو در شبکه های اینترنتی، خود مردم نیز به علت وجود افراد سود جو و کلاهبرداران اینترنتی باید از خرید اینترنتی دارو به دلایلی مانند پرداخت قبل از رویت دارو، ندیدن تاریخ مصرف و اصالت دارو و نبود نشان های استاندارد و تاییدیه ها، جدا خودداری کنند.

آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه سالانه حدود 192 هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند، می تواند هشداری برای افرادی باشد که مسیرهای غیرمتعارف را برای دریافت داروهای خاص طی می کنند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: