کد خبر: ۳۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 05
اعضاي شوراي شهر حادثه متروي تهران را بررسي كردند؛
شفا آنلاين-دو هفته از توقف قطار مترو درخط يك تهران مي گذرد: حادثه يي كه براي چندمين بار است درخطوط مترو تهران رخ مي دهد.

قطاري درتونل متوقف مي شود و مسافران وحشت زده و سراسيمه شيشه ها را مي شكنند و بيرون مي آيند و به سمت ايستگاه امام خميني(ره) حركت مي كنند. توقفي كه بيش از 30 دقيقه و به روايتي حتي 60 دقيقه به طول مي انجامد اما در تمامي اين حوادث ارايه هرگونه توضيحي به بررسي بيشتر حواله مي شد. وعده يي كه هيچگاه محقق نمي شد و درآخر به فراموشي سپرده مي شد. فراموشي موقتي تا حادثه يي ديگر و وعده يي ديگر.

به گزارششفا آنلاين،به نظر مي رسد اين بار نيز وضعيت چندان تفاوتي با گذشته نداشته باشد. با اين تفاوت كه حادثه اخير مصادف بود با حضور شهردار تهران درمراسم جشنواره «شهر آماده» كه اتفاقا براي بررسي وضعيت آمادگي مديريت شهري براي برخورد با رخدادها و حوادث مختلف برپا شده بود. دراين مراسم قاليباف به حمايت از عملكرد همكاران خود در مترو پرداخت و گفت: «اتفاقي كه در مترو تهران رخ داد، در تمام متروهاي دنيا نيز طبيعي است. در اين حادثه قطار به هر دليلي متوقف شد و مي توانست در كمتر از پنج دقيقه به مسيرش ادامه دهد و به ايستگاه بيايد اما به دليلي كه من نامش را ضعف در آموزش مي گذارم تعدادي از شهروندان در را باز كردند و برخي نيز با شكستن شيشه به تونل آمدند.»


وي كه تلاش مي كرد موضوع را به عدم هماهنگي مردم با مديريت شهري ربط دهد، ادامه داد: در همين زمان همكاران من از دوربين متوجه شهروندان شده و بلافاصله برق ريل را قطع كردند و موجب توقف تمام قطارها شدند چرا كه اگر برق قطع نمي شد احتمالاهمه آنهايي كه وارد تونل شده بودند دچار برق گرفتگي مي شدند. شهردار تهران با بيان اينكه با قطع برق حركت تمامي قطارها در اين خط متوقف شد، افزود: ببينيد حادثه يي كه در پنج دقيقه جمع مي شد، 30 دقيقه طول كشيد. چرا؟ چون مردم بيرون آمده بودند.

 اين موضوعات نقش آموزش و مانورهاي مختلف را پررنگ مي كند و نشان مي دهد كه چطور مي توان مردم را آموزش داد و دربرابر بحران ها آماده كرد. قاليباف اما به حادثه ديگري از خانواده حوادث مترو نيز اشاره كرد. وي با اشاره به حادثه سيل در متروي تهران اين موضوع را به «لطف خدا» نسبت مي دهد و آن را ناشي از درايت مديران و عكس العمل بجا و همراهي مردم عنوان كرد و افزود: اين حادثه برعكس حادثه قبلي اوج هماهنگي ميان مردم و مديريت بحران را نشان داد و در جريان هماهنگي و تصميم گيري به موقع و توجه مردم به پيام ها در مدت كمتر از سه دقيقه چهار قطار به ايستگاه ها رسيده و هيچ كس هم آسيب نديد و ايستگاه ها نيز در زمان بندي مشخص تخليه شدند ولي با اين حال وي هيچ اشاره يي به دلايل فني نقصي كه باعث بروز اين حوادث شده بود نكرد و برعكس تلاش كرد آن را «عادي» جلوه دهد. با اين وجود هيچ يك از اين پاسخ ها براي افكار عمومي قانع كننده نخواهد بود.

 شهروندان اين شهر 12 ميليوني حق دارند كه دليل اين توقف هاي پي در پي قطارهاي شهري را بدانند. آنها حق دارند بدانند در تونل هاي تودرتو و تاريك زيرزمين مترو تا چه حد ايمني و امنيت دارند. سوالي كه پاسخ به آن برعهده مديريت شهري است.

بسياري از قطارهاي مترو فرسوده محسوب مي شوند

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با انتقاد ازقطعي چندين باره مترو درروزهاي اخير اين شاخصه را از عوامل مهم دراحساس رضايت و امنيت شهروندان دانست.

احمد دنيا مالي با اشاره به اينكه اكثر قطارهاي متروي تهران فرسوده هستند، گفت: براساس استانداردهاي جهاني عمر مفيد قطارهاي مترو 750 هزاركيلومتر است درحالي كه قطارهاي مترو تهران اكثرا بالاي يك ميليون كيلومتر را طي كرده اند و احتياج به بازسازي اساسي دارند. وي با ذكر اينكه قطار متوقف شده اخير نو بوده است در مورد قطعي برق دراين تونل گفت: قطع برق برمبناي دستورالعملي صورت گرفته كه براساس آن درمواردي كه انساني در تونل ها هست بايد برق ها براي جلوگيري از برق گرفتگي احتمالي قطع شود.

دنيا مالي با تاكيد براينكه بايد توجه ويژه يي به نوسازي مترو شود، گفت: درمورد توقف هاي چندين باره مترو نيز ابتدا بايد گزارش هاي مترو و استانداردهاي جهاني را بررسي و بعد درمورد اينكه آيا قصوري صورت گرفته ياخير نتيجه گيري كرد. وي افزود: به همين دليل از مديرعامل مترو مي خواهيم با حضور درشورا گزارشي درخصوص دلايل اين توقف ها داشته باشد. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا امنيت مترو ها را به دليل آنكه با جان صدها مسافر سروكار دارد، عامل مهمي درايجاد احساس امنيت و آرامش دربين شهروندان عنوان كرد.

مترو بايد پاسخگو باشد

دراين ميان به نظر مي رسد كارشناسان مترو حتي به سازمان هاي امدادي مانند آتش نشاني نيز اطلاعي نداده بودند. مدير روابط عمومي مترو تهران دليل اين امر را اين گونه عنوان كرده بود: اتفاق خاصي نيفتاده بود تا از نيروهاي آتش نشاني يا اورژانس كمك بگيريم.

اما محسن سرخو، رييس كميته حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر در اين زمينه با ذكر اينكه قطعا عملكرد مترو را نمي توان عملكردي قابل قبول و خوب دانست، گفت: به من گزارش داده اند هم نيروهاي امدادي احضار شده اند و هم اتوبوس براي حمل مسافران دركوتاه ترين زمان ممكن به آنجا رسيده است.

اين درحالي است كه به گفته مردم حاضر درصحنه، اين تماس هاي مكرر مردم وحشت زده بوده كه نيروهاي آتش نشاني و امدادي را به تونل كشانده است و مردم درانتهاي مسير خروجي از تونل، تازه به ماموران آتش نشاني برخورد كرده اند كه پياده درحال حركت به سمت قطار بوده اند.

سرخو با ذكر اينكه دليل مطرح شده مبني بر افت فشار قطار، پذيرفته شدني نيست، گفت: حتي يك مورد از اين اتفاق ها زياد است و قابل رديابي و پيگيري است. بايد مترو پاسخگو باشد. به همين دليل از مسوولان مترو خواسته ايم گزارشي را دراين زمينه آماده و ارايه كنند تا بتوانيم براساس آن نسبت به عملكرد مترو قضاوت كنيم.

اين حادثه نيز گذشت. يا به قول قاليباف به لطف خداوند به خير گذشت اما تا كي؟ اين سوالي است كه مي تواند دلهره آور باشد و ابهام آميز و ازآن مهم تر اينكه درصورت بروز حوادثي مشابه آمادگي نيروها و مديران مترو براي ورود به حادثه و كنترل آن و نجات حادثه ديدگان احتمالي چقدر خواهد بود؟ چرا كه حوادث رخ داده حكايت از آن دارد كه مترو حداقل تا امروز چندان توفيقي در رويارويي با حوادثي اينچنيني ندارد. افكار عمومي همچنان منتظر نتايج بررسي اعضاي شوراي شهر دراين مورد واطمينان بخشي به مردم براي امنيت داشتن قطارهايي است كه كيلومترها در دل زمين طي مي كنند و دسترسي به آنها چندان ساده نيست.

اختصاص دو درصد مجموع عوارض سالانه به مترو

بحث فرسودگي مترو و گلايه مديران آن از كمبود بودجه براي ارتقاي كيفيت و نوسازي ناوگان آن، به همراه بازديد اعضاي كميسيون عمران شورا از مترو و خط 7 آن باعث شد تا مترو و بودجه آن مهم ترين مصوبه يكصد و هفتمين جلسه شورا كه يكشنبه به صورت غيرعلني برگزارشد، باشد. كمك به تامين بودجه مترو كه درقالب بررسي لايحه «اصلاحيه مصوبه اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ريلي در شهر تهران» بررسي و درنهايت به تصويب اعضاي شورا رسيد، مقرر مي دارد كه از اين پس به ميزان دو درصد از مجموع عوارض مربوط به پروانه ساختماني اخذ و به موضوع حمل و نقل ريلي شهري تهران اختصاص مي يابد.

عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه بودجه شورا درخصوص اين مصوبه گفت: اين دو درصد علاوه بر عوارض و براي يك بار تعيين شده است، و به صورت ماهانه به حساب مترو تهران واريز مي شود و گزارش آن هر سه ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه اين مبلغ اختصاص يافته تلقي مي شود، اظهار داشت: با تصويب اين لايحه پيش بيني مي شود سالانه حدود 360 ميليارد تومان به مترو تهران تزريق شود.

گفتني است بر اساس تبصره سوم اين مصوبه: عوارض تعيين شده به ساختمان هايي كه عوارض مازاد آنها در سال 94 مشخص مي شود نيز تعلق مي گيرد.

دوستي: عملكرد مترو قابل تقدير است

از ديگر محورهاي مطرح شده مرتبط با مترو و عملكرد آن سخناني بود كه اسماعيل دوستي، نايب رييس كميسيون عمران به آن اشاره كرد. وي با اشاره به بازديد اعضاي اين كميسيون از كارگاه خط 7 مترو تهران گفت: انصافا فعاليت هاي مترو قابل تقدير است. امروز به همت دولت و شهرداري 200 كيلومتر مترو در داخل و اطراف تهران در حال اجرا است كه اين از افتخارات نظام به شمار مي آيد كه بايد از آن تقدير شود.

ادامه تبعات سخنان جنجالي مختاباد

سخنان جلسه گذشته شورا بيشترين تاكيدش برحفظ وحدت بين اعضا بود. رويه يي كه گفته مي شد به دليل تذكر بحث برانگيز مختاباد درجلسه سه شنبه گذشته شورا درمورد واريز پول به حساب يكي از اعضا بوده است. رييس شوراي اسلامي شهر با بيان اينكه بايد از طرح مسائل تنش زا در شورا خودداري شود، گفت: در جلسه يي كه خدمت مقام معظم رهبري رسيديم ايشان به دوره سوم شورا اشاره كردند كه اعضا در كنار هم به مباحث كارشناسي پرداختند و از حواشي به دور بودند.

چمران همچنين خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم كه اين شورا مانند شوراي اول نشود بايد اعضا مانند يك خانواده و صميمانه رفتار كنند و از انتقام گرفتن هاي شخصي پرهيز كنند. اين سخنان چمران با سخنان حبيب كاشاني، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه اين گونه گره خورد: اتفاقي كه در جلسه قبل افتاد خيلي بد بود.

كاشاني كه روي سخنش با مختاباد بود، ادامه داد: اين حق هر عضوي است كه سوالي را بپرسد اما نه به صورت مجهول و نه با بد اخلاقي. اعضاي شورا بايد ادبياتي را به كار برند كه باعث اتحاد آنان شود نه تفرقه افكني. متاسفانه ما نسبت به هم همپوشاني نمي كنيم بلكه همديگر را مخدوش هم مي كنيم.

انتخاب هيات رييسه شركت اتوبوسراني

انتخاب هيات رييسه شركت اتوبوسراني از ديگر محورهاي مطرح شده در جلسه يكشنبه شورا بود كه در نهايت پس از راي گيري مهدي چمران به عنوان رييس مجمع عمومي: قناعتي به عنوان منشي و سرخو و شجاع پوريان به عنوان ناظر انتخاب شده و با پيشنهاد رييس مجمع مرتضي لطفي مجددا به عنوان بازرس و دكتر قاسمي به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند: انتخاباتي كه از ديد احمد دنيامالي، از ابهاماتي برخوردار بود، ابهامي كه وي درتوضيح آن گفت: هرگز هيچ مجمعي بدون تصويب صورت هاي مالي اقدام به انتخاب بازرس نمي كنند و اين كار صحيح نبود .





اعتماد




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: