کد خبر: ۳۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 28
شفا آنلاين-معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۳۵ درصد سرطان‌ها بر اثر مصرف غذا و الگوهای غذایی است و ۳۰ درصد نیز شامل مصرف مواد مخدر و دخانیات بروز می‌کند.

به گزارششفا آنلاين،عباس جعفریان ظهر دوشنبه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در همایش علمی که به این منظور ویژه مربیان بهداشت مدارس برگزار شد، اظهار داشت: مربیان بهداشت از پایه‌گذاران اصلی پیشگیری از وقوع مسمومیت‌ها و اقدامات مراقبتی هستند.

وی بیان کرد: مربیان بهداشت در مدارس در خط مقدم مبحث پیشگیری و فرهنگ‌سازی جامعه بهداشتی قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مسمومیت‌های حاد و مزمن افزود: مسمومیت‌های مزمن اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند که فرد به صورت‌های مختلفی از قبیل خوراکی، استنشاقی، هوای آلوده، تماس پوستی با بعضی از مواد و غیره مبتلا و در نهایت منجر به سرطان‌زایی می‌شود.

وی مهمترین عامل در ایجاد سرطان را الگوهای غذایی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد سرطان‌ها براثر مصرف غذا و الگوهای غذایی است و ۳۰ درصد نیز شامل مصرف مواد مخدر و دخانیات بروز می‌کند.

جعفریان افزود: امروزه در مقوله سلامت و امنیت مواد غذایی در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم که از جمله آن، می‌توان به مواد غذایی طبیعی که به صورت خانگی تهیه می‌شوند اشاره کرد.

وی گفت: در بسیاری از موارد این مواد سالم نیستند و هیچ کنترلی از مراحل فرآوری مواد غذایی انجام نمی‌گیرد.

مراقبین بهداشت مدارس پرچم‌دار سلامت جامعه هستند

معاون تربیت بدنی سلامت اداره آموزش و پرورش استان نیز در این همایش اذعان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش تربیت نسلی سالم و با نشاط است که در این عرصه مدارس به عنوان پایگاه اصلی که می‌تواند نقش بسزایی ایفا کنند، در جامعه مطرح می‌باشند.

داوری ضمن تاکید بر مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اداره آموزش و پرورش در ابعاد مختلف اضافه کرد: مراقبین بهداشت مدارس که پرچم دار سلامت جامعه هستند مهمترین نقش فرهنگ‌سازی در خصوص سالم زیستن، تشخیص به موقع بیماری‌های جسمی و روحی در دانش آموزان را برعهده دارند و باید به شیوه‌های تربیتی و برخورد با دانش آموزان آشنا و اطلاعات و مهارت‌های کافی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری شناسنامه سلامت دانش آموزان، نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت محیط مدارس، نظارت بر بوفه‌های مدارس و استفاده از گروه‌های همسان دانش‌آموزی برای همیار بهداشتی مدارس از وظایف مراقبین بهداشتی مدارس است.




مهر





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: