کد خبر: ۳۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 12
شفا آنلاين-شروع فصل پاييز امسال شباهت زيادي با زمستان داشت و حتي در مهرماه عده زيادي به فکر گذاشتن بخاري افتادند. اما مراقب باشيد منزلتان را بيش از حد گرم نکنيد و در مصرف انرژي نهايت صرفه جويي را داشته باشيد.
از طرفي با تقويت سيستم ايمني بدن و رعايت نکات ساده مي توانيد از ابتلاي خود و خانواده تان به سرماخوردگي و آنفلوآنزا پيشگيري کنيد.

پس از همين امروز به فکر باشيد. دکتر فهيمه نبي، متخصص گياهان دارويي و محقق طب اسلامي، رعايت نکاتي را براي فصل هاي سرد سال پيشنهاد کرده است که در ادامه مي آيد.

به گزارش شفا آنلاين، بخورها در اين فصل بسيار کمک کننده است. بخورهاي گياهي علاوه بر ضدعفوني کنندگي کارايي هاي ديگري نيز دارد. با استفاده از بخور بابونه و گشنيز فضاي خانه ضدعفوني مي شود و نيازي به خريد دارويي نيست. مي توان ۵ گرم از همين سبزي هايي را که استفاده مي کنيم در يک ليوان آب روي حرارت ملايم و غيرمستقيم قرار دهيم تا عطر آن فضاي خانه را ضدعفوني کند؛ گياهاني مانند بابونه، بومادران، مورد، زيره سبز، پرسياوشان، استوقودوس و ... .براي استفاده از بخور نيازي نيست که عطر زيادي از گياه در منزل بپيچد تنها استشمام بوي آن در محيط منزل کفايت مي کند. بايد دانست بخور زياد هم ممکن است باعث حساسيت به ويژه در سالمندان و کودکان شود. بنابراين استفاده کم و مداوم آن مناسب تر است.

براي درمان و پيشگيري از احتقاق بيني بخور گشنيز، گل استوقودوس، بابونه و نعناع مفيد است.

همچنين سياهدانه و عسل که در فصل تابستان کمتر از آن استفاده مي شود بايد در فصل پاييز بيشتر مصرف شود.

مصرف مويز، کنجد، مصطکي، کندر، آويشن، مرزنجوش، عسل با موم هم مناسب اين فصل است که براي درمان غلبه سودا مفيد است.

در اين فصل خواب کافي و تعادل خواب بسيار مهم است. دمنوش هايي که با بهارنارنج، به ليمو، بابونه، استوقودوس، زيرفون، بادرنجبويه، گشنيز و دارچين تهيه مي شود مناسب است. مي توانيد ۲ تا ۴ گرم از آن را با يک ليوان آب ۲۰ دقيقه دم و با کمي عسل ميل کنيد.

استفاده از يک عدد نارنگي باعث خواب آرام مي شود.

خشکي پوست دست و صورت در اين فصل بسيار شايع است، از کرم هاي مرطوب کننده حاوي اسانس و عطر کمتر استفاده شود.

استفاده از روغن شترمرغ ساده و نه کرم ترکيبي، روغن بنفشه بادام، روغن بزرک (کتان) و روغن هميشه بهار براي درمان خشکي پوست دست و صورت مناسب است. دست و پاي نوزادان را هفته اي يک بار با اين نوع روغن ماساژ دهيد.

در فصل تابستان به دليل تعريق زياد مصرف صابون هايي توصيه مي شود که قدرت پاک کنندگي دارد؛ اما در فصل پاييز بايد از صابون هاي حاوي روغن زيتون، بادام و کره کاکائو استفاده کنيد. صابون هاي حاوي روغن زيتون، بادام، کره کاکائو و روغن آواکادو باعث نرمي و چربي پوست و مانع از ترک خوردگي آن مي شود.

استفاده از صابون کودکان به دليل ملايم بودن و کمي مواد قليايي، بهتر است.

خشکي و يبوست

با شروع فصل پاييز، خشکي و يبوست بيشتر مي شود. حتي افرادي که زمينه يبوست ندارند معمولا با شروع خشکي و سردي هوا دچار اين بيماري مي شوند.

بنابراين فعاليت روزانه و پياده روي را فراموش نکنيد. مصرف گل محمدي مفيد است.

هر شب يک قاشق غذاخوري روغن بادام شيرين مصرف کنيد.

دو تا چهار گرم فلوس را با يک ليوان آب دم کنيد. نصف استکان آن براي تخليه کامل و رسوب زدايي سودا مفيد است.

همچنين مي توانيد يک قاشق مرباخوري ترنجبين را در نصف استکان آب جوش حل و مصرف کنيد.

اين مايع، ملين و دفع کننده سوداست. انجير خشک هم ملين، تقويت کننده سيستم ايمني و آرام بخش است و در پيشگيري از سرماخوردگي موثر است.

مصرف هليله سياه براي يبوست هاي مزمن مناسب است.

مي توانيد يک قاشق چاي خوري پودر هليله سياه را شب‌هاکفلمه کنيد.




خراسان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: