کد خبر: ۳۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 08
شفاآنلاین-معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: نظارت دقیق بر اجرای مفاد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت جزء رئوس فعالیت های این سازمان قرار می گیرد تا شاهد ارائه خدمات پاک به بیماران وحذف پرداخت های غیر متعارف باشیم.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد علی همتی در همایش توجیهی مدیران درمان وروسای بیمارستان ها ودی کلینیک های سازمان تأمین اجتماعی سراسر کشور گفت:در روزهای ابتدایی سال سیاست های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ ومنشور جامعی در این حوزه  تدوین شد وهمه مدیران حوزه سلامت برای اجرایی شدن این سیاستها تلاش می کنند.
وی با بیان اینکه ابلاغ سیاستها از سوی رهبر فرزانه انقلاب فرصت بی نظیری در نظام سلامت ایجاد کرد، اظهار داشت: دولت تدبیر وامید نیز موضوع سلامت را به عنوان اولویت خود مطرح وبرای بهبود آن برنامه ها وفعالیت های متعددی را اجرا کرد که توجه دولت  به امر درمان وسلامت مردم فرصت بی نظیری را برای تحول این حوزه پدید آورد.
دکتر همتی اصلاح تعرفه ها را از کارهای بزرگ در سال جاری عنوان کرد وادامه داد: با این اقدام، تلاش شد تعرفه بخش خصوصی زیاد افزایش نداشته باشد ودر مقابل تعرفه بخش دولتی افزایش قابل توجهی داشت وفاصله میان تعرفه بخش دولتی وخصوصی کاهش پیدا کرد.
وی گفت: پس از اصلاح تعرفه ها، مهمترین اقدام دولت در حوزه سلامت اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که از 7 بخش مجزا تشکیل می شود ومهمترین بخش آن طرح کاهش پرداخت از جیب مردم است که از نیمه دوم اردیبهشت سال جاری اجرایی شد.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: با اجرای این طرح تلاش شد پرداختی مردم از 10 درصد بیشتر نشود وبیمار برای خرید دارو وتجهیزات به خارج از بیمارستان فرستاده نشود.
دکتر همتی ادامه داد: در حال حاضر متوسط پرداخت از جیب بیماران 8 درصد است که نشان دهنده موفقیت این طرح است.
وی اظهار داشت: طرح استقرار پزشک متخصص مقیم در بیمارستان ها یکی از بخش های طرح تحول نظام سلامت است که نگرانی هایی نیز در حوزه درمان تأمین اجتماعی بوجود آورد وبه همین دلیل برنامه مشابهی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی اجرایی شد ودر حال حاضر در مرحله رصد تأثیر طرح تحول سلامت بر سازمان تأمین اجتماعی هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تاریخچه کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت گفت: این کتاب در سال 64 در ایران ترجمه شده است و در سال 75نیز آخرین ویرایش آن انجام شده وبه اجرا درآمد و از آن زمان به بعد نیز اقدامات ناموفقی برای اصلاح و ویرایش این کتاب صورت گرفته است.
معاون درمان  سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال 92 در جلسات شورای عالی بیمه پیشنهاد شد که تعرفه ها ابلاغ وبازنگری کتاب در سال 93 انجام شود.
وی ادامه داد: از اردیبهشت سال 93 جلسات متعددی برای اصلاح این کتاب تشکیل شد و وزارت بهداشت، نظام پزشکی وسازمان های بیمه گر در رابطه با جزئیات وعناوین آن به بررسی پرداختند وپس از یک کار فشرده وطولانی مدت کتاب مورد بازبینی قرار گرفت ودیدگاه سازمان تأمین اجتماعی نیز به شورای عالی بیمه اعلام شد.
دکتر همتی اظهار داشت: در شورای عالی بیمه مصوب شد که بار مالی اصلاح کتاب بیش از 220 درصد نباشد وهمچنین عملیات اجرایی کتاب از اول مهرماه آغاز شود وبر اساس این دو شاخص اصلی کتاب طراحی شد.
وی فراهم شدن بستر لازم برای توسعه همه جانبه نظام سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم که مورد تأکید ریاست محترم جمهور نیز است را از دستاوردهای اجرای دقیق کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت عنوان کرد.
دکتر همتی  ادامه داد: حدود 1700 خدمت باز تعریف و300 خدمت جدید نیز در کتاب گنجانده شده اند وتحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. مانند؛ خدمات پزشکی اجتماعی، تغذیه، روان درمانی و... که از دستاورد های دیگر کتاب مذکور است.
وی توجه سازمان های بیمه گر به امر پیشگیری وسلامت روانی ، حذف دریافت های غیر قانونی، ایجاد عدالت بین رشته ای ودرون رشته ای  را از نتایج کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت ذکر کرد وگفت: همه سازمان های دخیل باید بسته نظارتی خود در این طرح را داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: