کد خبر: ۳۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 06
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی :
شفاآنلاین-معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا می گوید: در سال ۹۲، سرقت ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد. اما در سال ۹۳ آمار سرقت تنها یک درصد افزایش داشته است.
به گزارش شفا آنلاین، سرقت از باسابقه ترين جرايم بشري است که در جوامع مختلف به شيوه هاي گوناگون ديده مي شود. اين پديده در طول زمان دستخوش دگرگوني هاوتغييرات زيادي شده اما موردي که از بدو پيدايش و شکل گيري آن تاکنون ثابت مانده، زشتي و مذموم بودن ماهيت آن است.

سرهنگ علي غياثوند، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه با گذشت زمان شيوه ها و روش هاي سرقت، نوع اموال و اشياي مسروقه و وسايل و ابزار مورد استفاده براي ارتکاب سرقت تغيير يافته، اظهار داشت:امروزه برخي از سارقان از آخرين روش ها و فناوري هاي روز براي پيشبردکارخود استفاده مي کنند كه باعث شد روند سرقت نسبت به سالهای گذشته تغيير يابد.

وي گفت: بر اين اساس با بالارفتن آمار سرقت به خصوص در سرقت هاي خرد، پيشگيري و مقابله با سرقت در سال جاري دراولويت اول برنامه هاي كاري ناجا قرار گرفت. همگرایی و هم افزایی كه در ناجا به وجود آمد منجر شد كه در بحث مقابله با سرقت به توفيقاتي دست يابيم به نحوي كه در بررسي آمار 6 ماهه وقوع و كشف سرقت شاهد كاهش چشمگير سرعت افزايش وقوع و همچنين افزايش كشف در سطح كشور مي باشيم.

به گفته غیاوند در کشور آمار وقوع سال 92 نسبت به 91، 33 درصد افزایش داشته است: این آمار در 93 نسبت به 92 یک درصد افزايش پیدا کرده است. همچنین 32 درصد کاهش سرعت رشد سرقت را داشتیم. رشد سرقت منزل کم شده و در سرقت قطعات و لوازم خودرو و وسایل نقلیه و موتور سیکلت هم روند کاهشي را شاهد بوديم .

 

کنترل مجرمان/ زنان هم دزدی می کنند

وي ادامه داد: یکی از مأموریت ها، تشدید مقابله با سارقان از طریق کنترل مجرمان سابقه دار و متلاشي کردن باندهاي حرفه ای سرقت است كه تاكنون چندین مرحله طرح های عملیاتی دستگيري سارقان منزل، کیف قاپ هاي خشن و سارقان به عنف اجرایی شده و نتایج خوبی هم حاصل شده است.

سرهنگ غياثوند گفت: جلساتي در معاونت پیشگیری قوه قضائیه درخصوص پیشگیری از سرقت باحضور مسوولان يا نمايندگان سازمان هاي متولي امر پيشگيري تشكيل گرديده و به موازات آن در استانها نيز رده هاي استاني تعامل خوبي را با قوه قضاييه در جهت دستيابي به اهداف داشته است.

وي افزود: همچنين جلسات مبارزه با سرقت در قوه قضائیه در استانها در شرف انجام است که تا به حال خوب پیش رفته و بالا بردن هزینه ارتکاب جرم برای سارقان مؤثر است در بازدارندگی که قوه قضائیه اهتمام لازم را دارد که با تعامل مشکلات حل خواهد شد.

 

سرقت خودرو و سرقت های زنانه

غیاثوند گفت: در 9 استان مبارزه با سرقت هاي خردو لوازم و قطعات خودرو اولويت اول است، روند رشد اينگونه سرقت ها كاهش يافته است.

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا گفت: يكي از بسترهايي كه تمايل سارقان را به سرقت وسايل نقليه و همچنين قطعات و لوازم آن ترغيب مي کند، ضعف سيستم ايمني خودروها ووسايط نقليه است كه در جهت ارتقاي ضريب ايمني خودروها جلسات متعددي را باخودرو سازها داشته ايم. مشكل ديگري كه وجود دارد كمبود قطعات يدكي اصلي برخي از خودروها در نمايندگي هاي مجاز و خدمات پس از فروش است كه اين موضوع باعث مي شود چرخه سرقت حفظ شده و مالباختگان قطعه مسروقه را از بازار سياه يا به عبارتي ازخريداران اموال مسروقه تهيه کنند كه در جلسات با مسوولان مربوطه اين مشكل نيز مطرح شده است.

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا گفت: بانوان نيز در برخي از سرقت ها به تنهايي يا در گروه هاي سارقان مشاركت دارند كه از جمله اين سرقت ها مي توان به جيب بري يا كش روي يا ساير سرقت ها كه سارقان مرد از زنان با عنوان پوشش در زمان سرقت استفاده مي کنند.

 

لزوم فرهنگسازي استفاده از صندوق امانات

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه با گذشت زمان شيوه ها و روش هاي سرقت، نوع اموال و اشياء مسروقه و وسايل و ابزار مورد استفاده براي ارتکاب سرقت تغيير يافته، گفت: به همين لحاظ، شيوه هاي مقابله و روش هاي برخورد با آن هامتناسب با دگرگوني هاي سرقت متحول شده است به طوري كه يكي از روش هاي پيشگيري از سرقت منزل خارج كردن اشياي قيمتي و كم حجم و ارزووجه نقد از منزل و نگهداري آن در مكاني امن مي باشد كه صندوق امانات در بانكها و موسسات مالي و اعتباري مي تواند مفيد قفايده باشد ؛البته در حال حاضر تعداد شعباتي كه داراي اين امكانات باشد بسيار محدود است و امكان دسترسي براي مردم فراهم نيست لذا ضرورت دارد كه بانكها و موسسات مالي و اعتباري در جهت راه اندازي صندوق امانات اهتمام لازم را داشته باشند كه در اين رابطه نيز جلساتي را با نمايندگان بانكها داشته ايم كه اين موضوع در حال پيگيري است.

وي ادامه داد: بانكها براي ايجاد چنين پتانسيلي به لحاظ حفاظتی و فیزیکی بايد شرایط خاصی داشته باشند كه در اين صورت برای بانکها هم برند بوده و هم درآمد زايي خواهد داشت.

 

آسیب شناسی علل و عوامل وقوع سرقت

اين مقام انتظامي در خصوص علل وقوع سرقت گفت: يكي از دلايل وقوع سرقت وجود فقر و اعتياد و بيكاري است. وجود اين دلايل رابطه مستقيمي با افزايش وقوع سرقت دارند .

وي ادامه داد: يكي ديگر از دلايل وقوع سرقت؛ پايين بودن هزينه ارتكاب جرم براي سارقان است. در صورتي كه سارقان هزينه هاي قانوني ارتكاب جرم اعم از محكوميت و يا استرداد اموال مسروقه را متحمل نشوند و به راحتي به سطح جامعه بازگردنند، مي توانند براي جوانان و افراد بيكار و مستعد ارتكاب جرم الگو قرار گيرند.

وي با بيان اينكه متأسفانه شرایط زندان ها از حیث بازپروری مجرمان مناسب نیست، گفت: گاهي افراد در زندانها اقدام به تشكيل باندهاي مجرمانه كرده وجهت ادامه ارتكاب سرقت پس از آزادي اقدام به يارگيري جديد مي نمايند كه لازم است موضوع طبقه بندي زندانيان و تلاش در جهت بازپروري آنها در زندانها با اهتمام بيشتري دنبال شود. حرفه آموزی در زندان ها بايد به صورتی باشد که اشتغال پس از آزادی از زندان ها ايجاد شود و همچنين مددكاري از خانواده های زندانیان صورت بگيرد كه خانواده زندانيان دچارآسيب نگردد و بايد شرايطي فراهم شود كه زندانيان پس از آزادي براي امرار معاش به شغلي اشتغال ورزند.

 

سرقت طلاجات از کودکان

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا در خصوص سرقت طلاجات از كودكان گفت: بعضی از سارقان در داخل پارک ها و اماکن عمومی از کودکاني که طلاجات و يا ساير اشياي قيمتي از جمله گوشي موبايل گرانقيمت و ... را به همرا دارند ،سرقت مي نمايند كه لازم است خانواده ها در اماكن عمومي و پاركها مراقب فرزندان خود بوده و كودكان خود را رها ننمايند و حتي الامكامن فرزندان خود را در حالي كه داراي زيور آلات مي باشند به تنهايي بيرون نفرستند .

برچسب ها: سرقت ، طلا ، پلیس آگاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: