کد خبر: ۳۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 30
شفا آنلاين-پاییز از راه رسیده است اما باید پذیرفت آن دسته از افرادی که در این فصل مدام دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌شوند، به‌جای استفاده بهینه از زیبایی‌های این فصل هزار رنگ، بیشتر نگران بیماری‌هایی هستند که در انتظار آن‌ها خواهد بود، غافل از اینکه بیماری و درمان دراین فصل فاصله چندانی با هم ندارد و شاید احتمال ابتلا به بیماری‌های پاییزی بالاتر از سایر فصول باشد اما خوراکی‌های موجود در این فصل، بهترین گزینه برای پیشگیری و درمان است.
دکتر مرتضی صفوی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه این گزینه‌ها را برشمرده است.

تقویت سیستم ایمنی


شفا آنلاين،معمولاً با آغاز فصل پاییز و در ادامه آن فصل زمستان، شاهد افزایش چشمگیر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا هستیم تمام افراد مایل هستند برای پیشگیری یا رفع این مشکلات به سراغ اصول و راهکاری بروند که در رژیم‌های غذایی گنجانده شود. باید خاطرنشان کرد توجه هرچه بیشتر به‌مصرف مواد غذایی که موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در این صورت به‌رفع حساسیت‌های ناشی از بیماری‌های فصلی، آبریزش‌بینی، تنگی نفس و مواردی از این دست که خود بر هم‌زننده سیستم ایمنی بدن است، می‌انجامد.

دکتر مرتضی صفوی، مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه و متخصص تغذیه با اشاره به این مطلب می‌گوید: <فصل پاییز، فصل سم زدایی و تصفیه رسوبات بدن است و به‌رغم اینکه گمان بسیاری از افراد بر این است‌که دراین فصل، با موج بیماری‌ها روبه‌رو می‌شوند خوب است توجه داشته باشند میوه‌های موجود در این فصل تا حد زیادی به کاهش مشکلات ناشی از بیماری‌های پاییزی و حتی  ابتلا به آن‌ها کمک می‌کند. به‌عنوان مثال عناب میوه‌ای پاییزی و بسیار سلامت‌بخش است.

 مصرف آن بخصوص برای داشتن‌آموزان مقاطع ابتدایی توصیه می‌شود زیرا سیستم ایمنی کودکان را بخوبی تقویت می‌کند، ضمن اینکه به پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این ازگیل به‌عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های پاییزی سرشار از ویتامین‌های آ،ب،ث و دارای طبیعت سرد و خشک است. این میوه سرشار از هیدروکربن‌های مفید است، به‌همین دلیل قابلیت تسکین دهندگی بالایی دارد و منجر به رفع التهابات معده، درد و خونریزی‌های داخلی می‌شود و از این رو برای سلامتی بسیار مفید است.> به‌گفته دکتر صفوی این میوه سرشار از ویتامین «ث» است به همین دلیل، سیستم ایمنی بدن را بخوبی تقویت می‌کند و در این صورت بدیهی است علائم بیماری سرماخوردگی و بیماری آنفلوانزا را کاهش می‌دهد.



 رنگ‌های سلامتی

فصل پاییز با میوه‌های رنگارنگی از راه می‌رسد که مصرف آن‌ها چیزی جز سلامتی و بهبودی را به ارمغان نخواهد آورد. دکتر صفوی از این میان به میوه‌های حاوی ویتامین «ث» از قبیل لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و سبزیجات پهن برگ مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم و گل کلم اشاره می‌کند، ضمن اینکه فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، کیوی و سیب زمینی هم علاوه بر دارا بودن مقادیری از ویتامین «ث»، حاوی آنتی اکسیدان بالایی هستند که اگر در طول روزهای پاییز پنج سهم از این گروه استفاده شود، می‌توان به مقاومت و سلامت بیشتر بدن امیدوار بود. وی خاطرنشان می‌کند: <مصرف مقدار زیاد ویتامین «ث» از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند، به همین دلیل نمی‌توان این خاصیت و مزیت میوه‌های پاییزی را فراموش کرد.>

 تناسب اندام

شاید کمتر کسی شنیده باشد که میوه‌های پاییزی خاصیت لاغر کنندگی دارند اما دکتر مرتضی صفوی در همین خصوص توجه افراد دارای اضافه وزن را به این نکته معطوف می‌کند و می گوید که میوه‌هایی چون پرتقال، لیمو، آناناس و حتی آب لیموشیرین به شرطی که با شکر آمیخته نشوند، برای کاهش وزن مؤثر هستند.

 میوه‌ای با خاصیت ویژه



خرمالو دیگر میوه پاییزی است که با رنگ زیبا و فریبنده‌اش، در صورت رسیده بودن، طعمی لذیذ داشته و البته حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین آ، ویتامین‌ب(1)، ب(2)، ب(3) و ویتامین ث است. ضمن اینکه بتاکاروتن، فسفر، منیزیم و پتاسیم موجود در این میوه، خاصیت ضد سرماخوردگی داشته و سیستم ایمنی بدن افراد را بخوبی تقویت می‌کند. دکتر صفوی در پایان به فواید عسل اشاره کرد که چه به صورت منفرد و چه به صورت آمیخته شده با آب‌جوش و‌آبلیمو، تأثیر بسزایی در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا، درد‌های ناحیه گوش، گرفتگی بینی و سایر ناخوشایندی‌های امراض پاییزی دارد. وی معتقد است تمام موارد یاد شده در صورتی که بموقع مصرف شوند، مانع ابتلا به بیماری‌های پاییزی خواهند شد و در صورتی که فرد به این بیماری‌ها مبتلا شود با مصرف دوچندان خوراکی‌های مذکور روند کوتاه تری را برای درمان طی خواهد کرد.



ایران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: