کد خبر: ۳۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 24
معاون انتظامی نظام پزشکی در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفاآنلاین -معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت :نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد حدود 58 درصد مراجعان به دادسراي انتظامي نظام پزشكي تهران را زنان و 42 درصد را مردان تشكيل مي‌دهند. از لحاظ سني نيز چهل تا 50 ساله‌ها با 22 درصد، 30 تا 40 ساله‌ها با 17 درصد، و 60 تا 70 ساله‌ها با 13 درصد بيشترين مراجعان را تشكيل مي‌دهند.
دکتر علی فتاحی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این خبر گفت :طبق ماده 30 قانون، دادسرا وقتي مكلف به رسيدگي به شكايت است كه از طريق يكي از منابع ذكر شده در قانون، موضوع به دادسرا ارجاع داده شده باشد.
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران افزود :اين در حالي است كه در دادسراي انتظامي تهران 71 درصد شكايت‌ها توسط بيمار يا بستگان سببي و نسبي آن‌ها و 27 درصد توسط ارگان‌هاي نظارتي (وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و...) انجام شده است. حدود 84 درصد شكايت‌ها و پرونده‌هاي ارجاعي از ارگان‌هاي نظارتي نيز مربوط به تبليغات، فعاليت‌هاي غيرمجاز و هزينه‌هاي درماني بوده كه فقط 16 درصد از پرونده‌هاي ارجاعي مربوط به بررسي عملكرد كيفي پزشكان است.

وی افزود: در واقع بيشترين علت شكايت بيماران را بروز عارضه تشكيل مي‌دهد. از طرفي سازمان‌هاي بيمه‌گر بايد نسبت به عملكرد واحدهاي درماني طرف قرارداد بيشترين حساسيت را داشته باشند .اما با توجه به اعلام آمادگي قبلي سازمان نظام پزشكي مبني بر رسيدگي به شكايت اين سازمان‌ها از مراكز درماني طرف قرارداد در سال 92 تنها دو مورد شكايت آن هم از سازمان تأمين اجتماعي نسبت به عملكرد واحدهاي درماني دريافت شده است.که این موضوع برضرورت توجه بیشتر بیمه ها براین مسایل تاکید دارد.

دکتر فتاحی خاطر نشان کرد:از طرفي بررسي آماري در دادسراي انتظامي تهران بيانگر اين نكته است كه حداقل 53 درصد بيماران علاوه بر دادسراي نظام پزشكي در ساير ارگان‌هاي رسيدگي كننده (دانشگاه‌ها، دادسراي رسيدگي به جرايم پزشكي) نيز طرح دعوا كرده‌اند و 3 درصد بيماران به نظام پزشكي مراجعه و 44 درصد ديگر نيز درباره شكايت به ساير مراجع قضايي اعلام نظر نكرده‌اند.


گفتگو:فرزانه سعیدی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: